Palettbilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    #31
    ...

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #32
      Ingen (mer) här (har just nu inga paletter) som håller, kanske till och med odlar lite ovanligare/svårare arter? Verkar som sagt som att intresset för Chromidotilapior öht (som vanligt) är rätt svagt...:/ Saknas bilder i den här avdelningen känns det som, eller är det bara jag?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Det är grymt vackra fiskar och jag skulle gärna hålla någon. Det finns ju en uppsjö av olika dessutom med ganska stor skillnadet dem emellan.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #34
          Tråden gör en enormt sugen. Mycket trevliga och snygga fiskar!

          mvh

          Olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • glasblåsaren
            Användare
            • augusti 2008
            • 81

            #35
            Tycker intresset för västafrikanare öht är väldigt lågt borde vara mer som håller dessa fiskar.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #36
              Har haft en del tidigare, men inte en enda art nu. Vackra firrar, oftast inte för aggro och duktiga yngelvårdare. Kommer återvända till dem, men det dröjer ett tag.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Rooster
                NCS Medlem
                • november 2009
                • 473

                #37
                Ja de är väldigt vackra och trevliga. Jag återvänder alltid oxå till de här fiskarna, jag lixsom svävar in i SA/CA-träsket och lite Tanganyika allt som oftast. Men själen ligger nog fan hos Chromidotilapiorna tror jag...

                Men jag kan förstå varför de intesset är såpass svagt för dem oxå egentligen. Dels så är många av dem ganska svårodlade, även om de relativt lätt kommer i lek så att få rom och yngel/ungfisk att överleva verkar va en annan femma. Många arter vill ju ha ganska extrema vattenvärden (vilket iofs inte är omöjligt att fixa men ändå lite meckigt), många är faktiskt inte särskilt snälla i synnerhet inom art/släkte. Sen är de ju rätt små, men trots det kräver relativt stora kar om man vill hålla flera par/arter (man kanske inte vill "slösa" bort 250,375,540 på fiskar i 10cm-klassen). Sen är de dessutom ofta rätt dyra, och jag antar att konkurrensen trots allt är en faktor. Det finns ju een uppsjö av ciklider med andra fördelar typ.

                I vilket fall som helst så gillar jag verkligen de här fiskarna och sen kan man faktiskt komma ihåg att man faktiskt inte alltid måste gå in för att odla sin fiskar, utan om det händer så händer det lixsom, å att bara hålla dem verkar iaf inte krävas allt för mkt jobb.

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  #38
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Det är grymt vackra fiskar och jag skulle gärna hålla någon. Det finns ju en uppsjö av olika dessutom med ganska stor skillnadet dem emellan.
                  Ja visst är de. Ja precis, Chromidotilapia har ju en väldig bredd på både beteende, inte minst lek och utseende etc.

                  Kommentar

                  • Rooster
                    NCS Medlem
                    • november 2009
                    • 473

                    #39
                    Ursprungligen postat av olof
                    Tråden gör en enormt sugen. Mycket trevliga och snygga fiskar!

                    mvh

                    Olof
                    *Gilla*

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 231

                      #40
                      Pelvicachromis subocellatus



                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #41
                        Riktigt snygga Mats! Har du någon lokalation på dem? Jag är ute efter någon palettvariant med, men det lutar nog åt någon taeniatus tror jag. Vi får se om jag hittar någon variant i Götet i samband med ciklidhelgen.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 231

                          #42
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Riktigt snygga Mats! Har du någon lokalation på dem? Jag är ute efter någon palettvariant med, men det lutar nog åt någon taeniatus tror jag. Vi får se om jag hittar någon variant i Götet i samband med ciklidhelgen.

                          /Jocke
                          Halloj Jocke! Menar du från vilken lokal i afrika "subbarna" kommer ifrån? Ingen aning tyvärr.

                          Annars är taeniatus riktigt fin - här är några (kassa) bilder på ett ungt "Nigeria Red" par. Sedan vill jag gärna rekommendera Nanochromis transvestitus också. Denna "palett" är riktigt kul - och snygg! Sätter in en bild på en hona och en film på dom också!

                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 mars 2012, 14:34.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #43
                            Asgrymma firrar, jag har lagt in filmen i artregistret
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Markus2254
                              Användare
                              • juni 2012
                              • 89

                              #44
                              Då gör vi lite debut på forumet med att lägga ut lite bilder på mina paletter som jag har i väntan på att få igång mitt kar med Geophagus Pindare

                              Paletterna har precis parat ut så hoppas få se dom valla yngel snart





                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Stort välkommen hit Markus!!

                                Hoppas du ska hitta det du söker och att du delar med dig av dina beskymmer och framgångar!

                                Paletter är ändå väldigt härliga firrar, snyggt akvarium dessutom.

                                Låter ju riktigt spännande med dina Jordätare...
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...