Brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommyS
    Användare
    • mars 2007
    • 18

    Brunalger

    Hej

    Har helt plötsligt fått brunalger i mitt akvarium. Satte in SlimLine ( grå bakgrund ) för c:a 2 veckor sedan och i förrgår bytte jag lysrör till 1 st Aquarelle samt 1 st Power-Glo, nu ser inte bakgrunden så rolig ut. Brunalger uppstod efter lysrörsbytet. Har ett PH på c:a 8, GH på 6 samt ett KH på 4. Byter c:a 20 - 30 % vatten varje vecka.
    Har haft belysningen på c:a 10-12 timmar.
    Har även två st malar i akvariet.
    Varför denna tillväxt ????
    Mvh Tommy
    ___________________________
    Carpe Diem
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Om akvariet är nystartat eller totalt omstartat efter bakgrundsmonteringen är det helt normalt med en brunalgsinvasion. Sparsam matning, några ancistrus och bra koll på fiskarna ett tag framöver löser problemet. (alltså, håll koll på nitritnivån)
    Tony Englund

    Kommentar

    • mölnlycke ciklidodling
      Banned
      • april 2007
      • 132

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Om akvariet är nystartat eller totalt omstartat efter bakgrundsmonteringen är det helt normalt med en brunalgsinvasion. Sparsam matning, några ancistrus och bra koll på fiskarna ett tag framöver löser problemet. (alltså, håll koll på nitritnivån)
      ja det kan också vara lysrören i kombinationen med den bruna bakgrunden att det blir för mörkt, om man har för lite ljus får men brunalger, men om man har tillräckligt med ljus så får man gröna alger. mvh malawijanne

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
        ja det kan också vara lysrören i kombinationen med den bruna bakgrunden att det blir för mörkt, om man har för lite ljus får men brunalger, men om man har tillräckligt med ljus så får man gröna alger. mvh malawijanne
        Det har jag med hört men det var en här på forumet som sa tvärt om. Tyckte det lät konstigt efter som jag hade dåligt lyse i karet med brunalger

        Kommentar

        Arbetssätt...