Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Helt rätt
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      Min absoluta favorit är Omnipollo Leon!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Nytt besök i Belgien. Denna gång besöktes bryggerierna 3fonteinen, De Halve Maan och Oud Beersel. Givetvis fick en del öl följa med hem också. Det får bli flerbesök i detta fantastiska ölland, det finns så mycket kvar att utforska
        Bifogade filer
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Häftigt
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Nytt släpp på systembolaget snart. Bra recensioner finns hrä:


            Släpp på Systembolaget – Små partier September

            PUBLICERAT DEN: 28 AUGUSTI 2014 AV: LARS-GÖRAN DAHLGREN
            #SLÄPP #SYSTEMBOLAGET
            Små partier i september bjuder på en skön blandning av olika ölstilar, bland annat hittar du saison, IPA, dIPA, imperial stout, Berliner weisse och en hel del öl som knappt går att kategorisera. Överlag verkar de humliga ölen vara i väldigt gott skick och har behållt mycket av den ursprungliga aromen, något som annars brukar vara det första jag kritiserar. Köper du en av varje av dessa 30 olika öl så går kalaset på strax över 2000 riksdaler, vilket får anses prisvärt för så mycket bra och intressant öl. Mina absoluta favoriter var Summer Wine Oregon Pale Ale och Poppels Projekt 003 Imperial Saison.

            Små partier sept_web

            11289 – Poppels Bryggeri Projekt 003 Imperial Saison, 7 % (750 ml, 99 kr)
            Poppels Bryggeri AB, Sverige, Poppels Bryggeri AB, 2000 st
            Rejält skum med en lätt rosa ton. Saison har blivit en väldigt populär ölstil den senaste tiden och var och vartannat bryggeri ger sig numera på den här klassiska belgiska bondölen. Få lyckas så bra som Poppels. Aromen bär tydliga drag av belgisk jäst, fast på ett återhållsamt och kontrollerat sätt. Kroppen är lätt och pigg, precis som en saison ska vara. Färgen kommer från röda vinbär som man har ”crowd-source:at”, dvs att allmänheten helt enkelt bjöds in att bidra med vinbär till brygden. Bären har inte gett så vansinnigt mycket karaktär till ölen, men nog finns det en bärighet i bakgrunden. Det här kan nog i mitt tycke vara den bästa kommersiella svenska saisonen hittills.
            Betyg: 9

            11659 – Dugges Blåbärliner, 3,6 % (330 ml, 24.7 kr)
            Dugges Ale- & Porterbryggeri, Sverige, Dugges Ale- & Porterbryggeri AB, 10000 st
            Dugges fortsätter med sin serie av bäriga Berliner Weissen och nu har vi kommit till blåbär. Berliner Weisse är även den en ölstil som gjort raketkarriär på sistone. Från att levt ett liv i skymundan och obskyritet brygger nu var och vartannat bryggeri en berliner weisse. Det handlar i grund och botten om den lågalkoholhaltig veteöl som är syrad med lactobaciller, och ibland smaksatt med ”syrups” gjorda på örter eller bär. Dugges Blåbärliner bär tydliga spår av mjölksyrejäsningen och är pikant syrlig. Färgen drar åt röd-lila och bären märks i smaken. Uppfriskande och gott!
            Betyg: 8

            11511 – Siren Calypso Berliner Sour Amarillo Hopped, 4 % (500 ml, 38.9 kr)
            Siren Craft Brew, Storbritannien, Brill & Co AB, 4000 st
            Just when you though it was safe to go back in the water… Trendiga Siren slår till igen med en hybridstil, och här har vi en torrhumlad berliner weisse. Man har använt amarillo i torrhumlingen och humlearomen är det första som märks, sen kommer syran. De två fungerar förvånansvärt bra ihop och det blir som en liten maktkamp i munnen om uppmärksamheten. Det som gör mig riktigt glad med denna öl är att humlearomen är så oerhört pigg och fräsh. Intressant och lyckat experiment!
            Betyg: 9

