VF praktbarber ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    VF praktbarber ?

    Praktbarber har alltid varit en av mina favoriter. Förgäves har jag dock försökt
    föda upp dem till de 14 cm som fishbase anger som maxmått. Jag har väl max fått dem till 5 cm. Nu har jag en teori om att detta beror på att de hålls för varmt och borde hållas klart under 20 grader. På en tysk sida så såg jag en
    affär som hade vildfångade praktbarber. Så min fråga är om de finns/har funnits i Sverige ??. Det vore kul att med Vf material testa och odla och'
    försöka få lite storlek. Tänk själv ett stim på 20 st 14 cm:meters praktbarber.
    vilken syn.....
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har aldrig sett VF praktbarber i butik, inte ens i Tyskland. De grannaste och största praktbarber jag sett gick i damm över sommaren. Till och med jag blev sugen på dem!! Fanns att beskåda på MAF:s utställning för... 10 år sedan?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Har du glömt att jag kollade upp det åt dig? (Du vet var)
      Han kunde ju ordna det...

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Har nån faktiskt sett 14 cm praktbarber?
        Jag tycker det känns lite osannolikt att de skulle bli SÅ stora.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Inte för att det hjälper dig, men akvarieaffären jag arbetade i början av nittiotalet fick in VF praktbarber i två omgångar. De var ca 5 cm och gav ett 'ungdomligt' intryck så det fanns nog flera cm till de kunde växa. De utfärgade hanarna var i alla fall sjukt snygga, kolsvarta med intensivt körsbärsrött huvud och framkropp.

          Jag har för mig att vi tog någonstans mellan 70-90 kronor styck för dem, vilket var (är) mycket pengar för en barb. Men de gick åt som smör så fort en ny hane färgade ut. Det var som ciklider: en eller två hanar som färgade och dominerade åt gången. När de var sålda tog det några timmar innan en ny färgade.

          Jag minns också de där praktbarberna Patrik nämner. Jag tror det var på MAFs utställning 1996. Det var väl Bo som hade dem i dammen? Skulle inte förvåna mig om de härstammade från ovan nämnda akvarieaffär eftersom han köpte mycket fisk där.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Jag minns också de där praktbarberna Patrik nämner. Jag tror det var på MAFs utställning 1996. Det var väl Bo som hade dem i dammen? Skulle inte förvåna mig om de härstammade från ovan nämnda akvarieaffär eftersom han köpte mycket fisk där.
            Nope, det var Hans i Trelleborg som hade barberna. Minns inte exakt storlek på dem, men strax under 10 cm har jag för mig. 14 cm låter sjukt stort, är också tveksam till om de blir så stora. Eller så är akvariestammen mindre, med praktbarberna borde det vara så att sådana som färgar ut så fort som möjligt går lättast att sälja. Månne har man odlat mest på sådana som därmed är små.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Nope, det var Hans i Trelleborg som hade barberna. Minns inte exakt storlek på dem, men strax under 10 cm har jag för mig. 14 cm låter sjukt stort, är också tveksam till om de blir så stora. Eller så är akvariestammen mindre, med praktbarberna borde det vara så att sådana som färgar ut så fort som möjligt går lättast att sälja. Månne har man odlat mest på sådana som därmed är små.

              Hilsen,

              P
              Japp, det är därför jag vill ha VF ( Daniel_i_Malmö gav ytterligare ett starkt skäl...)
              Jag tror också att akvariestammar kan vara lite "förkrymta". Så med Vf +
              lägre temp så skulle det vara kul att se var man hamnar i storlek.

              Kommentar

              • Anna Österman
                Användare
                • mars 2006
                • 282

                #8
                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Inte för att det hjälper dig, men akvarieaffären jag arbetade i början av nittiotalet fick in VF praktbarber i två omgångar. De var ca 5 cm och gav ett 'ungdomligt' intryck så det fanns nog flera cm till de kunde växa. De utfärgade hanarna var i alla fall sjukt snygga, kolsvarta med intensivt körsbärsrött huvud och framkropp.

                Nu vill ju inte jag vara någon ordmärkare och ordningspolis, men är det inte purpurhuvudsbarber som har den teckningen?
                Fiskar är vänner-inte mat!

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  #9
                  Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                  Nu vill ju inte jag vara någon ordmärkare och ordningspolis, men är det inte purpurhuvudsbarber som har den teckningen?
                  Hej!
                  Det är faktiskt det namnet ( purpurhuvudsbarber ) jag också har lärt mig en gång i tiden. Fel, kanske?
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • Hans Eklund
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 6

                    #10
                    Stora praktbarber

                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Japp, det är därför jag vill ha VF ( Daniel_i_Malmö gav ytterligare ett starkt skäl...)
                    Jag tror också att akvariestammar kan vara lite "förkrymta". Så med Vf +
                    lägre temp så skulle det vara kul att se var man hamnar i storlek.
                    Hade en kamrat som hade riktigt stora praktbarber på 70-talet.
                    Inga knep förutom att dom gick i ett 450 -L kar samt mycket mat och så fick dom inte leka (sällskapsakvarie).
                    Resultatet - Hannar på ca 8-9 cm och hona på 12+.

                    Ha de
                    EKL

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      De största tigerbarber som jag har sett var 10 cm (honor) och 6-7 cm (hanar)
                      En viktig sak med dessa barber är att dom går i en stor grupp på gärna runt 20-30 djur. Då får man lugna och trygga djur som utvecklas och trivs

                      Mvh Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Tjoffen
                        NCS Medlem
                        • november 2006
                        • 46

                        #12
                        Praktbarben är inte kolsvart med rött huvud, det är i så fall purpurhuvudsbarben ni diskuterar? Praktbarben är den som är helt guldmetallic, hanen lite åt det röda hållet och honan åt det gula. Purpurhuvudsbarben ska bara bli runt 7cm medans praktbarben ska kunna dra iväg till runt 14cm (har dock aldrig sett nån så stor).

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                          Nu vill ju inte jag vara någon ordmärkare och ordningspolis, men är det inte purpurhuvudsbarber som har den teckningen?
                          Det är klart du har rätt! Det var jag som fick ett litet hjärnsläpp och blandade ihop arterna!

                          De som fanns i butiken där jag jobbade var pupurhuvudsbarber. Resten av diskussionen handlar om praktbarber. Sorry!
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anders i Askim
                            De största tigerbarber som jag har sett var 10 cm (honor) och 6-7 cm (hanar)
                            En viktig sak med dessa barber är att dom går i en stor grupp på gärna runt 20-30 djur. Då får man lugna och trygga djur som utvecklas och trivs

                            Mvh Anders
                            Tigerbarb på 10 cm? Otroligt!! Den odlingsgrupp jag har i lokalen tycker jag är fullsize, de största hannarna där ligger på mellan 6-7 cm.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #15
                              Jag skrev lite fel tidigare, jag antog att sidan med VF praktbarber var tysk
                              men den är amerikansk http://www.franksaquarium.com/barb.htm
                              finns en del skoj där.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...