Favoritpansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    Användare
    • mars 2011
    • 69

    #16
    Jag tycker också att utbudet ärbredare än för bara några år sedan. Själv har jag en given favorit och det är C. sp Venezuela black. Otroligt snygga i stort sett helt mattsvarta med en aningen ljusare ton på buken. Mina lekte för att par veckor sedan och nu har jag ett femtontal överlevande två centimeter stora yngel.
    En annan favorit är C. duplicareus som är mycket lik adolfoi men lite starkare i färgerna.

    Var i dag på Akvarielagret och såg deras snygga burk med just C. hastatus och S. kriegi. Fick sitta en lång stund innan de gick att skilja åt. Helt fantastisk mimicry.
    Den som kommer med på Akvarierallyt den 8 april kommer att se vad jag menar samt kan drägla över de andra tjugotalet arter som finns där.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Concolor är också riktigt snygga.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Ingen som har lite bilder? Jag har ingen koll alls på det här med pansarmalar.
        Hade några för länge sen som var snygga. Kommer inte ihåg vad de hette men jag har för mig att det var ett kvinnonamn med i namnet?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Jag har några delphax som jag gillar:
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Mumin
            Användare
            • mars 2011
            • 69

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Ingen som har lite bilder? Jag har ingen koll alls på det här med pansarmalar.
            Hade några för länge sen som var snygga. Kommer inte ihåg vad de hette men jag har för mig att det var ett kvinnonamn med i namnet?
            Kan ha varit C. amandajanei kanske?

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #21
              Ursprungligen postat av Mumin
              Kan ha varit C. amandajanei kanske?
              Nope. De hade typ ränder i form av prickar längs sidorna och mörkt huvud om jag kommer ihåg rätt. Var ett tag sen... Kanske har fel om kvinnonamnet också Det var kanske ett efternamn, fast det känns som att det var en kvinna som namngett den av någon anledning.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Venezuela black gillar jag. Aktiva, framåt och snygga. C. duplicareus är också mycket trivsam, fast den har jag inte haft själv. Gillar att kika på Brochis också, men de går bort hos mig (för stora, men snygga är de). Verkligt snygga är en hel del av de som numera heter Scleromystax. Synd att de är lite känsliga för hög temp bara, men många av dem är otroligt granna (spana t ex in S. sp. Cw038 i länken nedan). Dvärgpansarmalarna har jag spanat på många gånger men aldrig slagit till på. Nu blir det troligen av, sugen på ett gäng pygmaeus. Aspidoras är kul, för att de är så sjukt aktiva. Har bara haft A. pauciradiatus (snygg som tusan), men har sett en del fler arter.

                Har inte hunnit sätta mig in i materialet, men det verkar som om det finns ett bra gäng Corys till som väntar på upptäckt. Inom samma färgmönster har man upptäckt att det finns tre-fyra varianter, som skiljer sig åt i formen på nosen. Enkelt exempel är C. adolfoi, duplicareus etc. Ska tydligen inte heller ligga extremt nära i släktskap, men det är bara vad som refererats till mig av betydligt kompetentare folk än jag. Här finns mer:



                Erik,
                bara att bläddra igenom denna förteckning, den du söker finns säkert med:
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 mars 2011, 12:30.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #23
                  Tack Patrik, jag har kollat igenom en del men det finns ju ett gäng

                  Min beskrivning stämmer också in på ganska många men jag minns inte heller exakt hur dom såg ut. Jag får väl ta och leta igenom samtliga sen om jag orkar.

                  Kommentar

                  • chippog
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 251

                    #24
                    äger c incolicana som tyvärr gömmer sig sedan jag bytte jordätare (pindare) mot mikrogeophagus altispinosa. jag tycker verkligen att de är snygga men helst vill jag se de ock... har nu även köpt tre halvvuxna c. axelrodi som har en svag svag kopparton. dessa vill jag ha mer av. c. pygmaeus har jag inte kunnat motstå heller, tio stycken som ganska aktivt "leker" att vara mal på botten, går regelbundet upp i mellanvattnet bland vinkeltetrorna, så att de nästan kan förväxlas med små sådana, går upp till ytan, sväljer luft, ner till tetrorna igen och så småningom ner till botten. ibland stimmar de mitt i värsta strömmen om varandra, nästan som praktbotior, som jag hade haft kvar om de varit från SA. barbatus tycker jag också är snygga men tyvärr för stora för mitt kar (350), tycker jag. hellre har jag flera mindre än några få stora. jo och brochis verkar häftig med, får bli framtida projekt.
                    en kan bli beroende av att sitta framför karet

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Chippog,
                      kul att du beskriver erfarenheterna av pygmaeus. Har aldrig haft dem, men är sugen - och din beskrivning av beteendet är exakt vad jag är ute efter. Pricken över i, nu blir det av!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #26
                        Kan inte så mycket om just corydoras men min gammla favorit var C.similis har inte sett några på länge, vet inte om dom heter så längre för jag har inte sett namnet på några lagerlistor heller på länge? någon som vet?
                        CA

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #27
                          Robin,
                          ska vara ett giltigt namn enligt nedan:
                          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                          Har haft dom för längesedan, men det stämmer att de inte synts i hobbyn på länge (iaf inte där jag spanar runt). Finns nog ändå kvar i hobbyn, det är en del som odlar mycket Corys. Har för mig en polare har dem, men det var ett tag sedan jag spanade hos honom. Vet inte om han har yngel på dem.

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #28
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Robin,
                            ska vara ett giltigt namn enligt nedan:
                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                            Har haft dom för längesedan, men det stämmer att de inte synts i hobbyn på länge (iaf inte där jag spanar runt). Finns nog ändå kvar i hobbyn, det är en del som odlar mycket Corys. Har för mig en polare har dem, men det var ett tag sedan jag spanade hos honom. Vet inte om han har yngel på dem.

                            Hilsen,

                            /P
                            Okej tack Patrik
                            CA

                            Kommentar

                            • chippog
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 251

                              #29
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              kul att du beskriver erfarenheterna av pygmaeus. Har aldrig haft dem, men är sugen - och din beskrivning av beteendet är exakt vad jag är ute efter. Pricken över i, nu blir det av!!
                              hej patrik! de borde verkligen passa dig. jag tänkte faktiskt på dig när jag hade köpt dem och är nästan förvånad att du inte har haft de än. å andra sidan finns det så många arter... lycka till med dem! jag ska till malmö igen i april. vi kanske ses? ha det fint! c
                              en kan bli beroende av att sitta framför karet

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #30
                                Ursprungligen postat av chippog
                                hej patrik! de borde verkligen passa dig. jag tänkte faktiskt på dig när jag hade köpt dem och är nästan förvånad att du inte har haft de än. å andra sidan finns det så många arter... lycka till med dem! jag ska till malmö igen i april. vi kanske ses? ha det fint! c
                                Jo, jag har ju varit sugen på dvärgpansarmalar länge (typ 10 år...) men det har aldrig blivit av. Nu blir det!! Om det funkar med tider så ses vi, men det är inte mycket att kika på nu. Lågvattenmärke.

                                Hilsen,

                                /P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...