Etroplus maculatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallén

    Etroplus maculatus

    Jag undrar om någon har tips på fiskar som håller sig uppe vid ytan och passar ihop med Indiska ciklider? Har ett par som fått yngel några gånger varav en kull överlevde. Ynglen är nu sålda, men problem med föräldrarna har uppstått. De slåss så fenorna blöder och fjällen ryker. Den ena (troligen honan) blir hårt jagad och står och trycker uppe i ett hörn (gömställen finns).Har försökt att dela av akvariet och släppt ihop dem efter någon vecka igen. Då går det bra en dag eller två men sen är det kört igen. Det verkar som om honan vill lägga rom men inte hanen. Tänkte försöka distahera dem genom att skaffa några fiskar till. Kanske några tetror, ungfödare (Lima?), eller liknande. Förslag? Andra tips mottages tacksamt.
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Prova Bedotia geayi. En 10 cm lång firre som helst tillbringar tiden uppe vid ytan. När de säljs i affärerna är de oftast 5-6 cm och bara svagt färgade. 2-3 cm senare blir de dock mycket vackra fiskar. Det är duktiga simmare som bör klara sig bra mot ev angrepp från yngelvårdande ciklider. Dessutom trivs de i hårt, lite bräckt vatten -precis som Etroplus.

    Kommentar

    • Hallén

      #3
      Tack, ska prova den så snart jag hittar någon att köpa.

      Kommentar

      • Dennis

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Ola Sjödin

        Prova Bedotia geayi. En 10 cm lång firre som helst tillbringar tiden uppe vid ytan. När de säljs i affärerna är de oftast 5-6 cm och bara svagt färgade. 2-3 cm senare blir de dock mycket vackra fiskar. Det är duktiga simmare som bör klara sig bra mot ev angrepp från yngelvårdande ciklider. Dessutom trivs de i hårt, lite bräckt vatten -precis som Etroplus.

        Jeg har drevet med bedotia geayi i lang tid og vil ikke anbefale de hvis det er snakk om brakkvann. Har forøvrig aldri hørt at de liker salt i det hele tatt!! Driver også med E.maculatus, men de har jeg i brakkvannsakvarie. Så hadde jeg vært deg, så ville jeg satset på en annen fisk!!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          En molly går säkert bra. Aplochelichthys spilauchen har jag haft med mina och det gick utmärkt. Aplocheilus lineatus borde funka.



          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • henriklh

            #6
            Är det någon som vet var det går att få tag på vildformen av gul ciklid? Helst i stockholmsområdet. Inga affärer har den vad jag vet, men kanske någon som odlar dom eller så?

            /Henrik

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av henriklh

              Är det någon som vet var det går att få tag på vildformen av gul ciklid? Helst i stockholmsområdet. Inga affärer har var jag vet, men kanske någon som odlar dom eller så?

              /Henrik
              Jag tycker att vildformen är rätt vanlig. Till och med Mammut Zoo brukar ha den.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • henriklh

                #8
                Förut var den vanlig. Men nu är det ett tag sedan jag såg den. Frågade på både Lagret och dom hade inte sett den på ett tag. Men det är klart, den är ju inte någon raritet precis... Ska kolla Mammut zoo.

                Tack /Henrik

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Här i Hull finns den så den är inte "utdöd":
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • henriklh

                    #10
                    Hull? det ligger inte nära stockholm?

                    / Henrik

                    Kommentar

                    • henriklh

                      #11
                      Eller förresten! Kom att tänka på "Briggen Blue bird av Hull". Du är I Förenade konungadömet? Inte så nära stockholm...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...