Brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #16
    Bra, då har vi samma utgångspunkt!

    Hurvida ursprungsskribenten har växtlighet är ej klarlagt, har han det KAN SVAG beysning vara den klart mest bidragande orsak till uppkomsten av kiselalger.

    Grönalger lär han inte få om han har för alltför svag belysning och heller ej i en burk med medelmåttigt höga halter av nitrit/nitrat...

    Har själv sett detta (i mitt tycke typsika förlopp för en nystartad burk) i en nystartad burk jag har. Petade igång den för drygt 1 månad sedan. Efter ca 2 veckor (ungefär samtidigt som föhöjda halter av nitrit/nitrat kan väntas) kom en kraftig tillväxt av kiselalger, jag körde på med 13 tim belsyning iaf. Ungefär 2 veckor senare har kiselalgernas tillväxt börjat att hämmas och grönalger börjar nu i ringa omfattning att synas istället. Man kan se att växterna nu har "rotat" sig och att de börjat att växa och detta sammanfaller naturligtvis i tid med kiselalgernas tillbakagång. Det rör sig egentligen bara om en kraftigt växande planta och två "ynglingar" vallisnera...

    Kiselalger är ju dessutom ett fint "grönfoder" för många fiskar. Många Mbuna skrapar gärna i sig dessa och många algätare (ex ancistrus) tar gärna algtypen, så det är ju ur det perspektivet en "bra" alg som dessutom inte sitter så hårt i underlaget. Så snyggt är det ju dock ej!
    /Fredrik

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av Hagge
      Det rör sig egentligen bara om en kraftigt växande planta och två "ynglingar" vallisnera...
      Har greppat att växter är sanslösa på att klippa ammonium, och det verkar räcka med rätt få växter för att få den effekten. Körde ner två rätt små C. aponogetifolia i mitt 375-liters Malawikar. Karet är hyfsat välskött från början, med stora veckovisa vattenbyten. Trots detta märkte jag en effekt på firrarna - de färgar ett snäpp bättre och har blivit ett snäpp livligare. De var pigga redan innan, men det blev alltså bättre med enbart dessa två rackare i ett rätt stort kar. Har svårt att förklara den ökade livligheten annat än med att ammonium minskar. Det har även gett effekten att jag fått börja göda i karet, tillsätter numera en skvätt kaliumnitrat för att hålla nitraten uppe - karet strippas annars rätt snabbt på just nitrat och växterna stannar upp.

      Annars störs jag inte särdeles av kiselalger. Putsar rutan då och då, men annars får de vara kvar. Firrarna gnager av dem och det ger ett mer naturligt intryck. Helt enig i att det brukar vara övergående i ett nystartat kar. Kommer de i ett etablerat kar är det dags för vattenbyte och filterrengöring...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #18
        Tycker det ser naturligare ut med alger se själva

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Har greppat att växter är sanslösa på att klippa ammonium, och det verkar räcka med rätt få växter för att få den effekten. Körde ner två rätt små C. aponogetifolia i mitt 375-liters Malawikar. Karet är hyfsat välskött från början, med stora veckovisa vattenbyten. Trots detta märkte jag en effekt på firrarna - de färgar ett snäpp bättre och har blivit ett snäpp livligare. De var pigga redan innan, men det blev alltså bättre med enbart dessa två rackare i ett rätt stort kar. Har svårt att förklara den ökade livligheten annat än med att ammonium minskar. Det har även gett effekten att jag fått börja göda i karet, tillsätter numera en skvätt kaliumnitrat för att hålla nitraten uppe - karet strippas annars rätt snabbt på just nitrat och växterna stannar upp.

          Annars störs jag inte särdeles av kiselalger. Putsar rutan då och då, men annars får de vara kvar. Firrarna gnager av dem och det ger ett mer naturligt intryck. Helt enig i att det brukar vara övergående i ett nystartat kar. Kommer de i ett etablerat kar är det dags för vattenbyte och filterrengöring...

          Hilsen,

          P

          Jag har märkt detta också, att växterna bidrar postivt på fiskarna. Och känner till att ammonium är ett utmärkt gödsel för plantorna. Men jag har aldrig greppat orsakerna kemiskt i ett kar med basiskt vatten.... Jag menar att i ex. ett Malawikar med säg ett pH på runt 8 torde det mestadels röra sig om bildande av ammoniak i kvävecykeln! Inte fullt lika trevligt som ammonium vare sig för fiskar eller växter....

          Men kanske är det så att det i bottenregionen (i bottensubstratet) är en annorlunda miljö kemiskt än i övriga karet vilket möjliggör större ammoniumförekomst där till fördel för växternas trivsel!
          /Fredrik

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Om jag inte missminner mig så klipper växterna även ammoniak, men det får jag läsa på lite mer om. Mitt bottenlager är annars inte lämpligt för växter, jag har ett bottenfilter som täcker i princip hela botten samt alldeles för tunt lager med grus ovanpå. Planterade växterna i en kruka med vettigt bottensubstrat, och där blev de lyckliga.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • JeanM
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 4

              #21
              Väcker liv i denna tråd igen. Tack, jag tror nu jag förstår varför jag drabbat av brunalger (nytt kar) och vad jag ska vidta för åtgärder. Men en fråga har jag kvar: Brunalgerna har lämnat fula märken på mina annars fina växter. Kommer dessa att försvinna med tiden eller är det nya blad på de gamla växterna som gäller? Misstänker det senare...

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Någon algätande firre brukar kunna ordna så att brunalgerna försvinner från större växtblad. Testa annars att gnida bort dem lite försiktigt med fingrarna, brukar bli lite bättre i allafall. Fast det är aldrig fel med lite nya blad heller...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • JeanM
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 4

                  #23
                  Hej, tack, beklagar att jag uttryckte mig lite otydligt: Jag tänkte på de missfärgningar som finns kvar på bladen efter att man gnidit bort algerna?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av JeanM
                    Hej, tack, beklagar att jag uttryckte mig lite otydligt: Jag tänkte på de missfärgningar som finns kvar på bladen efter att man gnidit bort algerna?
                    Om jag förstår dig rätt så är svaret nej. Det går inte bort.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ron426
                      Användare
                      • maj 2008
                      • 112

                      #25
                      jag hadde brunalger i mitt discus 540L kar i början då jag hadde en ljusramp. jag skaffade en till ljusramp med växtljus och allt blev ljusare och finare, sedan dog brunalgerna väldigt fort och ersattes med fina gröna som malarna äter
                      http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                      Kommentar

                      • JeanM
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 4

                        #26
                        Med hjälp av vanligt köksfolie bakom lysrören har jag ökat ljusstyrkan med 150%, så nu vore det väl fn... Filtret har bara varit igång fyra veckor och fiskarna bara 1,5 så jag tror det finns hopp om bättring.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...