Hjälp önskas: Artiklar i artikelarkivet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Hjälp önskas: Artiklar i artikelarkivet

    Artiklarna finns i PDF format åtminstone de som är kvar.
    Det som ska göra sär i princip kopiera texten ur artiklarna och klistra in dem i ett fält på denna site. Dock med formateringarna fetstil och kursiverat såsom texten är skriven i PDFen.

    Detaljer:
    När man kopierar från en PDF får man med radbrytningar som gör att texten kan se konstig ut i forumet därmed ska dessa bort. Tomma rader erhålls helt enkelt genom att trycka retur så många gånger man vill (1 tom rad brukar bli bra mellan styckena)

    Så här gör jag.

    För att underlätta sök och ersätt av radslut så har jag laddad ned notepad++
    Steg 0: ställ in språk i notepad++ till språk->H->HTML (lättare att se <b> osv
    Steg 1: Kopiera all text från PDFen till notepad++
    Steg 2: sök och ersätt alla "fi " med fi
    Steg 3: sök och ersätt alla "fl " med fl
    Steg 4: markera alla textdelar som ska ha fetstil med <b> resp </b> i början och slut
    Steg 5: sök \r\n och ersätt med " "
    Steg 6: Återför de radbrytningar det ska vara retur 2 ggr före <b> och en ggr efter </b> borde iofs gå att söka och ersätta
    Steg 7: Gå igenom och sätt <i> </i> före och erfter textsnuttar som ska vara kursiverade. I allmänhet bara vetenskapliga namn.
    Steg 8: Sätt alltid status i artikelarkivet till OK och PM:a mig så kan jag kolla dem allt eftersom.

    Läs handboken för detaljer om hur man matar in årgång nummer löpnummer och författare. http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...el_handbok.php

    Klart.

    (5 år x 4nr) = 20 nummer kvar!! Om 20 pers ställer upp så har vi detta fixat på kafferasten nästa vecka!! Svara i denna tråd om du kan hjälpa till (märk att jag inte frågar om ni vill ) Visa att vi är en hjälpsam samling akvarister nu bara.


    Vi har redan fått hjälp av lofeman och StefanL som till att börja med tar CB1 2005 resp. CB2 2005
    Senast redigerad av DaRe; 06 juni 2011, 01:45.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    För att kunna läsa länken ovan behöver ni access till adminsidorna för artikelarkivet så då är det bäst att svara här först sedan kan vi ger er access och då kan ni läsa mer. Hehe, köpa grisen i säcken kallas det.

    Här är handboken:
    Skapa ny artikel

    Fyll i formuläret med följande val (förklaring nedan):

    År/Nr:
    Här anges Ciklidbladets år och nummer, ex. anges 9602 för Ciklidbladet nr 2 / 1996.
    För Ciklidblad efter 1999 anges det som ex. 200302 för Ciklidbladet nr 2 / 2003

    Löpnr:
    Avgör ordningen på artiklarna i ett visst nummer.

    Publicera:
    JA = Syns i artikelarkivet på Ciklid.se.
    OK = Klar för publicering, kräver dock godkännande. <- Gör detta!! DaRe
    NEJ = Publiceras ej i artikelarkivet (standard för nyskapad artikel, samt artikel man jobbar med.

    Författare:
    Textförfattaren för artikeln man lägger in. Om det rör sig om en översatt artikel anges
    orginalförfattare, och översättare anges i början på artikel, se nedan.

    Rubrik:
    Artikelrubrik

    Artikel:
    Den fullständiga texten till artikeln. Inkluderar även kod för formatering, se nedan.
    Om det rör sig om en översatt artikel anges i första raden:
    Översatt av: <översättarens namn>.

    Bild1-5:
    Sökväg och filnamn till bilder att använda i artikel. Funktionen används ej idag.

    Bildtext1-5:
    Rubrik till bild. Funktionen används ej idag.

    Texten i artikeln måste formateras på ett sådant sätt att kod anges för radbrytning < br > och fetstil
    < b > < /b >. I förhandsgranskningen ser man slutresultatet, medans i redigeringsläge syns koden.

    Spara artikeln

    Artikeln sätts automatiskt till Publicera = NEJ

    Förhandsgranska artikeln, se förhandsgranska.

    Redigera artikel

    Välj från huvudmenyn den artikel som du vill ändra genom att Edit (ikon: skrivbok)

    Förhandsgranska artikeln, se ovan punkt

    Förhandsgranska artikel

    Välj förhandsgranskning av artikel genom att välja ikonen förstoringsblad efter önskad artikel.

    Om resultatet behöver ändras eller är till fulles gott, välj Editera, gör ändring och välj Publicera = OK,
    för att godkänna inför publicering.

    Innan artikel publiceras på Ciklid.se sker granskning av webbinfoansvarig.

    Ta bort artikel

    För att ta bort en artikel väljer man röd ikon som ser ut som soptunna.

    Du ombeds att verifiera att det verkligen är vald artikel du vill radera.

    Välj Radera.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      En till som hjälper till:
      • StefanL CB2 2005
      • lofeman tar CB1 2005
      • tege tar 2005 CB4 (*new)


      Fler?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        För den som tvekar. Orkar jag verkligen, kan jag? Vill jag? Kolla på dessa små instruktionsvideor om de går att följa.



        Artikel:


        Omslag:


        Hehe, vad sägs
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          En till som hjälper till:
          • StefanL CB2 2005
          • lofeman tar CB1 2005
          • tege tar 2005 CB4 (*new)


          Fler?
          lofeman tar CB1 2008 som nästa.
          Jag hoppar på CB2 2008
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Vi har precis fått in inskannade artiklar från de första två numren av CB vilka vi tidigare saknat här, 1967 nummer 1 och nummer 2. Dessutom det sista hålet i hela listan med artiklar 1967 nummer 7.

            Jag kommer lägga in dem som text men även pdf även om det är bara text, mest för nostalgiskäl så alla medlemmar kan se hur tidningen såg ut när det begav sig.

            Efter detta ska jag hjälpa styrelsen att komma ikapp lite vad gäller att lägga ut de senaste åren på "Ciklidbladet online". Det tar sin tid dock.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              CB 1967 nummer ett ligger ute nu i PDF format! Jag ska försöka hitta en editor för pdf så jag kan snurra den lite så man faktiskt ser vad det är.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...