Brunalger m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Brunalger m.m

    Skulle vilja ha experhjälp med att få bort brunalger/kiselalger som kommer som ett brev på posten i mitt nystartade 700!
    Jag har köpt malar som äter så det står härliga till, men varför uppkommer egentligen elendet, och hur kan man hämma detta!
    Mina vattenvärden är perfekta, pH och ZERO-nitrit, men jag antar att det är andra faktorer som spelar roll!

    Hur får jag bort skräpet, håller det tillbaka.....hjääälp!

    Deathdealer[8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Låt tiden har sin gång, dom försvinner med tiden
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      NEPPPPP...det gör dom INTE!!!!

      :-9...*asg*

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        har för mig det är nåt med ljuset, att det är fel ljus , sen vet jag inte om det var för mycket el för lite el "dåligt" som var boven.

        Kommentar

        • mats_jn
          Användare
          • september 2003
          • 142

          #5
          här har du ett svar:



          /mats

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            Vanligaste orsaken till alger är näringsöverskott i vattnet, är belysningen svag ger detta en bra livsmiljö för brun alger.

            lite rätt hade jag.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              tack Mats!

              Men problemet kommer alltså kvarstå....
              algerna gillar hårt vatten = mitt vatten!
              Algerna frodas vid stora vattenbyten = Malawikar!
              Algerna gillar salt = tillsätter salt!

              Dom försvinner när kislet i vattnet är förbrukat....men det förbrukas ju aldrig, då man byter vatten (30%) i gång i veckan??

              Så....det går alltså inte :-(

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                citat:algerna gillar hårt vatten = mitt vatten!
                Algerna bryr sig inte om hurvidare vattnet är hårt eller inte.

                citat:Algerna frodas vid stora vattenbyten = Malawikar!
                Algerna frodas på grund av för många vattenbyten. Dessa övertaliga vattenbyten gör inte att fiskarna trivs bättre. Jämna låga nivåer av nitrat och fosfat samt noll amonium är sämsta möjliga förutsättningarna för alger. Amoniumspikar har du alltid i nystartade kar, dessa är små och omätbara med våra hobbytest, men de räcker för att trigga algerna.

                På lång sikt är det feta bologiska filter (noll amonium), balanserade vattenbyten (nitrat 5-10 ppm) och begränsat med ljus (låg fotosyntes) som gäller i malawiburkar.

                citat:Algerna gillar salt = tillsätter salt!
                Det finns säkert alger som gillar salt och alger som inte gillar salt. Så länge algerna får förutsättningar för tillväxt så växer dom. Det kan väl knappast vara en tröst att du har alger som tycker om salt, när du utan salt skulle få alger som trivs i mindre salt? Dock tror jag att de flesta alger skiter i salt eller inte och växer på i allafall.

                citatom försvinner när kislet i vattnet är förbrukat....men det förbrukas ju aldrig, då man byter vatten (30%) i gång i veckan??
                Jag har inte hittat det där med att kisel skulle trigga vissa alger på i någon pålitlig källa. Min gissning är att det är ett missförstånd eller en gammal skröna.

                citatå....det går alltså inte :-(
                Det stämmer....Du kan aldrig bli av med alger. Men ett helt algfritt akvarium är ju inte heller att eftersträva då det ser stelt och onaturligt ut. Men du kan begränsa algerna så att det inte blir mer än att det ger karet ett naturligt utseénde. Det gör du genom att köra på som du gör, men att kanske minska lite på vattenbyten och ljus i början. Man kan till ochmed styra vilka alger man vill ha i karet genom att justera n och p, men det är steget efter. Det används oftast bara när man har cyanobekymmer, eftersom cyano är bra mycket fulare än de algerna du har nu.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  Mycket utförligt svar!...tackar!!!

                  Så - om jag fattat det hela rätt, betyder det att när mina VÄL tilltagna nystartade biologiska filter kommit igång, och om jag håller bra koll på vattenvärdena, inte gör så extrema vattenbyten samt håller ner belysningen i karet, kommer detta hämma algtillväxten. Att jag tillsätter salt och bikarbonat har inget med tillväxten att göra, och ja...jag vill INTE ha ett sterilt kar på något sätt, men jag vill gärna "se" hur stenen på bakgrunden ser ut!

                  Rätt uppfattat!

                  En glad Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Stefan, ditt kar är definitivt fortfarande att se som nystartat Lugn å fin så blir det bra med tiden.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      citat:Rätt uppfattat!
                      Japp.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...