Papilio-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Papilio-tråden

    Är inte de här små fjärilarna värda en egen tråd? Enligt Carl Westholm (CB 3 2008 sid 12-16) är de ju inte sandciklider. Så jag flyttar mina inlägg hit från sandlekare/featherfinstråden.

    Äh, jag lyckades inte flytta dem. Så de står kvar i tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...656#post758656
    Senast redigerad av Mikael W; 26 december 2008, 09:04.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    En trevlig julklapp fick jag...

    Igår såg jag ett tiotal små papilioyngel. Få se om de ska klara sig den här gången. Verkar i alla fall pigga och äter bra, och föräldrarna verkar hålla de andra fullvuxna på avstånd.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Igår såg jag ett tiotal små papilioyngel. Få se om de ska klara sig den här gången. Verkar i alla fall pigga och äter bra, och föräldrarna verkar hålla de andra fullvuxna på avstånd.
      Hej!
      Grattis till de små!
      Vilken papilio är det du har?
      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej!
        Grattis till de små!
        Vilken papilio är det du har?
        Mvh Anders
        Tack.
        Det är Kantalamba.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Tack.
          Det är Kantalamba.
          OJ, OJ!
          Kantalamba är de vakraste av de vakra.
          Hade ett par som lekte ett par gånger men det blev aldrig ungar.
          Honan hoppade ur akvariet så nu har jag bara en.
          Tembwen går dock bättre med tot 8 djur.

          Hur håller du dina Kantalamba/ hur gör du?

          Denna fisk gör inta alltid som man vill men det är väll det vi gillar!?
          Mvh Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Papilion hör också till de fiskar jag minsann kommer att ha en vacker dag. Har inga som helst erfarenheter av fisken, men har sett en del verkligt vackra exemplar av den sorten. Tembwe gillar jag bäst hittills, men det kan ändra sig. Skoj med yngel, så gratulerar!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Grattis till ynglen, och jag hoppas att du klarar dem! De är ju för snygga!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8596

                #8
                Hej

                Tack för kommentarerna. Ja, papilion är både intressant, och vacker om man ger sig tid att sitta och titta lite på den. Vid första anblicken kan man få tanken att här har vi igen en representant för avdelningen "grå sillar" men tittar man lite närmare hittar man en hel del färg och mönster. Och beteendet är väl inte helt klarlagt ännu, så det finns plats för studier framför akvariet...

                Jag lyckades komma över 8 ungdjur för ett år sedan. Hade dem först i karantän i ett 128 liters akvarium, varefter jag fick ett 240 liters ledigt och flyttade dem dit. De går där ensamma och det tror jag fungerar bra. Akvariet har fin sand på bottnen och ett par mindre stenrösen och lite javaormbunkar som inredning. Till mat får de tanganjikaflingor, spirulinaflingor och räkmix.

                Hade ju en lek för ett drygt halvår sedan. Då såg jag hur föräldrarna ruvade och hur hannen tog upp ynglen i munnen varje gång fara hotade, dvs jag närmade mig akvariet. Den här gången märkte jag inte alls att föräldrarna ruvade, i förrgår var det bara ett stim yngel som letade mat vid bottnen.

                När jag kollade lite närmare märkte jag att hannen håller sig lite i bakgrunden och håller de andra vuxna fiskarna under uppsikt och på avstånd, medan honan mest hela tiden befinner sig bland ynglen och silar mat i sanden.

                Nedan en bild av honan.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ny kull !!
                  På 13-e dagen dvs idag kl 17:10 spottade X.papilio Tembwe 5-7 st ungar.
                  Då vi pratar om första leken över huvudtaget med detta par har dagarna varit grymt spännande.
                  De tidigare avbrutna lekarna av både Kantalamba och Tembwe har slutat efter 2-6 dagar.
                  Honan tuggar de små mest hela tiden men räkmixen till middag kunde hon inte motstå.
                  En något försenad julklapp men oj va göött.
                  Mvh Anders
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #10
                    Kul Anders, grattis!

