Stilla flytande mega Asien dike kar, finns det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Stilla flytande mega Asien dike kar, finns det?

    Jag har fått spridda frågon om ett comeback-kar, men för tillfället får det duga med comeback på forumet

    Jag fick jag en nostalgisk attack av att se zebrafiskar häromdagen och tänkte att det vore maffigt med ett långt flodkar från indien med en massa zebrafisk och labyrintare och indisk ciklid. Har inte hunnit googla runt så mycket, men jag har inte hittat nån mega än.

    Har ni sett något på bild? Finns det något typ "1000 liter stilla och grunt Indien-flod-kar" hos någon?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    I början av 70-talet hade jag ett närmre 2 m långt 30cm högt och 50cm djupt akvarie fullt med zebrafiskar 5-700stycken.
    Var häftigt när de lekte! Alla på en gång! Inga bilder tyvärr.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      I början av 70-talet hade jag ett närmre 2 m långt 30cm högt och 50cm djupt akvarie fullt med zebrafiskar 5-700stycken.
      Var häftigt när de lekte! Alla på en gång! Inga bilder tyvärr.
      Coolt, har du haft någon indisk ciklid också?
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        I början av 70-talet hade jag ett närmre 2 m långt 30cm högt och 50cm djupt akvarie fullt med zebrafiskar 5-700stycken.
        Var häftigt när de lekte! Alla på en gång! Inga bilder tyvärr.
        Shit va häftigt. Det skulle jag vilja ha sett.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Indiska ciklider är ju väldigt vackra men ack så ovanliga på forumet. Det är bara att köra och inspirera oss andra.

          Ibland ser man akvarier på blocket med udda mått som skulle passa detta.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Om du har ambitionen att fisksammansättningen skall erinra om naturen skall du förutom zebrafisk välja indisk risfisk (importeras ibland), Aplocheilus, Badis, glasabborre, flygkarp (=Esomus - fast jag har aldrig sett den i handeln!), gelibarb, dvärggurami, honungsgurami m m.

            De här fiskarna bor i nordöstra Indien och har påträffats tillsamman. De indiska cichliderna Etroplus maculatus, suratensis och canarensis bor i sydligaste Indien - två av dem dessutom på Sri Lanka. Det är ca 170 mil emellan - ungefär som Stockholm - norra Italien.

            Det finns dessutom en viss risk att cichliderna äter upp zebrafisken, om än inte jättestor, Bara småfisken kan komma undan och cihliderna är mätta går det nog bra E. maculatus blir inte så stor och E suratensis är mest vegetarian
            Senast redigerad av Erik Åhlander; 23 april 2011, 02:34.

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Esomus går att ordna. Bara det att den inte är så attraktiv för annat än riktiga connaisseurer av avloppsgrå fisk, så det är ingen mening med att ta hem den.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Om du har ambitionen att fisksammansättningen skall erinra om naturen skall du förutom zebrafisk välja indisk risfisk (importeras ibland), Aplocheilus, Badis, glasabborre, flygkarp (=Esomus - fast jag har aldrig sett den i handeln!), gelibarb, dvärggurami, honungsgurami m m.

                De här fiskarna bor i nordöstra Indien och har påträffats tillsamman. De indiska cichliderna Etroplus maculatus, suratensis och canarensis bor i sydligaste Indien - två av dem dessutom på Sri Lanka. Det är ca 170 mil emellan - ungefär som Stockholm - norra Italien.

                Det finns dessutom en viss risk att cichliderna äter upp zebrafisken, om än inte jättestor, Bara småfisken kan komma undan och cihliderna är mätta går det nog bra E. maculatus blir inte så stor och E suratensis är mest vegetarian

                Om jag googlade rätt så ska de även passa in ett antal killis och lite olika roliga malar så det kan onekligen bli vackert med växter och allt. Synd som sagt bara att det verkar tufft att få tag i cikliderna.

                Läste på Heiko Blehers forum att han gjorde en tripp till Nagaland, men det var lite oklart hur många arter han fick med sig hem.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #9
                  Malar finns många, men de flesta är mycket sällsynta i handeln, många dessutom rovfiskar.

