Frontosatråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    Frontosatråd

    Testar om det finns intresse av en Frontosatråd.

    Vad har ni för sorter och erfarenheter?

    Här kommer lite bilder på Kitumba.
    Bifogade filer
    Frontosamarkus
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ah vilken vy det är när du sitter med laptopen. Härligt akvarium med riktigt fina fiskar...(nu blev jag ångerfylld att jag sålde mitt 720L).

    Snyggt! Grymt snyggt!

    Kommentar

    • Jaggan
      Användare
      • november 2006
      • 61

      #3
      Riktigt snyggt kar! Liknar mitt!
      Införskaffade för några månader sedan en grupp Burundi till mitt 960l. Har aldrig haft frontosa, mest hållit CA i mina 2 kar och jag måste säga att jag är helnöjd med gruppen. Tycker att det är en alldeles utmärkt firre att ha om man vill hålla stora ciklider. Till skillnad mot CA (hade mestadels parachromisar) så finns det ett lugn och en harmoni i karet som jag inte infann sig så ofta på CA-tiden.
      Tror att jag blivit frälst,kommer nog att hålla dessa firrar ett bra tag framöver. Nu fattas bara några exemplar till i gruppen så är den komplett.
      /Uffe

      Ursprungligen postat av Barracudan
      Testar om det finns intresse av en Frontosatråd.

      Vad har ni för sorter och erfarenheter?

      Här kommer lite bilder på Kitumba.

      Kommentar

      • christer antonsson
        Användare
        • september 2002
        • 183

        #4
        Ursprungligen postat av Barracudan
        Testar om det finns intresse av en Frontosatråd.

        Vad har ni för sorter och erfarenheter?

        Här kommer lite bilder på Kitumba.
        Kanonfina! Jag har haft Frontosa (Burundi och Blue Mpimbwe)i några år och jag måste säga att det är en mot vad många säger,en kul fisk.
        En sak bara! Vad gör Rubinerna i karet?
        Christer Antonsson

        1800 liter Troffar:
        Ikola
        Pemba
        Duboisi- Mazwa
        Red Rainbow- Kapere

        Kommentar

        • Bjorkman
          Användare
          • november 2008
          • 87

          #5
          Ursprungligen postat av Barracudan
          Testar om det finns intresse av en Frontosatråd.

          Vad har ni för sorter och erfarenheter?

          Här kommer lite bilder på Kitumba.
          Äntligen en tråd med lite riktig fisk! En vacker bild på ett vackert akvarium! Har själv ett gäng väldigt unga Ikola frontos som går tillsammans med ett gäng Burundi frontosor! Ska stoppa i Burundin i en egen burk inom en snar framtid. Denna art är beroende framkallande i klass med troffar! Fantastiska djur med en härlig stil! Kna starkt rekommendera att titta in på cyphos.com. Bilder kommer vad det lider då jag måste lura hem en viss person..

          mvh Björkman
          B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            gillar frontosa, en mkt snygg tanganyika, har en liten på 7 cm som är malplacerad med mbunas och den tar för sej och trivs! dessutom är den riktigt intressant skulle va kul och testa denna art mer seriöst nångång
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              #7
              jag har mpimbwe F1 10 styck (4+6) på 1 dm , var lite sugen på lelupi ihop med dom , kan ju säga så här , det var kul att se frontosornas jakt beetende det blev tokjakt på dom stackarna direkt,köpte sex lelupi för att prova dom var inte så stora heller, halva ryggfenan hann gå åt på en av dom innan jag i panik fånga upp dom och släppte dom i ett av mina yngelkar så dom får växa till sig där,frontosorna letade efter dom i säkert en timme efter bland stenarna i sittska allt släppa i dom sen när dom har gått i yngelkaret ett tag och växt en del igen

              Kommentar

              • Aussen
                Användare
                • januari 2009
                • 19

                #8
                Jag har verkligen ingen erfarenhet av frontosa ciklider men jag bara undrar... Olika frontosor har ju olika namn vad är det för någon skillnad egentligen... Jag ser ingen skillnad på dom.Jag verkar säkert riktigt dum nu men om man inte frågar får man alldrig veta

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  har själva ett par av F. blue moba som e rester efter att pettrisar slaktat dom andra som fanns.... Så om någon e sugen så ge mig ett bud... Kan väl säga att jag inte delar allas beundran av denna firre
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Aussen
                    Jag har verkligen ingen erfarenhet av frontosa ciklider men jag bara undrar... Olika frontosor har ju olika namn vad är det för någon skillnad egentligen... Jag ser ingen skillnad på dom.Jag verkar säkert riktigt dum nu men om man inte frågar får man alldrig veta
                    De skiljs genom antalet band på kroppen...samt färg och fångplats (om jag inte fått det hela om bakfoten).

