VF praktbarber ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #46
    Ja tiden går och mina odlade prakt barber neon red minskade eftersom. till slut fanns bara en hona kvar. Då insåg jag att skall jag göra ett odlingsförsök så var det hög tid. Honan fick gå 2 veckor ensam i ett 96 liters. Med halva akvariet täckt av en rostfri sil som lekraster. Med extra utfodring med frysta svarta mygglarver hoppades jag få henne i god kondition.När hon såg ordentligt rund ut fick hon sällskap av 2 Vf hanar i 3 dygn. Därefter plockades alla bort.
    Nu i morse så upptäckte jag minst 8 yngel........kul att se vad det blir av dessa men odlingen tyder väl ändå på att det är samma art ?

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #47
      Ja nu har de vuxit upp, ett 40 tal korsningar mellan VF praktbarber från Glaser med odlad Neon red. Har även ett yngel F2 så de är fertila.
      Vet ej om detta innebär att de Vf jag köpt är samma art som de odlade. På glasers hemsida har uppgiften om att Vf de hade troligen var en annan art än de odlade vi har. Min odling bevisar väl ev att det ändå är samma art. Mina fiskar ser ut som de vildfångade men med mer färg. De har kvar de vildfångades förmåga att växla färg. När de leker oftast på morgonen eller efter vattenbyte blir de väldigt mörka men kan växla tillbaka till en ljusare färg. fjällen mönster är väldigt distinka och gör dem snygga även när de antar en svag ljusröd färg (hanarna).
      Har försökt fota med mobilen men de är för snabba för mig, bifogar 2 kassa bilder som åtminstone visar att de är ljusare runt huvud o stjärt, mitt på kroppan mörkare så de ser 3 färgade ut
      Klicka på bilden för större version

Namn: Praktbarb.jpg
Visningar: 1
Storlek: 692,9 KB
ID: 697376Klicka på bilden för större version

Namn: praktbarb 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 930,7 KB
ID: 697377

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #48
        Hur som helst är de syngga som attan. Jag har två praktbarber i ett lågt, långt kar, lite strömmande med Lamprologus congoensis. Snart ska jag komplettera dessa barber med fler. I viss belysning och beroende på rummets ljus så är de fantastiska att se när de blixtrar runt.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #49
          Ja nu är jag på generation 2 efter VF. , odlade f1 or vf/neon red med ny neon red, Hanarna är inte fiullsize ännu men färgar, vissa ser ut som original praktbarb på gamla bilder, grön rygg, rosaröda sidor, andra som lite ljusare neon red, även honorna har lite neonglitter i viss beslysning, ska bli kul å se vilken storlek dessa når. Mina F1 or blev större än jag haft tidigare, typ 7 cm

          Kommentar

          Arbetssätt...