            11793 – Preussen Weisse, 5.5 % (500 ml, 44.9 kr)
            The Monarchy, Tyskland, Constant Companion AB, 1600 st
            Vi fortsätter på temat weird and wonderful. Från Tyska The Monarchy som tidigare gett oss obskyra öl som rökt Gose och Adambier kommer nu en veteöl med sockerbetssirap, ingefära och enbär. Receptet påstås komma ur en bok från 1800-talet. Själva grundölen tycker jag mig uppfatta som en ganska traditionell tysk veteöl, det finns skumbanan och nejlikor. Men sen kommer kryddorna in och dansar runt några varv i munnen. Jag brukar sparka bakut mot alltför hårt kryddade öl, men här tvingas jag ge mig något. Kombinationen funkar märkvärdigt bra och smakerna går snyggt över i varandra.
            Betyg: 6

            11621 – Saxo Bio Brasserie Caracole, 7.5 % (330 ml, 29.5 kr)
            Brasserie Caracole, Belgien, Belgodeli, 5184 st
            Här har vi en gammal bekant från Belgien som gör ett återbesök. Det är en belgisk ljus ale som ligger på 7,5%. Det bästa ordet jag hittar för att beskriva aromen är ”parfymerad”. Det finns lite klassiska belgiska jäst-estrar där också, men det finns en kryddighet också. Kroppen är lätt och kolsyran hög. Torrt avslut.
            Betyg: 6

            11637 – La bière de Beloeil Brasserie Dupont, 8.5 % (750 ml, 66 kr)
            Brasserie Dupont, Belgien, Belgodeli, 4620 st
            Denna öl klassas som en Biere de Garde, en stil som är nära besläktad med saison, en ölstil som bryggeriet har väldigt stort fokus på. Malten kommer från byn Beloeil som även gett ölen sitt namn. Ölen har tydliga drag av belgisk jäst men skiljer sig ändå rejält från deras vanliga saison. Det här är lite mer fylligt, lite mer maltigt och lite mindre torrt. Det är kanske inte en av deras bästa öl, men den håller fortfarande väldigt hög klass
            Betyg: 7

            11715 – Re Ale Extra Birra del Borgo, 6.4 % (750 ml, 69.5 kr)
            Birra del Borgo, Italien, Amka Vinimport AB, 6336 st
            Italiensk IPA från ett bryggeri som tidigare figurerat i systembolagets sortiment. Färgen är orange och i aromen blandas försiktiga humletoner med en kryddighet som jag inte kan bestämma om den kommer från jäsningen eller ej. Beskan är ganska påtaglig, men den backas upp av en del karamellmalt och fyllighet.
            Betyg: 6

            11716 – Wayan Birra Saison Birrificio Baladin, 5.8 % (750 ml, 79 kr)
            Birrificio Baladin, Italien, Enjoy Wine & Spirits AB, 4320 st
            Bryggmästaren Theo på Birrificio Baladin har tidigare släppt öl döpta efter hans familjemedlemmar. Här kommer det senaste tillskottet till familjen – Wayan. Som alla Theos öl är det svårt att kategorisera den, men om något så påminner det om en saison. Ölen är bryggd på 17 olika ingredienser, och den som lyckas hitta alla har bättre smaklökar än de flesta. Det är en ganska galen blandning av olika smaker, men på något märklig sätt så håller den ihop i slutet. Det är en öl som kräver mat för att komma till sin fulla rätt och när jag besökte bryggeriet tidigare i år drack vi den tillsammans med lax, sesamfrön och ärtpure – en kombination som var himmelsk!
            Betyg: 7