                  Vilka killis syftar du på, förutom Aplocheilus?

                  Etroplus maculatus och E. suratensis brukar inte vara något problem att få tag på. Oftast bara att beställa. Däremot finns de inte så ofta i butikerna. Tydligen inga storsäljare. E. maculata har ju ett lite märkligt utseende. Den liknar ju egentligen inte någon annan cichlid. E. suratensis blir ju stor, men är vacker. Däremot äter den upp det mesta i växtväg - förr eller senare. Liknar mest nåt från havet eller Madagaskar. E. canarensis kan vara knepig att få tag i och kostar mer. Den är odlad några gånger, men det verkar inte ha påverkat priset. Det som säljs är nog vildfångat, och den verkar bara bo i en enda liten flod som ligger ganska off.

                  Zebrafisken förekommer faktiskt - åtminstone fläckvis - ganska långt söderut. Men jag är inte säker på om den når ända ner till cichliderna. Däremot faller en del av de andra fiskar jag räknade upp bort i sydväst.

                  Nagaland ligger på vattendelaren mellan Brahmaputra-Ganges i Indien och Chindwin i Myanmar/Burma så Nagaland är kanske inte så representativt. Jag är tveksam till om zebrafisken verkligen har påträffats i Nagaland, men det beror på att fisk från Nagaland knappast förekommer i några museisamlingar utanför Indien - och de indiska går inte att söka i på internet

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Jag det beror nog lite på om man är så noga att man ska ta fisk bara från en viss flod eller om man kan tänka sig fisk från floder med liknande vatten och växtlighet och blanda lite fisksoppa. Generellt sett är jag för biotop-kar, men jag skulle kunna tåla lite bilder från en vacker "fisksoppa" från Indientrakterna om någon har det
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Jag kanske är ute och seglar nu, men är inte Indisk ciklid den som ibland även kallas för Gul ciklid? I så fall tror jag att det behövs lite salt vattnet för att lekar och så ska gå väl. I alla fall vet jag att en vän till mig som odlade den för över 10-12 år sedan odlade den i närmare bräckt än sött vatten. Jag vet inte hur labyrintfiskar och sebrafiskar reagerar på salt iof, det kanske fungerar.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Den gula cichliden kan förekomma i bräckt vatten i naturen, och tål det i akvarium, men behöver det inte, och verkar oftast finnas i rent sötvatten. Detta gäller även den större E. suratensis, även om den verkar ha en större förkärlek för bräckt vatten. Bägge arterna har hållits och odlats i rent sötvatten i Sverige, och verkar inte känsligare där.

                        I den flod där E. canarensis bor är det rent sötvatten och där finns även de två andra arterna. Det är en bit in i landet från kusten räknat.

                        Kommentar

                        • Broddan
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 59

                          #13
                          Hej!
                          Jag har ett 420L med indiskt/asiatiskt tema.

                          Jag har två Etroplus Canarensis tillsammans med ett några dvärgkulfiskar samt lite barber (Några tillfälliga grenmalar också). Biotop har jag frångått men dvärgkulfiskar lever i samma flodsystem tillsammans med cikliden. Nu försvinner ju kulfiskarna lite pga sin storlek men sitter man och kollar så dyker alltid nån upp och det funkar mycket bra med cikliderna och barberna. Rätt rofyllt kar och den åttabandade barben är en riktigt sköning i mina ögon, rekommenderas.

                          Filmade lite av cikliderna men tyvärr var vattnet lite dimmigt och solen låg på en del.

                          Filmen kommer...
                          Senast redigerad av Broddan; 30 april 2011, 22:18.
                          Hälsningar

                          D

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Häftigt med den kombon, vilken kulfisk har du?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Broddan
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 59

                              #15
                              Min första fisk jag köpte var dvärgkulfisk, så det är ett litet gäng av dessa jag nostalgiskt har.
                              Erfarenheten har varit intressant då det inte riktigt är en fisk man rekommenderar till ett blandat kar.
                              Bifogade musik till filmklippet gör att den inte kan visas i Sverige, byter musik nu så hoppas jag på kunna visa den här.
                              Hälsningar

                              D

                              Kommentar

                              Arbetssätt...