Bygga eget akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    Användare
    • september 2008
    • 26

    Bygga eget akvarium!

    Hej !

    På jobbet har jag fått ett BRA pris på glas.
    Då började man tänka om att beställa glaset via jobbet ( skulle kosta mig 155:- kr /m2, glaset beskärs proffsigt enligt mina önskade mått) kan välja om jag vill ha färgat glas, laminerat eller härdad. Transport ingår i priset.

    Vilken glas lämpar sig till akvarium?
    Tänkte mig bygga en 300-400liters akvarium.

    Vilka mått är säkra och normala för sån typ av akvarium?
    Vill underlätta mig när jag ska köpa lampor efter.

    Vad kan doppvärmare, filtrar, lampor och pump kosta för en sån typ akvarium?


    Ge mig lite feedback nu!
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    hej normalt använder man floatglas när man bygger akvarier, men har du bara dessa 3 ovan nämda att välja på så skulle jag välja laminat färgat är inget snyggt och härdat nja det skulle inte jag vilja ha iaf....

    normala mått är
    tex.
    310liter 125x50x50
    375liter 150x50x50
    450liter 150x60x50

    Till ovanstående behöver du minst 8mm glas men jag skulle välja 10mm om jag hade bra pris, men hade jag aldrig limmat själv så skulle jag ta hjälp av någon som gjort det
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      #3
      Ursprungligen postat av Slajf
      Hej !

      På jobbet har jag fått ett BRA pris på glas.
      Då började man tänka om att beställa glaset via jobbet ( skulle kosta mig 155:- kr /m2, glaset beskärs proffsigt enligt mina önskade mått) kan välja om jag vill ha färgat glas, laminerat eller härdad. Transport ingår i priset.

      Vilken glas lämpar sig till akvarium?
      Tänkte mig bygga en 300-400liters akvarium.

      Vilka mått är säkra och normala för sån typ av akvarium?
      Vill underlätta mig när jag ska köpa lampor efter.

      Vad kan doppvärmare, filtrar, lampor och pump kosta för en sån typ akvarium?


      Ge mig lite feedback nu!

      Visst är det skoj att bygga själv, men jag brukar undvika att bygga själv om man inte är ute efter nått speciellt mått som inte går att få som standard, det är ju så billigt att köpa ett begagnat 375 som håller gott skick att det nästan är oförsvarbart att bygga det själv....inte ens om man får det billigt

      Men okej..om du ändå vill bygga så tror jag du behöver kolla så att du har minst 10 mm glas och att du har en konstruktion som håller, dvs tvärstag och annat, det finns många olika beskrivningar här på forumet och på nätet så du hittar säkert långa instruktioner om hur du går tillväga om du vill limma själv.

      Pumpar, filter, doppvärmare och ljus kan kosta "hur mycket som helst" men det går också att göra det på flera billiga och smarta sätt. Ett sätt kan tex vara att limma i en filterkammare och då behöver du ett pumphuvud anpassat för ditt akvariums storlek och en bit filtermatta. Även här kan du läsa dig till hur du kan göra. Du kan också skaffa allsköns möjliga moduler där du gömmer pumpar och doppvärmare så att dom inte syns, fundera på hur du vill göra och fråga vidare. Det går ju även att använda sig av ytterfilter om man hellre vill ha det.

      Belysningen är vanligtvis den dyraste investeringen och här får väl nästan plånbok och behov styra samt fiskval och övrig inredning (så till vida du behöver och vill ha mycket ljus av ett visst slag eller endast behöver ett schysst allmänljus.

      Ett "färdigt" 375 med pumpar och ljusramp bör man kunna få för runt 2000 kronor (som exempel så säljs det 600 och 800 liters för runt 3000 på blocket med doppvärmare, pumpar och belysning så letar du hittar du garranterat flera ännu bättre erbjudanden...)

      Fråga gärna vidare och helst då specifika frågor så blir det lättare att svara på.
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • Slajf
        Användare
        • september 2008
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        hej normalt använder man floatglas när man bygger akvarier, men har du bara dessa 3 ovan nämda att välja på så skulle jag välja laminat färgat är inget snyggt och härdat nja det skulle inte jag vilja ha iaf....

        normala mått är
        tex.
        310liter 125x50x50
        375liter 150x50x50
        450liter 150x60x50

        Till ovanstående behöver du minst 8mm glas men jag skulle välja 10mm om jag hade bra pris, men hade jag aldrig limmat själv så skulle jag ta hjälp av någon som gjort det
        Vad är floatglas? Det är väl samma som härdad, eller ?