            11786 – Strada San Felice, 8 % (750 ml, 77.7 kr)
            Birrificio Grado Plato, Italien, Original Brands STHLM HB, 3780 st
            Vi är inte speciellt bortskämda med kastanjeöl i Sverige, men här kommer ett Italienskt exempel. Grundölen påstås vara underjäst, men jag skulle nästan gissat på belgiska rötter. Den har en trevlig punch av alkoholen utan att vara för spritig. Beskan är påtaglig, men tar inte över. Kastanjer ja, hur smakar kastanjer egentligen? Jag vet inte helt säkert, men ett är klart – om de smakar i närheten av så gott som den här ölen så är det dags att börja samla..
            Betyg: 8

            11754 – Summerwine Oregon Pale Ale, 5.5 % (330 ml, 28.9 kr)
            Summer Wine Brewery Ltd, Storbritannien, Galatea Spirits AB, 12096 st
            En engelsk öl som är mer amerikansk än amerikansk öl. Eller så handlar det helt enkelt om att england är geografiskt närmare oss än USA och det är därför som ölen är i så bra skick och faktiskt luktar humle (som en pale ale ska göra). Aromen har grapefrukt, kåda och ”dankness”, bra tryck i beskan. Den här ölen handlar bara om humlen – malten är obefintlig.
            Betyg: 9

            11763 – Mikkeller I Wish IPA Gluten Free, 5.5 % (330 ml, 34.9 kr)
            Mikkeller, Belgien, Brill & Co AB, 10080 st
            Glutenfri öl börjar dyka upp lite varstans i ölvärlden. Det är inte helt lätt att göra glutenfri öl eftersom kornmalt innehåller en hel del gluten, och då tvingas man använda andra stärkelsekällor (ofta med blandat resultat). Mikkellers I Wish IPA lyckas med detta konststycke. Som väntat är det inte speciellt mycket maltkropp i ölen, men det behöver det nödvändigtvis inte vara i en IPA – speciellt om humlen tillåts ta plats (och det gör den här, både i arom och beska). Det är belgiska de Proef som har bryggt ölen och ölen bär deras hussmak, en smak som börjar bli bekant vid det här laget eftersom så många fantombryggare använder sig av de Proef.
            Betyg: 6

            11770 – Hornbeer Imperial IPA, 8.3 % (500 ml, 53.9 kr)
            Hornbeer, Danmark, Amka Vinimport AB, 4000 st
            Koppar till färgen. Kanske den märkligaste aromen i en dubbel-IPA på länge. Jag hittar (håll i er) hallonsnören och smält glass… Resten av ölen följer mallen däremot: Beskan är rivig, alkoholen eldig. – Klassisk dubbel-IPA med andra ord.
            Betyg: 7

            11796 – Victory Dirt Wolf, 8.7 % (355 ml, 29.9 kr)
            Victory Brewing Company, USA, Great Brands AB, 18720 st
            Amerikansk dubbel-IPA utan karamellmalt. Det är trevligt att se hur många bryggerier gör dIPA utan så mycket karamellmalt numera. Den här ölen är ganska lätt till kroppen och trots en viss oxidering har den inte de där typiskt trötta tonerna av blöt kartong (oxiderad karamellmalt) som plågar så många av de importerade amerikanska ölen. Beskan går på fullvarv, men alkoholen är väl dold.
            Betyg: 8

            11223 – Sierra Nevada Hoptimum Whole-Cone Imperial IPA, 10.4 % (355 ml, 41.9 kr)
            Sierra Nevada Brewing, USA, AB Wicked Wine Sweden, 10000 st
            Högoktanig humlejuice från USA med rejält riv i beskan. I denna öl har man använt hela humlekottar, något som många anser ger en överlägsen arom. Helt säkert är i alla fall att man använt mycket humle.. Även denna öl bär spår av oxidering, men har ändå hållt ihop hyfsat bra och är värt ett köp. Tyvärr får man vänta tills 17:e oktober tills denna öl kommer till hyllorna.
            Betyg: 7