                    Kommentar

                    • Patric
                      Användare
                      • juli 2007
                      • 189

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      De skiljs genom antalet band på kroppen...samt färg och fångplats (om jag inte fått det hela om bakfoten).

                      tror också detsamma , fast puckelstorlek också,finns ju såna som har enorm puckel,beroende på sort så har dom mindre osv

                      Kommentar

                      • Barracudan
                        Användare
                        • april 2005
                        • 453

                        #12
                        Lite info om olika sorter.

                        OBS: Detta är en grov uppräkning.

                        Burundivarianten är den gamla hederliga sorten, får den absolut största puckeln, men är inte så blå. Honorna håller rommen bra.

                        Kigoma, med 7 ränder, mer avlång än de andra varianterna.

                        Tanzania och zambiavarianter, hanarna mer eller mindre blåa. Mpimbwevarianten upplevs av många (inklusive mig) som mer livlig och aggressiv än de övriga sorterna.

                        Zairevarianter - tex Moba, Kitumba och Kapampa. Klart mest blåa, även honorna är riktigt snygga. Av någon märklig anledning är dessa sorter MYCKET svåra att gå med ynglen tiden ut, en riktig utmaning.


                        Här kommer en bild på en VF Mpimbwe hane.
                        Bifogade filer
                        Frontosamarkus

                        Kommentar

                        • AndyH
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 69

                          #13
                          Har haft frontosor "mpimbwe" i ca 12 år. Tog lång tid innan jag lyckades få ihop en bra grupp, eller ja riktigt bra blev den aldrig men fick en del lek till slut. Oftast finns bara ungdjur till salu eller ensamma hanar, eftersom det tar rätt lång tid innan de är könsmogna så dröjer resultatet om man utgår från ungdjur dvs om man vill ha lek. Efter ett och annat missöde så hade jag mest hanar och letade honor men det var svårt att få fatt i. Hade 2+2 ett bra tag iaf. Fick som sagt fram lite lek till slut och hyfsad harmoni så länge alfa-hanen höll ställningarna. När beta-hanen fick för sig att ta över blev det rätt stökigt med omflyttning i omgångar till följd. Blev till slut bara hanarna kvar och separerade i var sitt kar och sålde då dessa. Har fortfarande en grupp på 6 st med bra fördelning (2+4 el. 3+3) som härstammar från tre olika ställen, bla. från egna yngel.

                          Lägger upp en bild från när rangordningen höll på att rubbas.

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #14
                            snyggt bild på karet av barracuda sin där.. ser den i ciklidbladet böcker..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • Patric
                              Användare
                              • juli 2007
                              • 189

                              #15
                              detta är ju en frontosa tråd ,då borde filtrerings frågor till dom också höra hemma här?,

                              tror jag har för lite filtrering till mina frågan är vad som räcker?
                              dom är tio stycken på ca 1dm i ett 540L byter 1 dm 3ggr/veckan samt matar två gånger om dagen


                              kör i nuläget två 2252 1200L/tim vardera "kraftpaket" med extra patroner,men det verkar inte räcka ,det är hur skitet som helst , blir ju inte bättre av att dom gräver ner till botten glaset i sina grottor heller,

                              så nu har jag beställt ett eheim 2028 pro 2 ytterfilter för att få upp reningen men behålla låg snurr,vad tror ni som kan detta, kan detta räcka?
                              det totala:
                              eheim 2028 pro 2 ytterfilter 1050L/tim
                              2 st eheim 2252 "kraftpaket" med extra patroner 1200L/tim vardera
                              Senast redigerad av Patric; 10 mars 2009, 12:46.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...