Favoritpansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    #31
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Jo, jag har ju varit sugen på dvärgpansarmalar länge (typ 10 år...) men det har aldrig blivit av. Nu blir det!!
    skriv gärna en rad om hur du gör, hur du får tag i, antal, karstorlek mm. jag är nyfiken. om du har tid, alltså.

    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Om det funkar med tider så ses vi,
    någon gång mellan den 26 april och 11 maj?


    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    men det är inte mycket att kika på nu.Lågvattenmärke.
    jämför med mitt enda kar...

    ha d! c
    en kan bli beroende av att sitta framför karet

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #32
      Jag gillar nog alla pansarmalar. Speciellt den långsträckta pansarmalen är en favorit. Mina påfågelciklider hade dem på matsedeln och jag har varit utan dem ett par år. Nyligen fick jag tag i 4st decimeterstora exemplar. 3hanar och en hona. Förhoppningsvis bygger de snart ett skumbo så att det blir lite yngel. Det är intressant att iaktta deras yngelvård. Men denna gång kommer inte påffarna att få se dom.
      Bifogade filer
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #33
        Ursprungligen postat av chippog
        skriv gärna en rad om hur du gör, hur du får tag i, antal, karstorlek mm. jag är nyfiken. om du har tid, alltså.
        Blir runt 10-15 st, de kommer att gå i ett 375 med 10 Otocinclus (bild på karet finns i Helkarsbild-tråden). Ingen mer fisk. Funderar på att beställa dem via Akvarietjänst, om de inte redan har dem inne. Tid har jag inte koll på, är så mycket strul med olika saker... men vi höres när det närmar sig. För övrigt så kan det räcka längre med ett kar än med fler... *s*

        Wilhelm,
        de långsträckta har jag ett kluvet förhållande till. Hur najs som helst när de är små, men de blir ju rätt stora - och då tycker jag de är fula. Kul lekbeteende har de iaf, det är sant. Blir hannen aggro mot allt när det är skumbo på gång?

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #34
          Det kan man lugnt säga! han har "skrämt livet ur mig" flera ggr när jag försökt titta lite närmre på skumboet! Ett anfall och ett sjujäkla plask, skrämmer vem som helst!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • chippog
            Användare
            • augusti 2008
            • 251

            #35
            hej wilhelm! dina, är det megalechis thoracatum du har eller callichthys callichthys? verkligen snyggfula och verkar helsköna!

            där ser du, patrik! du bara "slänger" tio femton pygmaeus och tio otocinclusis i ett 375 och så är soppan klar. inga konstighet med att gå i våndor, passar denna art med de här och dem och dem? blir karet för fullt? mm. men klart, jag lägger mindre tid på det. jag hör av mig innan jag åker till malmö. ha d fint så länge!
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #36
              megalechis thoracatum du har eller callichthys callichthys? verkligen snyggfula och verkar helsköna!
              megalechis är det om jag inte minns fel!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • augusti 2008
                • 251

                #37
                är den nån mer som har erfarenhet av mega eller calle?

                ju mer jag läser om de ju mer sugen blir jag. fast mest lutar det åt calle på grund av storleken om det nu går att få tag i just denna.
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                • addo
                  Användare
                  • december 2007
                  • 52

                  #38
                  @ PatrikMalmö

                  Pygmeus:arna är mina favoriter, dom passar dessutom så bra med Otocinclus att jag aldrig skulle kunna tänka mig att hålla pygméer utan ottosar som sällskap.

                  Jag är också väldigt sugen på att testa Corydoras hastatus.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #39
                    Ursprungligen postat av addo
                    @ PatrikMalmö

                    Pygmeus:arna är mina favoriter, dom passar dessutom så bra med Otocinclus att jag aldrig skulle kunna tänka mig att hålla pygméer utan ottosar som sällskap.

                    Jag är också väldigt sugen på att testa Corydoras hastatus.
                    Låter trivsamt - nu får jag allt pallra mig iväg till butiken!! Blir Ottosarna mer framåt av sällskapet också?

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • addo
                      Användare
                      • december 2007
                      • 52

                      #40
                      Mina Ottosar har alltid varit framåt så det är snarare Pygméerna som blir mer framåt i mitt fall. Dom stimmar i tillsammans som om dom vore artfränder, så om Ottosarna är högt upp på något blad eller på rutan så följer Pygméerna med lika så följer Ottosarna med Pygméerna ut på sanden.

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #41
                        Hittade en för mig ny och mycket cool corydoras, nämligen Corydoras venezuelanus

                        Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                        Någon som sett denna i Sverige ?

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Jag såg den på Akvarieleasing vildfångade för ett tag sedan, en av de absolut snyggaste. Jag var väldigt sugen men den var lite dyr och om jag ska ha så ska det vara många.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • ove
                            Användare
                            • november 2009
                            • 1

                            #43
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Hittade en för mig ny och mycket cool corydoras, nämligen Corydoras venezuelanus

                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                            Någon som sett denna i Sverige ?
                            Tommy "lansing" i Ö-vik odlar den i massor. Har själv 7 stycken från honom som härom dagen lekte sin första lek, så inte så stort hopp om några yngel med snart så.Blir "bara" ca 4 cm men vackra.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Välkommen hit Ove och intressant info. Första jag hört som odlat dem. Inte för att det skulle vara så svårt men de är väl inte helt vanliga, eller?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • HåkanM
                                NCS Medlem
                                • november 2005
                                • 1294

                                #45
                                Finns fler riktiga godingar, vad sägs om Corydoras eques

                                Senast redigerad av Ove Planstedt; 25 november 2011, 15:31.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...