                    Vägde själv mellan Kantalamba och Tembwe då förra året, Tembwe är också väldigt snygg. Nedan en bild på en Tembwe tagen i en viss akvarieaffär borta i Nol.
                    Senast redigerad av Mikael W; 27 december 2008, 18:17.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Kul Anders, grattis!

                      Vägde själv mellan Kantalamba och Tembwe då förra året, Tembwe är också väldigt snygg. Nedan en bild tagen i en viss akvarieaffär borta i Nol.
                      Tack!

                      Både Tembwe och Kantalamba är otroliga firrar att den ena är snyggare än den andra låter jag någon annan avgöra. Men en kul egenskap med Kantalamban är "ögonen" i ryggfenan som är individuell.
                      Var rädd om dina fiskar då jag inte hittat ny hona sen hon lämnade akvariet.
                      Mvh Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • THORLEIF
                        Användare
                        • april 2007
                        • 406

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        Igår såg jag ett tiotal små papilioyngel. Få se om de ska klara sig den här gången. Verkar i alla fall pigga och äter bra, och föräldrarna verkar hålla de andra fullvuxna på avstånd.
                        ser fint ud Mikaelfår vel bidrage selv med et lille klip af mine egne
                        Xenotilapia sp. "papilio sunflower"Xenotilapia ochrogenys Xenotilapia flavipinnisall 3 variants are from Kantalambwe!Altolamprologus compressiceps "shell" Sumbo

                        dem kan vel være lidt svære at se her men i karret er der:
                        Xenotilapia sp. "papilio sunflower"
                        Xenotilapia ochrogenys
                        Xenotilapia flavipinnis
                        alle fra Kantalambwe!
                        Altolamprologus compressiceps "shell" Sumbo
                        Senast redigerad av THORLEIF; 30 december 2008, 03:33.
                        Dansk Tanganyika Forum:
                        http://www.tago.dk/forum/
                        Lake Tanganyika på Facebook:
                        http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                        Video fra Tanganyika-søen
                        http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #13
                          Ursprungligen postat av THORLEIF
                          ser fint ud Mikaelfår vel bidrage selv med et lille klip af mine egne
                          Xenotilapia sp. "papilio sunflower"Xenotilapia ochrogenys Xenotilapia flavipinnisall 3 variants are from Kantalambwe!Altolamprologus compressiceps "shell" Sumbo

                          dem kan vel være lidt svære at se her men i karret er der:
                          Xenotilapia sp. "papilio sunflower"
                          Xenotilapia ochrogenys
                          Xenotilapia flavipinnis
                          alle fra Kantalambwe!
                          Altolamprologus compressiceps "shell" Sumbo
                          Trevligt Thorleif. PS: Till lycke, på födelsedagen.

                          Igår såg jag dessvärre bara fyra yngel. Riggade upp en liten nattlampa, får se om det hjälper ynglen att hålla undan.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • THORLEIF
                            Användare
                            • april 2007
                            • 406

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            Trevligt Thorleif. PS: Till lycke, på födelsedagen.

                            Igår såg jag dessvärre bara fyra yngel. Riggade upp en liten nattlampa, får se om det hjälper ynglen att hålla undan.
                            Takker takdem kan være lidt hårde ved hverandre...hmm
                            i denne 530 liters(ved godt at der mangler lidt sten)video var der 2 par flavipinnis som gik og ynglet i hver sin ende,men ingen yngel overlevede
                            Dansk Tanganyika Forum:
                            http://www.tago.dk/forum/
                            Lake Tanganyika på Facebook:
                            http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                            Video fra Tanganyika-søen
                            http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Godt at se ses også her, Thorleif!! Også godt att se dine framsteg med fisk. Jeg synes du borde bruge mer tid i det her forum, så ville mange fler få tillgang till din kendskab om Tanganyika-fisk. Vi ses rimeligt snart, håber jeg!!

                              Hilsen,

                              Patrik
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...