Brunnskalk istället för bikarbonat...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Jag är ärligt sagt inte speciellt duktig på detta med vattenkemi, men tyckte att det vore värt att prova något som buffrar bra och som håller en fin, stabil nivå på ph i dricksvatten. Denna produkt ska ju rena vatten från brunnar för att skapa bra värden för dricksvatten och det är drygt också..dvs håller länge utan att man ska behöva byta det.

    Jag ville bli av med dosering av bikarbonat då jag hellre ser en konstant jämn nivå på hårdhet och ph än att man får vissa spikar när man gör vattenbyten och doserar med bikarbonat för att höja ph och kh.

    Jag vet ju inte om detta kommer att slå väl ut, men jag tycker dock att det är värt att prova. Om kalken blir "inkapslad" vet jag inte för då borde den ju bli det även i brunnar och förlora sina egenskaper där, men det gör den ju inte enligt vad jag sett och läst om produkten.

    Som sagt, jag ska prova och senare utvärdera...då vet jag mer om produkten fungerar bra eller inte.

    Kommentar

    • aldo
      Användare
      • december 2006
      • 175

      #17
      jag har brunskalk som bottenmaterial i ett 100l yngelkar och
      ett likadant kar utan bottenmaterial inga tillsatser vid vattenbyte.
      byter hälften vatten varannan vecke.
      ph 7,4. konduktivetet 0,18 mS utan brunskalk, samma värden som kranvattnet.
      ph 8,1. konduktivetet 0,28 mS med brunskalk

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #18
        Jovisst, prova kan man alltid göra!

        Man kan tyvärr inte jämföra brunnsvatten med akvarievatten, det är helt andra förutsättningar i karet. Man håller ju levande djur i en begränsad mängd vatten där och tillför/anrikar vattnet en massa näringsämnen och dylikt. I en brunn har du relativt "rent" vatten (förhoppningsvis) utan några mängder av ex. nitrat o dyl., dessutom en stor omsättning på vattnet! Det vattnet är inte "levande" och gammalt på samma sätt!

        Om du doserar bikarbonat (vätekarbonat) enligt min anvisning (30mg/1L vatten för att höja kh med 1) så är det lätt att lägga sig på ett passande pH (och väl buffrat) och ett lämpligt kH vilket är syftet. Vid vattenbyte mäter man kH innan för att vara på den säkra sidan, och doserar bikarbonat därefter. Efter ett tag behöver man bara kontrollmäta någon gång mellan vattenbyten för att se att man ligger rätt, men det kommer ju att gälla även med kalk. Som jag ser det föreligger INGEN risk att jag får pH-fall med användandet av bikarbonat (förutsatt man tar i tillräckligt), med kalk riskerar biofilmen att göra kalket verkningslöst efter en tid vilket skulle oroa mig mer med tanke på ev. pH-fall pga av lågt kH och instabilitet till följd. (då finns ingen pH-buffert kanske beroende av råvattnets egenskaper)

        kH i mitt kar varierar med maximalt 1-2 vid vattenbyten sedan justerar man vid behov efter en eller ett par dagar (då testet blir tillförlitligt) om det inte stämmer helt klockrent. Det blir inga större svängningar i pH så länge man håller kH över 3-4. kH kan variera lite under själva bytet om man har ett vatten som har väldigt lågt kH och du vill ha ett högt.

        Nu vet jag inte vad du har för råvatten och vilket vatten du vill ha i slutändan, men kalk ser jag bara fylla ett syfte om du vill ha ett pH runt 7.5 i karet, vill du ha pH runt 8 så är bikarbonat vägen du skall gå! Har du dessutom ett råvatten med högt pH kommer kalken ALDRIG att lösa föränn du får ett pH-fall (och det var väl stabilt vatten du önskade) och jobba upp kH och pH igen!

        Alltså syftet med de bägge metoderna är egentligen det samma, du vill ha ett högt pH som är buffrat (motstår syror och baser). Med Kalk hamnar du på ungefär 7,5 sedan löser inte kalken mer. Med bikarbonat hamnar du på ca 8. Egentligen spelar den pH skillnaden ingen större roll för fiskarna antagligen, det viktigaste är vattnets buffrande förmåga (kH) och då har man bättre kontroll med bikarbonattillsats. Kalken måste du dock skrubba mellanåt för att vara säker på att den verkar. Vilken väg du går är naturligtvis upp till dig. Men jag ser inte varför kalk skulle vara bättre eller lämpligare!

        EDIT: Jag får rätta mig själv (smälla, smälla smälla) angående kalkets löslighet, det löser upp till ca 7,5
        Senast redigerad av Hagge; 05 januari 2008, 13:11.
        /Fredrik

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av aldo
          jag har brunskalk som bottenmaterial i ett 100l yngelkar och
          ett likadant kar utan bottenmaterial inga tillsatser vid vattenbyte.
          byter hälften vatten varannan vecke.
          ph 7,4. konduktivetet 0,18 mS utan brunskalk, samma värden som kranvattnet.
          ph 8,1. konduktivetet 0,28 mS med brunskalk
          Intressant Aldo. Du använder det inte som filtermaterial också?

          Hagge: Tung inlägg med mycket bra info. Jag förstår din syn på det hela, men jag kommer ändå prova mig fram för att se om jag kan lägga bikarbonat åt sidan.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #20
            Ursprungligen postat av Malawe
            Intressant Aldo. Du använder det inte som filtermaterial också?