            11242 – Mandarina IPA BrauKunstKeller, 6.1 % (330 ml, 29.7 kr)
            BrauKunst Keller, Tyskland, Brewery International Sweden AB, 3600 st
            Tysk IPA hör inte till vanligheterna, speciellt inte IPA bryggd med den helt nya humlesorten Mandarina Bavaria (detta är faktiskt den första kommersiella ölen med den humlesorten – enligt etiketten iaf). Ölen kan inte skryta med mycket till maltkropp, men det behövs inte heller när humlearomen är så här bra! Mandarina Bavaria sägs ge toner av (no points for guessing…) mandarin och nog märks det i denna öl. Intressant och välbryggt.
            Betyg: 8

            11698 – MAD Sur, 5 % (750 ml, 154 kr)
            MAD Beer, Internationellt märke, Brill & Co AB, 1200 st
            Danska MAD Bryggt en serie öl avsedda att kombineras med de fem olika grundsmakerna (sött, surt, salt, beskt och umami). c/o HOPS har tidigare provat dessa öl dessa öl på ett event i Köpenhamn. Hela artikeln finns med i c/o HOPS nr 4 2014.
            En spontanjäst öl på 5,5 % ABV som förutom maltsorten pale även innehåller omältat vete. För att förfina smaken och syrligheten ytterligare har man tillsatt skal från den östasiatiska citrusfrukten Yuzu. Yuzu smakar som en blandning av grapefrukt och mandarin.
            Betyg: 9

            11699 – MAD Bitter, 6.9 % (750 ml, 99 kr)
            MAD Beer, Internationellt märke, Brill & Co AB, 1200 st
            En india pale ale på 6,9 % ABV, som förutom att den innehåller humlesorterna amarillo, centennial, citra, columbus och simco även är smaksatt med den asiatiska örten Shiso. Shiso tillhör mynta-familjen och har smaker av spiskummin, citrus, melon och även kryddiga toner som drar åt anis och kanel.
            Betyg: 7

            11461 – MAD Umami, 6.3 % (750 ml, 89 kr)
            MAD Beer, Internationellt märke, Brill & Co AB, 1200 st
            En pils på 6,3 % ABV som är humlad med saaz, hallertau, tettnanger och spalt select. Ölet har smaksatts med rödalger (søl = rödalger, som är en slags sjögräs), glutamat och andra specifika aminosyror för att ge en smak som associeras till kött. Rödalger har historiskt använts som föda och har på sistone dykt upp i matsammanhang. Sägs ge en blommig smak.
            Betyg: 7

            11635 – MAD Sød, 6.7 % (750 ml, 89 kr)
            MAD Beer, Internationellt märke, Brill & Co AB, 1200 st
            En komplex porter på 6,7 % ABV som innehåller maltsorterna maris otter, brunmalt, cara-chrystal, chokladmalt och ljus chokladmalt och är humlad med centennial, saaz och centennial. Ölet är dessutom smaksatt med popcorn, laktos och mörkt cassonadesocker. Cassonadesocker är ett rörsocker (råsocker) som i smaken påminner om farinsocker.
            Betyg: 7

            11620 – MAD Salt, 4.5 % (750 ml, 84 kr)
            MAD Beer, Internationellt märke, Brill & Co AB, 1200 st
            En ”wild ale” på 4,5 % ABV som bryggs med ale-jäst och brettanomyces och förutom humlesorterna styrian goldings och hallertau är den smaksatt med umebushi. Ume är en asiatisk plommonart och även om den kallas plommon så är den mer besläktad med aprikos och innehåller höga halter av citronsyra. Umebushi är ättiksinlagda ume-plommon. Som ölets namn antyder så innehåller ölet även salt.
            Betyg: 8

