Lansering av Android app!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Lansering av Android app!

    Ett litet steg för mänskligheten men ett gigantiskt kliv för världens ciklidister.



    Jag har nöjet att presentera en ny cool funktion som tillför föreningens medlemmar mängder med mervärde. Under ett par månader har Magnus Eriksson, BalsbyMange knackat ihop en riktigt fin ”App” för Android och Joakim Draktoft (som vanligt) har varit med på serversidan av det hela och nu är vi redo att presentera resultatet.

    Vad kan man göra med denna ”App” då? Vi har ju redan webben och den går ju att använda på smarta telefoner utan problem!

    Ja och nej Visst inget nytt egentligen annat än att åtkomsten till det mesta av vad ciklid.org kan erbjuda blir avsevärt mycket enklare. På samma sätt som Tapatalk har gett ett enormt kliv framåt för forumbesökaren kommer denna ”App” göra likaledes för läsare av artregistret och av tidigare utgivna Ciklidbladet i form av text eller PDF:er.

    Ciklidbladet
    Nu för första gången kan du på ett oöverträffat smidigt sätt läsa alla artiklar sedan 1967 på din surfplatta. Notera de artiklar som har pdf-ikon. Klicka på den och du har artikeln med bild dessutom. Inte alla har detta då fotograferna ska gett sitt godkännande. Vi har fått ok från ett gäng till nu så de flesta sedan 2004 finns som PDF. Om någon vill så vore det väldigt läckert om vi hade inskannade exemplar från 1967 och framåt. Det är väl en utmaning för en ciklidnörd som heter duga, eller hur?

    Säg att du på ett enkelt sätt vill läsa senaste Ciklidbladet på din surfplatta. Gå in i Appen, välj artregister ikonen och välj årtal och nummer. Där hittar du en PDF för hela numret (för de nummer vi har tillstånd för hela numret) eller gå in på önskad artikel och läs pdf:en där.

    NJUT...



    Artregistret
    Först i världen kan vi erbjuda dig att enkelt och smidigt läsa om arter och släkten på sin surfplatta eller mobil. Vi har redan kanske det största mest fullständiga artregister som är gratis på nätet. Ingen kommer nära detta.

    Säg att du står i akvariebutiken och du en art du inte sett förut men den ser väldigt oansenlig ut, hur ser det ut som fullvuxen och utfärgad? Vilka krav på akvariestorlek och annat har den? Vilket beteende har den? Passar den till de arter du redan har? Ja nu kan du enkelt titta på detta.



    Det finns lite halv som halv dolda funktioner som du kan hitta med lite nyfikenhet. Vem blir exempelvis först med att hitta information och bilder om släkten? Inte alla har info om detta, men svara här du som hittar det. Ge tips till andra.

    Vem hittar funktionen för att visa alla bilder för arten?





    Var får du tag på denna app nu då? Jo det är enkelt, gå in på Android market och sök på NCS. Glöm inte att ge oss ditt betyg.


    /NCS Styrelse




    .
    Senast redigerad av DaRe; 04 september 2012, 00:12.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Nasso
    Användare
    • april 2011
    • 154

    #2
    Kanonapp. Kommer att bli välanvänd
    //Emil

    Kommentar

    • Tisse89
      Användare
      • januari 2011
      • 330

      #3
      Bra jobbat killar! Galet bra app! :-)
      CA

      Parachromis loisellei
      Cryptoheros sajica
      Hypsophrys nicaraguensis

      SA

      Pterophyllum altum

      < 2124L >

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Låter helt fantastiskt bra! Nu kommer den givna frågan: När finns den här appen för iPhone?

        //Kaj

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Eller en bättre fråga: När lär du dig programmera?



          Nej seriöst så hänger detta på ren dedikation och vilja från en medlem, vi har inte medel att göra annat än att vara glada när någon som Magnus har lust att dra detta i hamn. All heder till dig Magnus och Joakim som supportat!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Missa inte favoritfunktionen för off-line surfning!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Bra grej 5 i betyg självklart

              men för mig som e ny på det här med tv mobil...
              var loggar man in? var e forumet? varför är det tomt under favoriter?
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Logga in genom att ta fram menyn. Det beror lite på vilken mobil du har. Samsung - bredvid fyrkantiga knappen (lite utanför skärmen)

                Favoriter fyllom du väljer en art och klickar på stjärnan så den blir gul

                Forumet ingår inte i denna då får du skaffa tapatalk.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Logga in genom att ta fram menyn. Det beror lite på vilken mobil du har. Samsung - bredvid fyrkantiga knappen (lite utanför skärmen)

                  Favoriter fyllom du väljer en art och klickar på stjärnan så den blir gul

                  Forumet ingår inte i denna då får du skaffa tapatalk.

                  Ha lyckades logga in men det var inte lätt men det syns ju inte att jag skriver från mobilen. Tspatalk kostar ju och jag vägrar lämna ut kortnummer till Google
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    även om jag är inloggad på forumet så kommer jag inte åt bilderna i artregistret på appen , får bara gnällskylten bli medlem, sen när jag försöker gå tillbaka så blir jag utloggad trots att bocken är ifylld......
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Eller en bättre fråga: När lär du dig programmera?



                      Nej seriöst så hänger detta på ren dedikation och vilja från en medlem, vi har inte medel att göra annat än att vara glada när någon som Magnus har lust att dra detta i hamn. All heder till dig Magnus och Joakim som supportat!
                      Om det hänger på att jag ska lära mig programmera så ska vi nog redan här offentliggöra för allmänheten att någon app för iPone inte kommer att göras!

                      Jag förstår att det är på frivillig basis som detta har kommit till stånd, men eftersom jag inte är synsk - jag vet ju inte om det finns någon som på frivillig basis jobbar på en iPhone-app - så måste ju frågan ställas, eller hur? Och nu fick jag svaret
                      Men jag är glad för Tapatalk i alla fall!

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • BalsbyMange
                        Användare
                        • juni 2011
                        • 635

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        även om jag är inloggad på forumet så kommer jag inte åt bilderna i artregistret på appen , får bara gnällskylten bli medlem, sen när jag försöker gå tillbaka så blir jag utloggad trots att bocken är ifylld......
                        Jag ska försöka skriva en guide för inloggningen under dagen. Den är lite underlig, men de jobbar jag o Joakim på.
                        Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                        Android-appen iOS-appen

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun

                          Tspatalk kostar ju och jag vägrar lämna ut kortnummer till Google
                          Skaffa e-kort så slipper du lämna ut ditt kortnummer.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • BalsbyMange
                            Användare
                            • juni 2011
                            • 635

                            #14
                            Här kommer en guide för inloggning.

                            Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                            Android-appen iOS-appen

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Går det at få den i HTML format så kan vi lägga upp den på ciklid.org. Kanske något liknande för resten av appen vore bra.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...