            Hagge: Tung inlägg med mycket bra info. Jag förstår din syn på det hela, men jag kommer ändå prova mig fram för att se om jag kan lägga bikarbonat åt sidan.

            Gör det du, det är ju målet/reultatet som är av praktiskt intresse, vägen dit kan ju skilja sig åt!

            Skulle jag lita på att kalken alltid kunde lösas (att biofilmen/hinnan inte uppstår efter en tid) så skulle kanske jag köra på det också, men jag litar inte på det så därför anser jag bikarbonaten vara den "säkra vägen" till lycka och välgång
            /Fredrik

            Kommentar

            • aldo
              Användare
              • december 2006
              • 175

              #21
              jag har det enbart som bottenmaterial. det är billigt snyggt och kalkhaltigt.
              dom två yngelkaren har gått i tre månader ett med och ett utan för att testa.
              nu ligger det kalk i båda. men det räcker inte med kalk eller bikarbonat om man ska efterlikna tanganyika eller malawisjön. i mina övriga kar tillsätter jag salter för att öka ph till 9,0 och mS 0,60. och det ska jag även ha i yngelkaren.

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #22
                Ursprungligen postat av aldo
                jag har det enbart som bottenmaterial. det är billigt snyggt och kalkhaltigt.
                dom två yngelkaren har gått i tre månader ett med och ett utan för att testa.
                nu ligger det kalk i båda. men det räcker inte med kalk eller bikarbonat om man ska efterlikna tanganyika eller malawisjön. i mina övriga kar tillsätter jag salter för att öka ph till 9,0 och mS 0,60. och det ska jag även ha i yngelkaren.

                Vad beträffar tanganyika kan jag väl möjligtvis hålla med, men malawi har relativt moderat pH ca 7,8 -8,5 och inte alls så alkaliskt och konduktivt som det tidigare (och absolut inte salt), men du kanske inte menar salt i den bemärkelsen för övrigt. pH skiljer sig mest pga att gasutbytet är så olika på olika ställen. Inget problem att uppnå detta pH med ex. bikarbonat (buffrar till 8,2 i sötvatten), alkaliniteten (karbonathårdheten i kH el. alkalinitet i mg/l) ökar med bikarbonaten också. Konduktiviteten ca 200uS i Malawi el. 0,2 mS om man så föredrar. Viktigare dock med bra pH och kH!

                KONDUKTIVITET: mått på mängden mineraler i vattnet (uttryckt i vattnets ledningsförmåga mS/m)

                ALKALINITET: mått på vattnets förmåga att motstå förändringar i pH (kH el. mg/l (kalciumkarbonat))

                Bara så att vi inte blandar ihop begreppen
                Senast redigerad av Hagge; 05 januari 2008, 21:31.
                /Fredrik

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #23
                  Ursprungligen postat av aldo
                  jag har det enbart som bottenmaterial. det är billigt snyggt och kalkhaltigt.
                  dom två yngelkaren har gått i tre månader ett med och ett utan för att testa.
                  nu ligger det kalk i båda. men det räcker inte med kalk eller bikarbonat om man ska efterlikna tanganyika eller malawisjön. i mina övriga kar tillsätter jag salter för att öka ph till 9,0 och mS 0,60. och det ska jag även ha i yngelkaren.
                  Vad för salter då

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8597

                    #24
                    Ursprungligen postat av Hagge
                    Konduktiviteten ca 200uS i Malawi el. 0,2 mS om man så föredrar. Bara så att vi inte blandar ihop begreppen
                    Vänta nu. Är inte 200 µS/cm = 20 mS/m, och inte 0,2? Eller har jag helt fel?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Vänta nu. Är inte 200 µS/cm = 20 mS/m, och inte 0,2? Eller har jag helt fel?
                      200 uS = 200 microSiemens (upphöjt till minus 6), torde vara det samma som 0,2 mS = 0,2 milliSiemens (upphöjt till minus 3)

                      Flytta "kommat" tre steg till vänster från 200 uS så får man detsamma i mS
                      Senast redigerad av Hagge; 05 januari 2008, 23:30.
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #26
                        Lite OT: Bergsborrade brunnar i Sverige har ett medianvärde av 152 mg/l i alkalinitet (baserat på 13577 brunnar ur SGU:s brunnsarkiv) och ett pH på 7,5

                        Och Malawi har ca 190 mg/l i alkalinitet samt ett något högre pH

                        Alltså: har man egen bergsborrad brunn av medelslaget så har man i princip ett Malawivatten (koduktiviteten är dock lägre)
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Det låter som ett perfekt bottensubstrat till yngelbaljorna. Skall åka och ta en titt nästa vecka.

                          Vet du om det är standardsortiment eller speciellt för din butik? (tex axalsaltet finns inte hos alla granngården)
                          När man passerar Faxe går det bra att fylla bilen med allt från smått till 80 kilos klumpar av faxekalk. (Frun förbannar allt vad Faxekalk heter, det skitar så i bilen, säger hon, Ja, Ja) 10 - 30 mm bitar är kanonbra som bottenmaterial i yngelkaren. Kostnad? Noll, om man ändå passerar Faxe. På bruket lägger dom ut en rejäl hög (2 meter hög) utanför grindarna så att inte dumma svenska skall behöva bryta sig in.
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Vart ligger "Faxe"?

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Vart ligger "Faxe"?
                              I danmark tror jag

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Vart ligger "Faxe"?
                                i kylen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...