Webartiklar!!! Sökes!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Webartiklar!!! Sökes!!!

    Artiklar som sökes
    Tips på val av område.
    1. http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00903&lopnr=10

    Malawi.
    1. (Nybörjarartikel finns)

    Tanganyika.
    1. (Nybörjarartikel finns)

    Sydamerika
    Central-Nordamerika
    Madagaskar
    Asien
    Viktoria
    Östafrika
    Västafrika utom viktoria
    Egen för Apistogramma kanske?

    Sedan mer generella artiklar
    Allra första igångsättning av akvarium, hur gör man?
    1. Göra snygg artikel av detta, plus komplement??: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=47419

    Inredning av ett ciklidakvarium alla områden (En artikel per område)
    Filtrering
    Vattenhantering
    Växter
    Belysning

    Ursprungligt inlägg:
    Jag ber nu på mina bara knän (som för övrigt blöder efter en cykelvurpa på väg hem från jobbet )

    Vi jobber galet hårt med nya siten och i diskussionen om hur vår nya layouit ska se ut så dök det upp en intressant ide:
    Om vi är en ciklid-site borde vi väl ändå ha lite bra tips för nybörjare med ciklider, ja en uppsjö med olika tips. Teknik, fiskkombinationer, inredningstips,... Ja allt som gör det extra kul att ha dessa coola firrar.

    Jag tror stenhårt på den ideen och att lägga upp ett antal snygga artiklar med bilder på webben för nybörjare att läsa in sig på.

    Jag är beredd att lägga en massa tid på detta, men jag skulle behöva era texter och bilder så kan jag lägga upp dem på hemsidan.

    Kom igen nu era ciklidister jag vet att ni har det i er! Jag behöver er hjälp, vi har en chans att bygga något bra här, men det går bara om vi gör det tillsammans.

    Om det redan finns bra artiklar i artikelregistret kan vi nog lägga ut dem i webformat om jag får tag på bilder och får ok av alla inblandade!

    Ni kan nog ta en artikel som rå info och modifiera så kan jag lägga upp den då blir båda författare, men kolal med org. författaren först.
    Senast redigerad av DaRe; 12 oktober 2014, 22:19.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Här finns en hel del underlag som en gång var tänkt att sammanfattas just på detta sätt om jag inte minns fel. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=47419
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Om någon till exempel vill skriva en artikel om inredning av malawiakvarium får ni med andra ord gärna hämta info där.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Finns det nån deadline för detta?
        Jag skulle ju kunna sätta mig och sammanfatta lite för Malawi och Tanganyika, men kan defentivt behöva tid på mig. Har lite annat att göra också

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Nja ingen deadline direkt. Jag tror det kan bli ett kontinuerligt jobb.

          Det vore toppen!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Det är klart om det finns något till mitten av oktober vore det mycket bra. Det går utmärkt med en första utgåva och sedan utöka artikeln senare.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Jag ska försöka finna lite tid till detta. Något särskilt sätt den ska vara uppbyggd på för att passa in i formatet?

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Jag tänker t.ex. ska själa akvarieinskaffandet stå med? Eller får det en egen artikel? Vad man ska tänka på för att sätta upp ett kar från grunden.
                Om det får en egen artikel så kan ju "inriktningen" ta vid när det står ett färdigt akvarium i rummet. Förstår du hur jag menar?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Du kan ju utgå från att akvarium finns och ta malawispecifika delar samt tanganyikaspecifika delar.

                  Word funkar med bilder i texten.

                  Kanske skulle vi i tråden föreslå en struktur på artiklarna?!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Nasso
                    Användare
                    • april 2011
                    • 154

                    #10
                    Jag efterlyser en "läslista" för artikelarkivet.

                    Artikelarkivet är riktigt bra, men det är ofantligt stort och lite ogreppbart.

                    Det hade varit riktigt trevligt att kunna få tips på artiklar att läsa.
                    Tex.
                    Om tanganyika ciklider
                    Om vattenkemi
                    Hur man inreder ett akvarium
                    Centralamerikanska ciklider

                    Och då gärna länkar till bra artiklar för nybörjare. Artiklar som tillsammans ger en bra översikt över vad kategorin handlar om när man väl läst alla.

                    Tex. så sökte jag precis på tropheus i artikelarkivet och fick upp 977 träffar. En lista över 10 st bra artiklar som fortfarande är aktuella och handlar om dessa tanganyika ciklider hade varit guld värt för en nybörjare.

                    (Kanske skulle startat en ny tråd men tyckte att det hade lite med detta att göra. Flytta gärna ut till en ny tråd om ni inte tycker att det passar här.)
                    //Emil

                    Kommentar

                    • Nasso
                      Användare
                      • april 2011
                      • 154

                      #11
                      Här är ett kanonexempel på en bra nybörjarartikel.
                      //Emil

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ja riktigt bra, om vi har kvar den i wordformat med bilderna separerade kan man nog sno ihop en webartikel av det hela.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Vad gäller med fotografier i artiklarna? Jag har inga egna bilder, är det något ni kan lägga till innan ni lägger upp det på sidan?

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Alternativt om jag kan låna av de bilderna som finns på sidan?

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Absolut. Lista vilka du vill använda så kan jag fråga om lov jag har redan en lista med folk som gett ok för dylikt.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...