Vilken fisk är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falko
    Användare
    • november 2012
    • 5

    Vilken fisk är detta?

    Hej!!
    Jag skaffade mig ett akvarium med tillhörande fiskar och jag undrar vilken sorts ciklid detta är och vilken som är hona och vilken som är hane.
    Med vänlig hälsning, Peter


  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det ser ut som Hypsophrys nicaraguensis . Könsskilnaden är enkel att se - Hanen har prickar i stjärtfenan vilket honan saknar. Utifrån din bild skulle den övre kunna vara en hona och den undre en hane, men kolla som sagt efter prickar i stjärtfenan.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Falko
      Användare
      • november 2012
      • 5

      #3
      Hej igen!

      Jag trodde att det var den arten men inte säker enligt förra ägaren så sa han att det skulle vara delfinciklid men det kan det ju inte vara.
      mvh Peter

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Nicaraguense såldes felaktigt som delfincikliden Krobia itanyi för 20 år sedan men det var länge sedan jag såg det. Det är inte delfinciklid.

        Med den blå delfinen från Malawisjön kan den knappast blandas ihop.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Hypsophrys nicaraguensis är det första jag tänker på när jag ser den fisken också. Sen tycker jag den har lite för svag panna, men det kanske kommer mer med storlek sedan. Eller att den är väldigt avlad på så den pannan försvunnit, men är en Hypsophrys nicaraguensis .

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #6
            En gammal tråd men... Det är nicaraguense, och för att förtydliga könsskillnaderna på nicaraguense... Hanen har bronsfärgade rygg/stjärt/analfenor, med prickar i, och en röd ryggfensspets. Han är även mer enhetligt bronsfärgad på kroppen, och är större. Honan känner man lätt igen på att ryggfenan och huvudet är metallblå, och färgen på kroppen är mer röd.

            Fiskarna på bilderna är outfärgade ungdjur, så därför är det inte helt lätt att se. Men jag tycker mig ana att den övre fisken har mönstrad ryggfena, och i så fall en hane, medan den undre ser ut att ha mer enfärgad ryggfena, och i så fall en hona. Men det är som sagt inte lätt att se på bilderna.
            Senast redigerad av Micke_A; 29 oktober 2014, 16:56.
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            Arbetssätt...