Brunnskalk istället för bikarbonat...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Brunnskalk istället för bikarbonat...

    Jag hittade, vad jag tror, ett ypperligt sätt att höja ph utan att behöva tillsätta bikarbonat. Lantmännen/Granngården säljer något som kallas för brunnskalk och det ska ge friskare vatten (god filtrering) samt höja ph. Man ska inte behöva byta detta förrän 3-5 års bruktid.

    Tidigare funderade jag på snäckskal men köpte detta istället. 55kr säcken (20kg).
    Tror det blir kanon att ha i filterkamrar och ytterfilter. Ser ut som smågrus...bara att lägga ned i en tvättpåse och stoppa i...

    Tillverkare: Nordkalk.
    Senast redigerad av StefanL; 18 maj 2007, 15:09.
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #2
    hm låter intressant. Du måste skriva senare ifall det funkar bre el inte.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      En snabbsökning på nätet antyder att brunnskalk är ren, krossad, kalksten. Dvs det torde funka utmärkt för att se till att pH inte går under 7.5, men vill du högre än så får du fortfarande tillsätta bikarbonat.

      EDIT: Vad är det för färg på gruset & hur grovt är det? Skulle du kunna ta en bild på det? Det kunde ju vara ett bra bottenmaterial i akvarium...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Tyvärr har jag ingen kamera...

        Kalken ser ut som småsten i dimension 1-3mm. Färgen är ljusbeige. Ganska hård i konstruktionen. Liknar Faxegrus en del...

        Det ska klara att lyfta ph till 7-8 enligt förpackningen. Ska tydligen vara bra för att binda upp olika föroreningar så att man får rent och kvalitativt dricksvatten.

        Skulle säkert funka som bottenmaterial...eller åtminstone inblandat.
        Senast redigerad av StefanL; 18 maj 2007, 17:52.

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #5
          Har själv det i ett kalkfilter till vårt dricksvatten hemma och det höjjer hårdheten bra iaf.
          Men kanske inte så snyggt att ha i ett akvrie synligt
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Verkar lite litet att ha i ett ytterfilter....
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Verkar lite litet att ha i ett ytterfilter....
              Jag har tänkt att ha det i tvättpåse...men att det var 1mm i storlek var nog fel av mig...det är snarare 3mm+...när jag kollade lite extra. Det är dock varierande så visst kan det finnas 1mm också.

              Jag har använt aktivt kol på samma sätt med 1mm storlek och det var absolut inga prob.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Tyvärr har jag ingen kamera...
                Vart har du gjort av din Nikon?

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Det låter som ett perfekt bottensubstrat till yngelbaljorna. Skall åka och ta en titt nästa vecka.

                  Vet du om det är standardsortiment eller speciellt för din butik? (tex axalsaltet finns inte hos alla granngården)
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • palleh
                    Användare
                    • december 2006
                    • 704

                    #10
                    det finns i oskarshamn iaf...det säger endel
                    http://picasaweb.google.com/palleph

                    Nya bilder laddas upp hela tiden


                    Mvh Patrik

                    Kampfisk!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Cutekid
                      Vart har du gjort av din Nikon?

                      Mvh
                      Såld...kommer ny kamera inom kort.

                      Angående Brunnskalk så tror jag inte att det är lokalt, men man vet aldrig. Det fanns inte förut när jag var och kollade på snäckskalen utan det var ren tillfällighet att jag fick syn på säckarna. Tyckte det klingade väldigt bra när det har renande och ph-höjande effekter. Det står "ph+" på säcken. Att det sedan är ämnat för att ge bra dricksvatten samt en brukstid på 3-5 år låter ju nästan för bra...
                      Senast redigerad av StefanL; 18 maj 2007, 22:22.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Någon mer än jag som kollat upp och köpt Brunnskalk?

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Jag hittade, vad jag tror, ett ypperligt sätt att höja ph utan att behöva tillsätta bikarbonat. Lantmännen/Granngården säljer något som kallas för brunnskalk och det ska ge friskare vatten (god filtrering) samt höja ph. Man ska inte behöva byta detta förrän 3-5 års bruktid.

                          Tidigare funderade jag på snäckskal men köpte detta istället. 55kr säcken (20kg).
                          Tror det blir kanon att ha i filterkamrar och ytterfilter. Ser ut som smågrus...bara att lägga ned i en tvättpåse och stoppa i...

                          Tillverkare: Nordkalk.
                          Hur har det gått med detta, vore intressant med en utvärdering

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jag har inte satt upp karet riktigt ännu, men återkommer givetvis när jag gjort det och sett lite hur det fungerar.

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #15
                              Kalk löser bara ut (långsamt) i vatten med pH under ungefär 7 och ökar kH upp till dit, därefter är det i princip en spärr mot större pH fall, risken finns också att kalken blir inkapslad av biofilmen och således ej har kontakt med vattnet. I ex. en påse med kalk i filterkammaren kan man ju iofs skrubba den lite mellan varven för att få bort "filmen". Men det känns som att man får betydligt bättre kontroll på grejerna med (natrium)bikarbonat.

                              Vilka fördelar ser ni med kalk jämte bikarbonat som inte jag ser? Bikarbonat är lätt att dosera (30mg/1l vatten för att höja kH med 1), det buffrar dessutom vid ca pH8 hur mycket man är häller i.

                              För mig ter det sig krångligare att hålla på med kalk och kräver mer jobb för att få det att fungera. Vill man ha ett pH på drygt 7 kan jag förstå att kalk kan vara att föredra, men vill man ha ett pH runt 8 är ju bikarbonat alldeles förträffligt...

                              Kalk är kalciumkarbonat och när det löses i vattnet (i vatten under pH 7,2 om jag inte missminner mig) så bildas kalciumjoner och karbonatjoner. Kalciumjoner ökar inte kH, det gör däremot karbonaterna (som då buffrar pH). Fördelen med Kalcium är möjligen att det tillsammans med magnesium bidrar till totalhårdheten (dGH) i vattnet om man nu önskar ett hårdare vatten

                              Det man i första han vill som akvarist är ju att ha ett lämligt pH och ett buffrat sådant för att slippa pH-fall. Kalk kommer inte att göra ett jota för de flesta som har kommunalt vatten enär kommunalt vatten i de allra flesta fall har så högt pH som dryga 8.
                              Senast redigerad av Hagge; 05 januari 2008, 11:25.
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...