Scalaretråden 2008-2009!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Scalaretråden 2008-2009!

    Hej!
    Jag tar mig friheten och skapar scalartråden då denna ståtliga ciklid pryder många akvarier,själv gillar jag Altum bäst med är nu också förtjust i Leopoldi Vf scalarer,det finns en bok om dessa skönheter på svenska som bla Lagret säljer, fritt fram för scalardiskussion/Ann-Mari
  • patdah
    Användare
    • december 2008
    • 64

    #2
    Toppen, men för att inte röra ihop det här med namnen på dom tre sorterna så kanske tråden ska heta någonting i stil med "Pterophyllumtråden" eller liknande

    Pterophyllum altum

    Pterophyllum scalare

    Pterophyllum leopoldi

    Att man sen kallar alla dom tre för scalare är lite synd och ganska missvisande...

    eller är jag lite för petig nu?

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Läckert.

      Är lite halvnöjd nu när mina Altum börjat ta torrfoder..!
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Vad skulle dom annars vara Padah Vithajar? nej håll dig nu till ämnet vi talar här om scalarer och dit hör dessa du nu nämt/Ann-Mari

        Kommentar

        • patdah
          Användare
          • december 2008
          • 64

          #5
          Jag har ju 6 VF P leopoldi som inte ens har varit hemma hos mig i en vecka... mitt kar är på 720 liter och det är ganska välplanterat... jag hade även en del andmat på ytan... sån där liten flytväxt som aldrig går att få bort helt... men efter tre dagar har mina P leopoldi ätit upp andmaten till 100%

          Jag hade förberett mitt kar med en himla massa körsbärsräkor... innan jag skaffade mina P leopoldi så hade jag endast lite L-malar samt några Corydoras panda och dom åt ju inte alls räkor så räkorna var inte alls rädda av sig... några av räkorna fick ju dock bittert erfara att 6 Pterophyllum leopoldi inte är att leka med Jag har fortfarande många räkor kvar i karet... men nu ser dom till att passa sig när det kommer stora randiga saker mot dom... Mina P leopoldi får dock tillgång till levande protein och dom lär sig att jaga och behålla instinkterna dom är födda med.

          Eventuellt sätter jag upp ett 50-literskar för ren uppfödning av foderräkor om antalet räkor blir för lågt i det stora karet...

          Jag har även ett 100-literskar med guppy som ska användas som lördagsgodis... eller till julafton...

          Kommentar

          • patdah
            Användare
            • december 2008
            • 64

            #6
            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Vad skulle dom annars vara Padah Vithajar? nej håll dig nu till ämnet vi talar här om scalarer och dit hör dessa du nu nämt/Ann-Mari

            Njae... I folkmun heter alla dessa nog Scalare... men Scalare är en art i släktet Pterophyllum inom familjen Ciklid...

            Kommentar

            • patdah
              Användare
              • december 2008
              • 64

              #7
              Både Pterophyllum altum och Pterophyllum leopoldi är suveräna arter, och alltså ej synonymer till Pterophyllum scalare och bör således inte kallas för Scalare rakt av...

              Kommentar

              • Micke M
                Användare
                • november 2006
                • 116

                #8
                Jag är lite nyfiken. Så ni får gärna berätta mer om skillnaderna mellan scalare och leopoldi. Har de samma "betéende", yngelvård, agressivitet etc?
                Några skillnader i hur de kan funka med Discus?
                Dela gärna med er av leopoldikunskaperna generellt helt enkelt

                Mvh Micke

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Ursprungligen postat av patdah
                  Jag har ju 6 VF P leopoldi som inte ens har varit hemma hos mig i en vecka... mitt kar är på 720 liter och det är ganska välplanterat... jag hade även en del andmat på ytan... sån där liten flytväxt som aldrig går att få bort helt... men efter tre dagar har mina P leopoldi ätit upp andmaten till 100%
                  Fisk som äter andmat! Det kan bli en storsäljare, börja odla direkt
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av patdah
                    Både Pterophyllum altum och Pterophyllum leopoldi är suveräna arter, och alltså ej synonymer till Pterophyllum scalare och bör således inte kallas för Scalare rakt av...
                    Men det är det ju ingen som gör och ingen förvirring råder förutom det gräsliga namnet "perualtum". Att alla dessa kallas skalarer på samma sätt som att alla Symphysodon kallas diskus ser jag inga problem med. På svenska kallar vi dem.

                    Skalar = P. scalare
                    Altumskalar = P. altum
                    Spetsnosskalar = P. leopoldi

                    P. dumerelii är en synonym till P. scalare men P. leopoldi har länge sålts under namnet P. dumerelii.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      #11
                      Trio som leker

                      Hade för några år sedan ett gäng scalarer, där en honan lekte av med två hanar samtidigt. Trion hjälptes åt att vakta äggen mot de andra fiskarna, men många var de som ville få en festmåltid så det blev inget av detta.

                      Här är länken till AVIn

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        Är leken i ditt akvarium mattis så är det otroligt snygg inredning man kan ju tro att det är i floden väldigt fint inrett akvarium/Ann-Mari

                        Kommentar

                        • patdah
                          Användare
                          • december 2008
                          • 64

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Men det är det ju ingen som gör och ingen förvirring råder förutom det gräsliga namnet "perualtum". Att alla dessa kallas skalarer på samma sätt som att alla Symphysodon kallas diskus ser jag inga problem med. På svenska kallar vi dem.

                          Skalar = P. scalare
                          Altumskalar = P. altum
                          Spetsnosskalar = P. leopoldi

                          P. dumerelii är en synonym till P. scalare men P. leopoldi har länge sålts under namnet P. dumerelii.
                          Stämmer bra det... och P scalare har även felaktigt benämnts som följande... Platax scalaris, Plataxoides dumerilii, Pterophillum eimekei, Pterophyllum dumerilii, och Pterophyllum eimekei.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av patdah
                            Stämmer bra det... och P scalare har även felaktigt benämnts som följande... Platax scalaris, Plataxoides dumerilii, Pterophillum eimekei, Pterophyllum dumerilii, och Pterophyllum eimekei.
                            Nja, det var inte riktigt det jag ville åt. Allt du räknar upp är seniora eller juniora synonymer medan användandet av dumerelii på leopoldi är fel. Men men. Det är mest semantik.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • patdah
                              Användare
                              • december 2008
                              • 64

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Nja, det var inte riktigt det jag ville åt. Allt du räknar upp är seniora eller juniora synonymer medan användandet av dumerelii på leopoldi är fel. Men men. Det är mest semantik.
                              Japp... och eftersom semantik sorterar under lingvistiken, men används inom logik, och i förlängningen därmed inom matematik och datavetenskap, för att beskriva och hantera strukturen hos ett system så är det bra om vi kan få bort konstiga namn som peru altum... eller att sluta kalla alla tre i släkten Pterophyllum för scalare eller ännu värre skalar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...