Intresse viktoria, vikande ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Japp. Det är tack vare överfisket på nilabborre som en del victoriaciklider kunnat göra come-back.
    Det helt bisarra är att det hålls konferenser och internationella experter hyrs in och massor av NGO's pumpar in pengar till Victoriasjön för att rädda nilabborren. Tanzania har infört totalförbud mot att fiska nilabborre för att "låta populationen återhämta sig", och det talas om odling och utsättning.

    Tragikomedi från början till slut.


    Fast det är skillnad på att vara vek och att vara fredlig... Fjärilsciklid är vek och får stryk av allt som rör sig men är också är skitaggressiv och muckar gräl med allt som rör sig.
    Har du några tips på fredliga victoria?
    Folk kanske är hungriga ????

    vi kanske skulle spara all skog i Sverige för syret i världen .....
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Folk kanske är hungriga ????
      Ja... i europa.

      Nilabborrefilén äts inte lokalt, utan exporteras och drar in storkovan. De inhemska cikliderna i Viktoriasjön däremot är för små för att exportera som filéer.

      Man kanske kunde gära fiskpinnar av dem. Eller fiskbullar.

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Exempel på lugnare victoriaciklider är:
        Haplochromis sp. "broken bar"
        Haplochromis sp. "tipped blue"
        Haplochromis thereuterion
        Labrochromis ishmaeli
        Ptyochromis fischeri
        Pseudocrenilabrus multicolor victoriae
        Ptyochromis sp. "hippo point salmon"
        Yssichromis piceatus
        Yssichromis pyrrhocephalus

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #19
          Albin! Så följande två kommer då att korsa sig?

          Haplochromis sp red back scraper
          Haplochromis sp rubygreen

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Ursprungligen postat av doohan
            Albin! Så följande två kommer då att korsa sig?

            Haplochromis sp red back scraper
            Haplochromis sp rubygreen
            Ja, det kan jag garantera att de kommer göra.

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #21
              Ok! Synd då jag gärna ville ha dem tillsammans Men jag kan avsätta 2st 375or för viktoriaciklider så kan jag hade i olika akvarium...

              Kommentar

              • trakorio
                Användare
                • september 2012
                • 16

                #22
                Ursprungligen postat av HåkanM
                I väntan på "facit" från Albin så gissar jag följande topplista över mest
                efterfrågade Viktoria

                1. Pseudocrenilabrus multicolor victoriae ( given 1 pga storlek, temperament)
                2. Haplochromis sp. "ruby green" ( lika given tvåa pga färg, temperament)
                3. Astatotilapia latifasciata ( en av de mest kända "gamla" fiskarna)
                4 . Pundamilia nyererei ( troligen mest känd,mycket vacker)
                5 Astatotilapia nubila (cool färg, även detta en gammal klassiker)
                6 Paralabidochromis sp. "rock kribensis ( snygg )
                Jag har Multicolor victoriae & Lithochromis rubripinnis.
                Båda ynglar av sig bra.

                Blir nog köpa mer Victoria när jag byggt färdig akvarium rummet.

                Kommentar

                • sienna
                  Användare
                  • september 2012
                  • 4

                  #23
                  det här var en intressant tråd...

                  när jag funderade på vad som ska gå i min 250literstank, så sade "gubbarna" i den akvaristförening jag är medllem i "CIKLIDER!!!", och de flesta sade sedan "MALAWI".

                  men jag har fastnat för Haplochromis sp. "ruby green" , och då sade "gubbarna": "det kan nog bli svårt att få tag på dem, eftersom victoria inte är så populärt nuförtiden..."

                  men NÅ'N måste väl hålla/odla dem???
                  ALLA kan väl inte pyssla med malawi???

                  Kommentar

                  • Bobtail
                    NCS Medlem
                    • januari 2012
                    • 85

                    #24
                    men jag har fastnat för Haplochromis sp. "ruby green" , och då sade "gubbarna": "det kan nog bli svårt att få tag på dem, eftersom victoria inte är så populärt nuförtiden..."

                    men NÅ'N måste väl hålla/odla dem???



                    Hej!

                    Jeg har mange H. ruby green, om du ikke kan få tag på dem i Sverige. Jeg bor i Danmark. - Se min homepage for billeder.

                    www.victoriacichlider.dk

                    Kommentar

                    • endymion

                      #25
                      Ursprungligen postat av sienna
                      det här var en intressant tråd...

                      när jag funderade på vad som ska gå i min 250literstank, så sade "gubbarna" i den akvaristförening jag är medllem i "CIKLIDER!!!", och de flesta sade sedan "MALAWI".

                      men jag har fastnat för Haplochromis sp. "ruby green" , och då sade "gubbarna": "det kan nog bli svårt att få tag på dem, eftersom victoria inte är så populärt nuförtiden..."

                      men NÅ'N måste väl hålla/odla dem???
                      ALLA kan väl inte pyssla med malawi???
                      Ja det går att få tag på i Växjö och Nol iaf.

                      Kommentar

                      • TrophNor
                        NCS Medlem
                        • december 2014
                        • 12

                        #26
                        Bobtail!

                        Ble meget nysgjerrig på lgV.. Kan du ikke fortelle litt om arbeidet foreningen driver med? Var inne på siden, men kan ikke påstå at mine tyskkunnskaper er slik at jeg kan forstå innholdet.

                        Bevaring av truede arter er absolutt interessant og jeg har tidligere vært forundret over at det ikke har vært et program for bevaring av Victoria - artene.

                        Kommentar

                        • addo
                          Användare
                          • december 2007
                          • 52

                          #27
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Det låter ju helt galet att flytta endemiska fiskar, har inte världen lärt sig än att det oftast slutar illa. Många arter ser ungefär likadana ut men vid närmre granskning visar det sig ofta att de tillhör olika arter.
                          Allt som oftast är det ju så, men då handlar det oftast om att man försöker fylla en ofylld nisch i ekosystemet eller att hålla efter någon annan organism i ekosystemet. Plantera in toppredatorer eller random jaktvilt är ju också populärt och brukar som regel förstöra.

                          Däremot finns det ett undantag och det är när arter som formar ekosystemet genom tex att hålla landskapet öppet blivit utrotad. Då påverkas alla arter som varit beroende av den artens arbete väldigt negativt. Det är tex anledningen till att dom flesta hotade insekter i Sverige är beroende av traditionell jordbruksmiljö, den miljön är helt enkelt den som mest liknar den arterna utvecklats för, alltså en miljö med stora växtätare som håller landskapet öppet. Nu är det kossor och bönder som jobbar, men förut skulle det varit uroxar och vildhästar.

                          Den som är intresserad kan googla rewilding, och läsa om tex Oostvaardersplassen

                          Hur vida det är relevant i fallet Viktoriasjön har jag däremot ingen uppfattning om.

                          hoppas jag inte framstod som en besserwisser nu, tycker bara ämnet är intressant och kände för att babbla lite

                          Kommentar

                          Arbetssätt...