Bästa whiskyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Jag hade min 35-årsfest för några veckor sedan, och en barndomskamrat till mig som bor nere i Holland sedan 10 år tillbaka gav då mig 2 intressanta flaskor han hade köpt i en nyöppnad whiskyaffär i hans hemstad. Den ena var en 7-årig Laphroaig som är betydligt rökigare än standard 10 år (grymt god). Sedan fick jag även en inhemsk whisky som ska gå åt det rökiga hållet, denna har jag inte smakat ännu. Om jag ska kommentera FINN:s bild i tråden anser jag att Laphe Quater cask är den mest prisvärda whiskyn på Systembolaget. Men det beror givetvis på om man gillar Islay-karaktär.

    /Jocke

    Kommentar

    • Charlotte
      Användare
      • april 2013
      • 228

      Är ingen stor fan av whisky, men nu har jag hittat en som är som nektar i min strupe! Jura superstision. (ursäkta om stavningen inte blev korrekt.)
      Gubben min som frälste mig, måste tyvärr numera dela sin fröjd med mig!

      //Lotta
      Charlotte & Anders

      720 liter x 2 Malawi
      375 liter x 2 Malawi
      500 liter Malawi
      180 liter Malawi
      100 liter Guppy
      140 liter x 6 yngel
      64 liter x 4 yngel

      Kommentar

      • FINN
        Användare
        • juni 2010
        • 679

        Jag fick flytta mina flaskor när mitt stora terrarium skulle in.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • FINN
          Användare
          • juni 2010
          • 679

          The holy spirit has landed
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Olivaw
            Användare
            • juli 2012
            • 115

            Efter att ha famlat runt bland whiskies i några år så kommer mina favoriter (utan inbördes rangordning) här:
            Laphroiag Quarter cask, lite mer stuns än den vanliga 10yo. Inget för de som inte gillar rök.
            Glenfarclas Heritage, billig, billig. Mest whisky för pengarna!
            Aberlour Abunadh, kostar väl en 800:- ungefär, men det är den värd, lätt.
            Balvenie, vilken som helst, har ännu ej mött en Balvenie som inte är god.
            Caol Ila, perfekt för de som vill testa på rökig whisky samtidigt komplex nog för "finsmakare"
            The Tyrconnell, fruktig och fin dessutom prisvärd för endast 329:- passar nog alla.
            Ardbeg, precis som med Balvenie har jag aldrig stött på en Ardbeg som inte är god.
            Famous Grouse Portwood, perfekt vardagswhisky med en anings mer karaktär en den vanliga ripan
            Knob Creek, jag bjöd 6 st. bourbon skeptiker på denna, alla blev helt exalterade. Finns tyvärr bara i beställningssortimentet men den ÄR värd besväret
            Makers Mark, massor med smak, närma dig med varsamhet. Tänk inte whisky, detta är en rejäl bourbon med massor av vanilj men ack så god.

            De två sämsta jag testat (förutom fulblended från Tyskland):
            Jura Superstition, såg att Charlotte gillade den vilket bara bevisar att ingen har rätt gällande smak och whisky Det jag älskar ogillar andra och tvärtom.
            Amrut, vi var 13 som testade den, ingen gillade den, smakade som om den var gjord på gammalt akvarievatten.. Men Amrut har ju massa priser och många sorter så något rätt måste de väl göra?

            Kommentar

            • FINN
              Användare
              • juni 2010
              • 679

              Det är som du säger, smaken är som baken. Själv tycker jag om Amrut.
              På julaftons kväll var det dags att smaka av Mackmyras Midvinter.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • december 2012
                • 412

                Fick en flaska Glenmorangie the Lasanta i julklapp, är ingen stor whiskydrickare och har inte ägt några egna flaskor, men uppskattar när jag blir bjuden på kvalitetswhisky.

                Hoppas den är god.

                Kommentar

                • FINN
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 679

                  Och jag fick några nya glas
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av Getingen
                    Fick en flaska Glenmorangie the Lasanta i julklapp, är ingen stor whiskydrickare och har inte ägt några egna flaskor, men uppskattar när jag blir bjuden på kvalitetswhisky.

                    Hoppas den är god.

                    Nu är den provad och jag gillade den. Väldigt len och snäll i smakerna tycker jag.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...