        Kommentar

        • poujac
          Användare
          • maj 2006
          • 170

          #5
          Vilken typ av glas behöver du? Det finns olika typer av glas för olika ändamål - genom menyn nedan kan du läsa mer om vilket glas som är bäst för just dig. ...glas till dina fönster? ...en bordsskiva? ...glashyllor i ditt köksskåp? ...glas över vasken? ...ditt badrum inrett med speglar och glas? ...balkongräcke av glas? … Fortsätt läsa ”Glastyper”
          >>Drive a real car drive a Jaguar<<

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • maj 2002
            • 180

            #6
            Ursprungligen postat av Slajf
            Hej !

            På jobbet har jag fått ett BRA pris på glas.
            Då började man tänka om att beställa glaset via jobbet ( skulle kosta mig 155:- kr /m2, glaset beskärs proffsigt enligt mina önskade mått) kan välja om jag vill ha färgat glas, laminerat eller härdad. Transport ingår i priset.

            Vilken glas lämpar sig till akvarium?
            Tänkte mig bygga en 300-400liters akvarium.

            Vilka mått är säkra och normala för sån typ av akvarium?
            Vill underlätta mig när jag ska köpa lampor efter.

            Vad kan doppvärmare, filtrar, lampor och pump kosta för en sån typ akvarium?


            Ge mig lite feedback nu!
            Laminerat är helt klart att föredra vid eventuell sprick bildning. Nu vet jag inte men jag har olika uppgifter gällande laminerat. En säger att man kan köra tunnare total tjocklek och den andra säger att man bör öka tjockleken. Jag gissar att det senare stämmer. Om du behöver 10 mm nomal glast kör 12 laminerat eller så.

            Men du kan känna dig betydligt tryggare med laminerat glas.
            Något jag vill nämna är att när jag hälsade på vid akvarielagret hade de ett glas som dom kallade opto white. Kan vara värt en funderare.
            juanito

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Ursprungligen postat av Slajf
              Hej !

              På jobbet har jag fått ett BRA pris på glas.
              Då började man tänka om att beställa glaset via jobbet ( skulle kosta mig 155:- kr /m2, glaset beskärs proffsigt enligt mina önskade mått) kan välja om jag vill ha färgat glas, laminerat eller härdad. Transport ingår i priset.

              Vilken glas lämpar sig till akvarium?
              Tänkte mig bygga en 300-400liters akvarium.

              Vilka mått är säkra och normala för sån typ av akvarium?
              Vill underlätta mig när jag ska köpa lampor efter.

              Vad kan doppvärmare, filtrar, lampor och pump kosta för en sån typ akvarium?


              Ge mig lite feedback nu!
              Skippa att bygga själva, Akvarietjäns på Sankt Knuts torg i Malmö (du bor ju i Skåne) tar ca5800:- för 200x50x60=600liter eller 4400:- för 150x60x60=540Liter.. och det e inkl. ställning och ramp, valfri T5 eller T8 armartur. Svart eller vanlig ram kan du själva bestämma. Och då har du ett kar som ditt försäkringsbolag förhoppningsvis ersätter eventuela skador pga vatten skadda vilket INTE e fallet med egenlimmat... I det fall du skall bygga ett själva typ 540 så e det väll 10mm runt om och 12 mm i botten och kan du köpa det för 150:- kvm så köp och be en akvariebyggare limma det till dig......Men har svårt att se det kvm priset även om du fixar det genom jobb. har jag inte rent fel kostar 12mm glas typ 2000:- kvm hos glasmästare.... och jag tror inte dom lägger på 1850:- kvm i utpris... Blir en grym avans på det
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • metalfrenzy
                Användare
                • januari 2009
                • 3

                #8
                Ursprungligen postat av Slajf
                Vad är floatglas? Det är väl samma som härdad, eller ?
                Ett härdat glas går i tusentals bitar om du stöter till det med något spetsigt. Ett vanligt glas blir stora bitar om du tar och slår sönder det.
                härdat glas tål väldigt mycket, men inte spetsiga föremål. Ungar tycker det är skitkul att förstöra dessa rutor i tex busskurer i min kommun...

                Kommentar

                • Slajf
                  Användare
                  • september 2008
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av Oden70
                  Skippa att bygga själva, Akvarietjäns på Sankt Knuts torg i Malmö (du bor ju i Skåne) tar ca5800:- för 200x50x60=600liter eller 4400:- för 150x60x60=540Liter.. och det e inkl. ställning och ramp, valfri T5 eller T8 armartur. Svart eller vanlig ram kan du själva bestämma. Och då har du ett kar som ditt försäkringsbolag förhoppningsvis ersätter eventuela skador pga vatten skadda vilket INTE e fallet med egenlimmat... I det fall du skall bygga ett själva typ 540 så e det väll 10mm runt om och 12 mm i botten och kan du köpa det för 150:- kvm så köp och be en akvariebyggare limma det till dig......Men har svårt att se det kvm priset även om du fixar det genom jobb. har jag inte rent fel kostar 12mm glas typ 2000:- kvm hos glasmästare.... och jag tror inte dom lägger på 1850:- kvm i utpris... Blir en grym avans på det
                  Fint svar från din sida som har gett mig massa tankar och funderingar!

