VF praktbarber ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #16
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Tigerbarb på 10 cm? Otroligt!! Den odlingsgrupp jag har i lokalen tycker jag är fullsize, de största hannarna där ligger på mellan 6-7 cm.

    Hilsen,

    P
    Ja dessa djur var enorma. Kommer inte ihåg exakt men jag tror vi pratar runt 1000-1500 ägg per hona som odlades i för ändamålet avsedd balja.
    Med bra färäldrar och många akvarier kan man snart förse en hel region med fisk. Om tid och intresse finns för det kräver en enorm arbetsinsatts.
    Men kul var det. Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #17
      ja den har jag haft själv min första fisk är fyra praktbarb den ganska lever länge och köra utom dropvärme så jag köpte den 1977 hösten den så den dog den en hona -1986 våren den 8 år och halv gamla bara 8cm hur såå den.. den tålig bra där så kör jag med utom dropvärme i min 37liter och 116liter.. samma med haft den guldbarber där så ganska lever bra länge där.. nu har jag igen där guldbarber med guldfiskar o köra i 74 liter där idag så den trivs bra med det.. samma med praktbarb med guldbarb klassisk fisk där som hållla utom dropvärme där..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #18
        Fick en glädjechock nyss, efter att studerat lagerlistor i åratal så gick jag vanemässligt nyss in på Akvarielagrets fisksök för att för hundrande gången scanna av om det finns vildfångade praktbarber och vad tror ni nu finns, Japp
        Glaser har VF

        Barbus conchonius WILD xlg 57kr Glaser 2012-01-16

        Nu är bara problemet hur jag får tag i dem och till Luleå........

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #19
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Fick en glädjechock nyss, efter att studerat lagerlistor i åratal så gick jag vanemässligt nyss in på Akvarielagrets fisksök för att för hundrande gången scanna av om det finns vildfångade praktbarber och vad tror ni nu finns, Japp
          Glaser har VF

          Barbus conchonius WILD xlg 57kr Glaser 2012-01-16

          Nu är bara problemet hur jag får tag i dem och till Luleå........
          Beställ dom genom en zoo butik!
          CA

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #20
            Ska se vad jag kan göra.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #21
              Det kan ju vara så att det finns flera arter praktbarb... eller att 14 cm-djuren var felbestämda. det finns ju ganska många liknande arter i Indien. Den största praktbarb vi fångade i Kashmir var 45mm SL (alltså utan stjärtfena). Största säkra längduppgift 85mm SL Men det går ju inte att utesluta att de kian bli större, speciellt gamla feta akvariedjur.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #22
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Ska se vad jag kan göra.
                Snart får fisksök go world vide
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Det kan ju vara så att det finns flera arter praktbarb... eller att 14 cm-djuren var felbestämda. det finns ju ganska många liknande arter i Indien. Den största praktbarb vi fångade i Kashmir var 45mm SL (alltså utan stjärtfena). Största säkra längduppgift 85mm SL Men det går ju inte att utesluta att de kian bli större, speciellt gamla feta akvariedjur.
                  Intressant, så vilklen färg hade de vilda ?. Numera tycker jag att de odlade är mera ljusröda/rosa än för 30 år sen då de enligt mitt minne ( en osäker sak)
                  var mer mörkröda ?

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #24
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Det kan ju vara så att det finns flera arter praktbarb...
                    Jag skulle vara villig att sätta pengar på att det som identifieras som Puntius conchonius i Indien i själva verket är flera arter.

                    Jag fick nyligen ett utskick från glaser om vilda praktbarber från typlokalen i Calcutta (fast det är inte helt förtroendeingivande när de pratar om Barbus conchonius) och fotot visar en högryggad silverfärgad fisk med rött gällock, röd stjärtspole, och en svart fläck på stjärtspolen.
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 31 januari 2012, 16:57.

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Jag skulle vara villig att sätta pengar på att det som identifieras som Puntius conchonius i Indien i själva verket är flera arter.

                      Jag fick nyligen ett utskick från glaser om vilda praktbarber från typlokalen i Calcutta (fast det är inte helt förtroendeingivande när de pratar om Barbus conchonius) och fotot visar en högryggad silverfärgad fisk med rött gällock, röd stjärtspole, och en svart fläck på stjärtspolen.
                      Oj,oj så min glädje över Glasers lagerlista var obefogad, tja kanske lika bra att
                      få veta detta i tid. Tänk om jag beställt och kört bil 90 mil till Stockholm
                      för att få 20 st barber av någon okänd silverfärgad art som tex blir 30 cm.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #26
                        Våra Kaschmir-fiskar var silverblanka, men kanske inte i lekstorlek? Annars var de ganska lika Glaser-bilden, förutom färgen. I Kaschmir är de troligen inplanterade, men att de finns där ger ju en hint om vilket temperaturintervall de tål. Vintern där är inte så lång men kall och det lär kunna komma en hel del snö! I Glaser-texten står det att de kommer från Calkutta, typlokalen för Barbus conchonius. Här kan temperaturen passera +40C i maj-juni.

                        För övrigt, om man skall vara petig, (och som Micke påpekar) så brukar konventionen vara att föra de asiatiska små-barberna till Puntius, och spara namnet Barbus för de stora sydöst-europeiska flodbarberna samt, i brist på bättre, många små afrikanska barber. Calcutta heter numera Kolkata och är inte alls typlokal för conchonius! Typlokalen är dammar i nordöstra Bengalen samt floderna Kosi och Ami - alltså ganska långt ifrån Kolkata!

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #27
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Calcutta heter numera Kolkata och är inte alls typlokal för conchonius! Typlokalen är dammar i nordöstra Bengalen samt floderna Kosi och Ami - alltså ganska långt ifrån Kolkata!
                          Ja, jag funderade över det där. Catalog of Fishes sa "nordöstra bengalen", medan glaser sa "typlokalen, dammar i närheten av Calcutta", men jag lämnade det därhän eftersom bägge uppgifterna var så svävande.

                          Verkar ju annars vara en vacker fisk, vad det nu än är för något.

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #28
                            Här är länken till den sk vildfångade praktbarben från Glaser



                            Tja undrar vad det är ?

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #29
                              Nu simmar ett gäng vildfångade Praktbarber på Akvarielagret stl 5-6cm
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • HåkanM
                                NCS Medlem
                                • november 2005
                                • 1294

                                #30
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Nu simmar ett gäng vildfångade Praktbarber på Akvarielagret stl 5-6cm
                                Är de äkta så blir det nog 90+90 mil i bil stax ........... ( även om bensinen låg på 15 och nånting igår)

                                ( snälla, fota o lägg in en bild..........)

                                Till Erik Å, Kan du host, när du ändå besöker akvarielagret göra en liten artbestämmning......)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...