            11254 – Black IPA The Kernel Brewery, 6.7 % (330 ml, 39.9 kr)
            The Kernel Brewery, Storbritannien, Great Brands AB, 4320 st
            The Kernel Brewery är baserade i London och har funnits i några år. Deras öl har gjort stor succee internationellt och det här är första gången vi ser deras öl på systembolaget. Denna öl, en svart IPA levererar det bästa av två världar – fräsh humlearom och härligt rostade malt-toner. Beskan är hög, men kroppen tunn. Lättdrucket, men komplext!
            Betyg: 8

            11235 – Amager Black Nitro, 7.5 % (500 ml, 55.9 kr)
            Amager Bryghus, Danmark, Elixir HB, 4200 st
            Från Danska Amager kommer ytterligare en svart IPA, denna är en aning fylligare och mindre besk än Kernels variant. Båda två är goda, men lite olika varandra.
            Betyg: 7

            11638 – Camden vs Mohawk, 5.8 % (330 ml, 26.9 kr)
            Camden Town Brewery, Storbritannien, AB Wicked Wine Sweden, 7200 st
            Svenska Mohawk och brittiska Camden har bryggt en ”black india pale lager” – en av de mest självmotsägelsefulla öltyper hittills? Det är vitsitgt, det är slugt och väldigt gott. I aromen hittar jag brända malttoner (nästan lite rökiga) och humle som samsas ypperligt bra. Beskan är inte överdriven, men den balanserar maltigheten på ett bra sätt.
            Betyg: 8

            11798 – Founders Curmudgeon, 9.8 % (355 ml, 34.9 kr)
            Founders Brewing Company, USA, AB Wicked Wine Sweden, 4200 st
            Founders Curmudgeon är en bourbonfatlagrad old ale som är fyllig, maltig och komplex. Vanilj och bourbon märks i aromen, men även russin och malt. Alkoholen är värmande och det här är nog en perfekt öl för mörka höstkvällar framför brasan.
            Betyg: 9

            11713 – Chimay Grand Réserve, 9 % (330 ml, 59.9 kr)
            Chimay, Belgien, TOMP Beer Wine & Spirits AB, 6240 st
            Chimay Grand Reserve är ett utmärkt lagringsobjekt och här lanserar man en version med hela åtta år på nacken. Som väntat är aromen är fylld med portvin, russin och karamelliserat socker. Kroppen har börjat tunnas ur en aning och jag tycka att ölen är lite förbi sin peak. Den är fortfarande väldigt god och är ett bra exempel på hur lagrad mörk belgisk öl ska smaka, men som sagt – jag tycker den har tappat lite i kropp.
            Betyg: 9

            11218 – Class of 88 Barleywine, 10 % (750 ml, 99.9 kr)
            North Coast Brewing Company, USA, Great Brands AB, 1656 st
            Samarbetsbrygd mellan North Coast, Deschutes och Rogue. Det här är en välbalanserad amerikansk barley wine som inte går av för hackor. Sötman är inte överdriven och för att vara en såpass stor öl så är den ganska lättdrucken. Den är inte oerhört komplex i dagsläget, men med lite lagring kan nog den här ölen utvecklas rejält.
            Betyg: 7

            11512 – Stone Imperial Russian Stout, 10.6 % (650 ml, 89.9 kr)
            Stone Brewing Co, USA, Great Brands AB, 3540 st
            Amerikanska Stone visar vart skåpet ska stå när det gäller Imperial Stout, det här är en öl som smakar rostat korn, bränt kaffe och choklad. Det är stora smaker, det är djärva smaker – det är Amerikanskt helt enkelt.
            Betyg: 8

            11213 – Chocolate Oak Aged Yeti, 9.5 % (650 ml, 96.4 kr)
            Great Divide Brewing Co, USA, Great Brands AB, 3180 st
            Great Divides Imperial Stout Yeti kommer i många olika versioner och tappningar, här har vi en som är lagrad på ekfat och smaksatt med kakaobönor. Det är mycket vanilj i aromen (utöver kaffe, choklad och rostat korn) men även en tydlig ton av kakaobönorna. Men, kakaobönorna ger även en ton av grön paprika som jag inte tycker är helt angenäm. Jag föredrar nog den vanliga Yetin ändå, men det är min åsikt – testa själv!
            Betyg: 7