                  Nu har jag fått lite andra uppgifter och erbjudande.

                  För 4500:- får jag 600 liters akvarium (6mm glas och tjockare på botten) samt främre sida med Pilkingtons OptiWhite flow (eller vad den heter). Monterat, silikonerad och försäkrad samt garanti 1år.
                  Pilkingtons OptiWhite flow ska tydligen vara så kristallklar att den används till saltvattenkar.
                  Det är UTAN ramp, ljus, pump och allt det där.

                  Ska prata med *speciell* folk på jobbat angående beställning, så får jag väl beställa 8mm glas samt eventuell 10mm till botten.
                  Grejen är att det är så pass billigt (155:- / m2) att vi beställer RIKTIGT STORA glasytor från företaget så jag får väl massa rabbat för det .... :-)


                  Akvarium ska bli 160x50x50

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Slajf

                    Akvarium ska bli 160x50x50
                    Men varför så litet, när du får det så billigt?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #11
                      Ursprungligen postat av Slajf
                      Fint svar från din sida som har gett mig massa tankar och funderingar!

                      Nu har jag fått lite andra uppgifter och erbjudande.

                      För 4500:- får jag 600 liters akvarium (6mm glas och tjockare på botten) samt främre sida med Pilkingtons OptiWhite flow (eller vad den heter). Monterat, silikonerad och försäkrad samt garanti 1år.
                      Pilkingtons OptiWhite flow ska tydligen vara så kristallklar att den används till saltvattenkar.
                      Det är UTAN ramp, ljus, pump och allt det där.

                      Ska prata med *speciell* folk på jobbat angående beställning, så får jag väl beställa 8mm glas samt eventuell 10mm till botten.
                      Grejen är att det är så pass billigt (155:- / m2) att vi beställer RIKTIGT STORA glasytor från företaget så jag får väl massa rabbat för det .... :-)


                      Akvarium ska bli 160x50x50
                      Fick byggt ett 450L 150x60x50cm på håkanstorpszoo i Malmö. Kostade 3800.
                      Glaset som annvändes till det var 10mm och 12mm i botten.Tror INTE du skall bygga det i mindre än 10mm glas. vet att mitt försäkringsbolag INTE täcker skador på 450L eller 540 kar som har tnnare än 10mm glas om det e helglas kar.. Vidare täcker dom inte hemmalimade kar utan bara dom som e limmade av behörig person.. Ett alternativ e att du vänder dig till Håkanstorpzoo och hör vad Micke skall ha för bara limma det! han e godkänd för akvariebyggande. Han besiktigar akvarieskador åt Trygg Hansa. hade jag haft din rabbat skulle jag fan byggt en balja på 300x110x70cm... Lycka till med karet...
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av Oden70
                        Vidare täcker dom inte hemmalimade kar utan bara dom som e limmade av behörig person..
                        Vem utfärdar den behörigheten?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Vem utfärdar den behörigheten?
                          Enligt försäkrinsbolaget som jag har innebär behörig person anntingen att det e byggt av ett företag typ Juwel, akvastabil eller liknande tillverkare eller ett företag där personen som bygger karet lämnar garanti samt följer tabbeler som finns för tjockleken för glasen i karet . Vidare skall personen i fråga som bygger karet inte vara privatperson som i tex jag själva och bygger det till mig själv..
                          detta e vad jag kunde förstå då jag för 1 par år sedan hade ett kar som sprak pga felbyggnation.. Som tur var stog det ute i mitt akvarierum, men tänk att det stog på tex 2a våningen i en villa. Var tänk att stå i juniors rum på 2a våningen men hamnade där ute som tur var.....
                          men när det gäller akvarium och försäkringsbolagens regler ang detta så e det väl bäst att höra med sitt eget och vad dom har för regler....
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Vi har alldrig fått någon behörighet....och gör 1000st akvarier om året

                            däremot har vi ca 10 förfrågningar från försäkringsbolag om året

                            visst det är skillnad på möjligheten att klämma ut pengar vid en skada om man har ett företag med en bra försäkring
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Slajf
                              Användare
                              • september 2008
                              • 26

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Men varför så litet, när du får det så billigt?
                              På jobbat VET jag att vi får glas som är 8mm tjock, tjockare glas vet jag inte om man kan beställa men ska fråga folk på jobbet efter den TJOCKASTE glas innan beställning.

                              Bla vågar jag inte ha så stort akvarium, vill inte tänka på konsekvenserna om den skulle läcka vatten, samt pump, belysning och allt det få priset att stiga upp när det ska inhandlas.

                              Men den lutar sig nog åt 400-450 liters akvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...