rockribensis - sauvagei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    rockribensis - sauvagei

    Jag försöker förstå vad vi har i artregistret:

    Vi har Paralabidochromis sauvagei som jag misstänker har haft namnet:
    Paralabidochromis sp. "rock kribensis", samt Haplochromis sauvagei
    (Jag har lagt till dessa nu, om det är galet säg till)

    sedan har vi Ptyochromis sauvagei som också tycks vara halvsynonym till Haplochromis sauvagei

    fråga ett existerar ens Ptyochromis sauvagei eller ska den bort ur artregistret, den har inte ändrats de senaste 4 åren.

    Fråga två. bilden jag har med ska föreställa Paralabidochromis sauvagei aka Paralabidochromis sp. "rock kribensis" men liknar inte den vi har i registret.

    Någon som kan sprida lite ljus över detta?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Aha, bilden jag bifogade kommer från Uganda. Det verkar vara rejäla färgmorfer mellan de olika platserna. Lär väl bli olika arter med tiden kanske...

    Kan det stämma då löses en av frågorna...?
    Senast redigerad av DaRe; 11 juli 2012, 12:07.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Haplochromis sauvagei är galet att lägga till eftersom den är synonym med Paralabidochromis sauvagei . Ptyochromis sauvagei var en felidentifikation, den fisken heter numera Ptyochromis fischeri . Men jag har låtit den ligga kvar eftersom det inte går att lägga upp nya fiskar under Viktoriasjön pga av en bugg.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jo jag menade att jag lagt till dem som synonymer till Paralabidochromis sauvagei .

        Fisken på bilden stämmer den med Paralabidochromis sauvagei Ugandavarianten?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Bobtail
          NCS Medlem
          • januari 2012
          • 85

          #5
          Hej!

          Jeg har lagt alle Victoria-cichlider i system på det danske akvarie-site! Alle de Victoria-arter som findes hedder "Cichlider Victoria". Og alle dem som ikke længere findes hedder " Victoria - uddøde arter."

          Alle navne er "up to date", så hvis du er i tvivl om navn, eller om fisken eksisterer, er du velkommen til at kigge her.



          Hilsen Kim
          www.victoriacichlider.dk

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Toppen Kim. Jag ska ta en titt där.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Kim fisken på bilden ovan, skulle du säga att den stämmer med ugandavarianten trots att färgerna är lite avvikande från normalvarianten.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Lite info från ägaren av fisken på bilden ovan:

                There are quite a few color variants of rock kribensis found at different locations in Lake Victoria. This is the Ugandan varient from the northern part of the lake with males that are a blue grey color. This strain of rock kribensis is discussed in the book "Lake Victoria Basin Cichlids" by Mark Phillip Smith available from Barrons. The color in both the males and females varies quite a bit depending upon mood and dominance. The dominant males may have very faint striping or a distinct checkerboard pattern. Subdominant males and stressed males are basically white and black. The female Ugandan rock kribs usually look very similar to other rock krib females except that they are a bit more of a orange color, their checkerboard pattern tend to have a wider horizontal stripe and they display a bit of red on their dorsal and caudal fins.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Bobtail
                  NCS Medlem
                  • januari 2012
                  • 85

                  #9
                  Fråga ett: Ptyochromis sauvagei hedder idag Ptyochromis fischeri - præcis som Albin svarede.

                  Fråga två: Nej det er ikke Kenia/Uganda varianten, da disse ikke er blå! - ihvertfald ikke dem vi har i Europa. Der findes mange forskellige fisk/varianter i USA, som vi ikke kender i Europa, og som efterhånden ikke længere kan sammenlignes med vores. God idé, hvis i slipper af med nogle af de amerikanske foto's, og istedet bruger nogle her fra EU. Men det kan Albin sikkert hjælpe med.
                  Jeg ved desværre ikke hvad det er for en fisk, som du har på billedet.
                  www.victoriacichlider.dk

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ok, jo fråga ett är fixad sedan en tid. En av många fel i vårt artregister. Lite för många tyvärr, men vi jobbar på det

                    Då tar jag bort den bilden för Ugandavarianten. Vi saknar väldigt många bilder och du är helt säker på att inga av de fångstplatser som är listad för denna art har detta utseende?

                    Jag har lagt in en hel del bilder från Kevin Bauman, Greg Steeves och David Hansen som håller Viktoria. Det låter ju konstigt att det generellt skulle skilja mellan en viktoriaciklid i USA jämfört med en i Europa?? När jag talat med Greg och Kevin så har de importerat många av deras fiskar från Tyskland dessutom...

                    Lista till de arter som de har bilder till här:
                    Jag har väldigt svårt att få svar på vilka av dessa bilder som inte stämmer överens med artens riktiga utseende, men det gäller iofs samtliga arter i artregistret. Det går inte mer än att lita på en grupp personer och finns bilder på någon referensfisk är det ju givetvis lättare.
                    Kevin Bauman
                    Greg Steeves
                    David Hansen
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Bobtail
                      NCS Medlem
                      • januari 2012
                      • 85

                      #11
                      Heldigvis er mange af varianterne de samme her, som i USA. - Men fordi det er så mange år siden, der er blevet fanget og eksporteret fisk fra Victoriasøen, kan der opstå mutationer af de fisk vi holder...
                      Nogle af de arter vi har her i europa, er med tiden blevet meget forskellige fra dem i USA. Nogle arter findes slet ikke i europa mere - P. chromogynos, L. rufus, N. greenwoodi. osv..

                      Kan godt se det er en stor opgave, at sortere alle billeder!
                      www.victoriacichlider.dk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...