            11787 – Evil Twin Doughnut Break, 11.5 % (650 ml, 110.2 kr)
            Evil Twin Brewing, USA, Galatea Spirits AB, 5000 st
            Trogna läsare vet att jag är allergisk mot överdriven restsötma i öl (och kryddor, och vanilj…), och det här är en öl som jag verkligen inte gillar på grund av just sötman. När man recenserar en öl så står man alltid inför en problematik: Är ölen trogen sin stil och hur god tycker du att den är? Evil Twin Doughnut Break är en öl som ställer detta på sin spets för mej, jag personligen skulle ha svårt att dricka ens ett litet glas av den, men samtidigt så inser jag ju att ölen ska smaka så här. Tycker man om väldigt söt imperial stout så är det här en klockren öl, den är lite grand som att dricka en choklad-doughnut (den är t.o.m. ”dry-doughnutted”), men för mig går den inte ner.
            Betyg: 3 eller 8

            11297 - Smoke Jumper Smoked Imperial Porter, 8.8 % (650 ml, 93.8 kr)
            Left Hand Brewing Co, USA, Great Brands AB, 1428 st
            Klassisk imperial porter med extra rök. Ölen har en väldigt trevlig rökton (om man gillar sånt, och det gör jag) och lagom fyllighet och kropp. Rökigheten påminner om ölen från Bamberg och har inget av den hårda rökigheten som torvrökt malt ger till öl.
            Betyg: 7
            Referens:
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • GraTis
              Användare
              • januari 2013
              • 414

              Då får man hänga på knappen 5/9..........

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Oh yes
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 414

                  Ikväll blev det något lite extra.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Öl bättre äm kaffe.
                    Nu kommer glädjande besked för alla öldrickare. Nästa gång du dricker öl i stället för kaffe kanske du ska gratulera dig själv. Forskare har upptäckt att alkohol kan förlänga din livslängd.


                    Problem, du måste dricka 2000 liter per dag för att uppnå mätbar effekt :-)
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Aldrig för sent att grilla och ta en dubbel IPA. Dirt wolf. 7/10

                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        Kanske inte bästa ölet precis, men intressant ändå: Åländskt vraköl.

                        Det handlar om en replica på ett öl de hittade i ett nästan 200 år gammalt vrak i den åländska skärgården. Det är bryggt på malt och vete, spontanfermenterat (vad i friden det nu sedan betyder) med mikroorganismer. Humle har inte använts, så det är inte beskt. Gott, skulle jag nog säga, men kanske inte prisvärt (6,50 för en flaska).
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mikael W; 26 oktober 2014, 10:55.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          6,50€ ?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            Ackurat.

                            Sent from my Nokia 920 using Board Express
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Det är bryggt på malt och vete, spontanfermenterat (vad i friden det nu sedan betyder) med mikroorganismer.
                              Att man inte tillsatt jäst, utan låtit vörten fånga upp partiklar av vildjäst i omgivningen. Så som allt öl framställdes innan man upptäckte jästens betydelse under 1800-talet. Det är också anledningen till att jäst inte fanns med i den tyska reinheitsgeboot från början, man kände helt enkelt inte till den. Idag är det egentligen bara bara några få belgiska bryggerier som tillämpar spontanjäsning. Men i mitt tycke ger det också de allra mest intressanta ölen. Bilden visar kylskeppet på det belgiska bryggeriet Cantillon där man låter vörten infekteras med vildjäst och andra mikroorganismer innan man tappar det på ekfat för jäsning.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-03-21 15.01.43.jpg
Visningar: 1
Storlek: 757,3 KB
ID: 691490
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8596

                                Hej

                                Tack för infon. Intressant.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...