Bygga eget akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    Användare
    • september 2008
    • 26

    #16
    Ursprungligen postat av Oden70
    Fick byggt ett 450L 150x60x50cm på håkanstorpszoo i Malmö. Kostade 3800.
    Glaset som annvändes till det var 10mm och 12mm i botten.Tror INTE du skall bygga det i mindre än 10mm glas. vet att mitt försäkringsbolag INTE täcker skador på 450L eller 540 kar som har tnnare än 10mm glas om det e helglas kar.. Vidare täcker dom inte hemmalimade kar utan bara dom som e limmade av behörig person.. Ett alternativ e att du vänder dig till Håkanstorpzoo och hör vad Micke skall ha för bara limma det! han e godkänd för akvariebyggande. Han besiktigar akvarieskador åt Trygg Hansa. hade jag haft din rabbat skulle jag fan byggt en balja på 300x110x70cm... Lycka till med karet...
    Kanske blir det bättre att strunta i att beställa glas och köpa från din "gubbe"!

    Kommentar

    • Martin_Blomberg
      Användare
      • januari 2009
      • 5

      #17
      Ursprungligen postat av Slajf

      Nu har jag fått lite andra uppgifter och erbjudande.

      För 4500:- får jag 600 liters akvarium (6mm glas och tjockare på botten) samt främre sida med Pilkingtons OptiWhite flow (eller vad den heter). Monterat, silikonerad och försäkrad samt garanti 1år.
      Pilkingtons OptiWhite flow ska tydligen vara så kristallklar att den används till saltvattenkar.
      Det är UTAN ramp, ljus, pump och allt det där.



      Akvarium ska bli 160x50x50
      Hej!

      Jag är på jakt efter ett likadant akvarium, fast i dimensionerna 150X0X60 cm.
      Tyckte du fick ett bra pris med OptiWhite. Vart kan man köpa akvarium till det priset?

      Kommentar

      • Slajf
        Användare
        • september 2008
        • 26

        #18
        UPDATE!!!! UPDATE FOLKET!!!! UPDATESSSSSSSS!!!!!

        Har pratat idag med min "glasKille" på jobbet angående min beställning av glas till min framtida vägg-akvarium!

        Jag tänkte mig följande mått på min vägg-akvarium : 1700*65*50 = ca 552Liter

        * 10mm medans 12mm på botten. Bombsäkert?
        (går att beställa tjockare om det skulle vara nödvändigt, kan beställa 6,8,10,12,14,16mm , färgad glas i olika toner, härdad eller laminerad YOU NAME IT! )

        Och det bästa av allt, hela karet kommer att vara i Optiwhite förutom bottenplattan! Optiwhite glas används bla till saltvattenkar och ska bara VÄLDIGT dyr.

        Glaset kommer skäras av lasern med slipade kanter och hela köret, alltså den kommer att bearbetas proffsigt efter mina mått/önskningar.

        Vad det gäller priset så lär jag få det billigt, därför börjar tankarna rulla lite över 552liter, men jag är rädd vad fastighetsskötaren i byggnaden säger så pass stora kar?

        Nu vill jag ha proffsiga idéer från kunnig folk angående mina följande frågor:

        Jag kan gå + eller - i mm på mina mått (1700x65x50) för att få ihopa belysningslampor, pump värmare osv osv.... Vilka mått är STANDARD inom mitt mått?

        Härdad eller laminerat?
        Har jag tillräckligt med tjocklek på glaset?
        Eftersom akvariet kommer vara lång, behöver man göra något åt akvariums centrum, tänker mest förstärka mittdelen på karet eller behövs det kanske inte?

        Och nu om någon verkligen har lite att göra, att sätta ihopa nån prislista på utrustning som jag behöver ...syftar på värmare, pump, belysning, sand osv osv osv osv ?
        Senast redigerad av Slajf; 31 januari 2009, 02:08.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ursprungligen postat av Slajf
          Jag kan gå + eller - i mm på mina mått (1700x65x50) för att få ihopa belysningslampor, pump värmare osv osv.... Vilka mått är STANDARD inom mitt mått?
          1,7m x 6,5cm x 5cm tror inte det finns ngn standard inom de måtten

          Kommentar

          Arbetssätt...