Bukvattensots Medicinerings ABC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Bukvattensots Medicinerings ABC

    Efter att jag har läst igenom alla Troffetrådar från 2004 och frammåt under en kort tid, har jag samlat på mig följande information och egen erfarenhet som jag sammanställer under ovan rubrik.

    Citat:
    Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 "

    Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran, bara olika säljteknik. Dammfisk eller akvariefisk=pris därefter.
    Flagyl, octozin samma verksamma ämne, metronidazol. Flagyl via veterinär, octozin i zoohandel=priser varierar.

    Bästa medicinering är båda samtidigt! Du märker skillnad efter bara en halv dag. Däremot är det inte säkert att du blir av med problemet med bara ett av dem. Faktum är man än idag inte kan konstatera varför! man vet bara att det med all förmodan har med en bakteriell balans i magsmältningssystemet att göra.

    Medicinerna ovan är verksamma på olika områden, tänk på det. Också en anledning till att du kan medicinera båda samtidigt och på så sätt eliminera, vad nu problemet månde vara.

    Detta är kluriga fiskar vi har att göra med. Jag har hållt på med dem i över 30 år och har fortfarande inte blivit klok på dem.
    Jag matar mina bland annat med röda mygglarver och när jag säger det till Kent i Nol står han och kliar sig i huvudet (många andra med han). Saken är den att mår fisken bara bra som utgångspunkt, kan du mata fisken med vad du vill i princip. MEN, gör den inte det, då är den otroligt känslig och det är här vi måste förstå den bättre.

    Mvh
    Mikael Öster


    Jag lyfter fram detta inlägg för detta var det bästa råd jag någonsin fått som akvarist. Får du problem med bukvattensot så prova med full dos Aquafuran och Flagyl. Det har fungerat till 100 % hitills. Nuförtiden har jag alltid båda sorterna hemma och märker jag att troffarna blir hängiga, inte äter eller står och hostar, så ger jag ett bad om det rör sig om en fisk, eller medicinerar hela burken om det rör sig om fler.
    Tack Mikael för det rådet. / Perikles " Troffetråden 2006 "

    -------------------------------------------------------------------------------
    Flagyldosering

    Flagyl 400mg tabletter.Finns i 100 förpackning. Recept utskrives av veterinär.
    Ingen mat under de 5-6 första dagarna.(egen erfarenhet)

    Byt först så mkt.vatten som dina fiskar tål.
    Dosera därefter 1 tablett/50L vatten tex. för ett 720L så går det åt 14-15 tabletter.(Filtrerna kan/skall vara igång).
    Jag doserar alltid efter karets bruttovolym.
    Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mkt.vatten dina fiskar tål.

    Dosera åter samma kvantitet tabletter som första laddningen (1 tabl/50L vatten)
    Kör sedan karet i ytterligare 3 dagar.

    Nytt vattenbyte och halv dos tabletter,sedan är det bara att köra som vanligt.


    Nifurpirinol

    Dosering beroende vilket fabrikat man köper. Ex Nedan JBL FuraPond ( som jag själv anv ) 1 tabl / 175 L . Vid svåra fall 1 tabl / 125 L .
    Man kan även intensivbada. 1 tabl i ett kärl på 10-15 L i 30 min.

    Tänk på att Nifurpirinol dödar nyttobakterier .


    Prisexempel feb 2007 lokal butik :

    Flagyl 30 tabl 110 kr + recept ca 60 kr
    Auqafuran ( Nifurpirinol ) räcker till 1000 L 461 kr
    JBL FuraPond ( Nifurpirinol ) till Koikarp 24 tabl räcker 4200 L 196 kr

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Detta inlägg ska jag skriva ut o sätta på väggen.
    Alldeles strålande arbete må jag säga
    Du bara måste skriva en artikel i Ciklidbladet i detta ämne.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Detta inlägg ska jag skriva ut o sätta på väggen.
      Alldeles strålande arbete må jag säga
      Du bara måste skriva en artikel i Ciklidbladet i detta ämne.
      Tack ska du ha. Det tog en stund men det var det värt.
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #4
        Måste instämma, en av dom bättre trådar jag sett. Kan inte på rak arm komma på något bättre skrivet än detta!

        Bra jobbat å tack! Denna åker upp på väggen här hemma vill jag lova!

        m.v.h Daniel
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Jag glömde ju att säga---Välkommen till Ciklid.se Göran Åstebro
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Verkligen kanonbra!

            Jag tar detta och petar in bland "FAQ" på förstasidan, så kan man alltid hänvisa dit.

            Eftersom detta med bukvattensot inte är någon 100%ig vetenskap och behandlingsmetoderna är lika många som de drabbade firrarna får ni övriga gärna fylla på med era metoder för att få en så stor samling som möjligt.
            Tony Englund

            Kommentar

            • leis
              Användare
              • oktober 2006
              • 50

              #7
              Tack Göran för kanon info!!!
              Jag har alltid tyckt att det har varit en röra med alla namn på preparaten man kan använda.
              När mina firrar har drabbats någon gång har jag aldrig haft kraften att sätta mig in i alla
              olika varianter med motmedel. Jag har kört den enkla men dyra varianten att vänta
              ut sjukdomen som alltid har slutat med ett antal döda firrar.
              Känns som det kommer att bli lättare i framtiden.
              Toppen Tony att Du lägger ut på FAQ
              MVH
              Leffe
              Leffe Söderström

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #8
                Kul att mitt inlägg togs emot positivt och om den hamnar på FAQ är ju kanon.
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #9
                  Glöm inte att man även kan köpa metronidazole under namnet "Metronidazole". Man behöver alltså inte köpa Octozin för att få tag i metronidazole.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Verkligen bra initiativ!! Sätter nog också upp MÖ`s inlägg på väggen (typ).
                    Vad jag har förstått så är Metronidazole (från Sea Chem el Seachem) mer framarbetat åt sköldpaddor och vattendjur (fisk) än Flagyl som är framställt åt däggdjur/människan.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Diskusfisk.se
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 18

                      #11
                      Jag är ingen stor skrivare här på ciklid så jag kommer väl inte få så stor trovärdighet men jag har lite synpunkter på det här inlägget..

                      Magproblem kan vara väldigt svåra att få bukt med på grund av många omständigheter.
                      Orsaken på många sjukdomar kan vara väldigt oklara och det kan medföra många problem. Man kan ha en väl fungerande grupp med fiskar men vid en ny introduktion av en eller flera nya fiskar så kan det bryta ut massor av olika sjukdomar. Det kan även hända vid införsel av nya växter. Det finns massor av olika sjukdomsalster som kan ge magproblem.

                      Mag/tarmparasiter är likartade gäl/hudparasiter och många av dessa parasiter lever både invärtes och utvärtes. Mag-tarmproblem kan bl.a. bero på flagellater, nematoder, inälvsmask eller bakterier. Flagellater och nematoder ger likartade symptom med aptitlösa fiskar vars avföring är vitaktig, korvskinnsliknande med en och annan avföringsbit i,
                      ibland även slemmig.
                      Här gäller det att veta vad man ska medicinera emot annars så kan det gå för långt!!
                      Observera att det även finns flagellater som även angriper gälar och hud.

                      Bakterieangrepp ger vit till gulaktig, slemmig avföring, kan fås som följd av ett kraftigt angrepp av någon av de andra sjukdomsalstren.
                      Till detta kommer det bland flagellaterna (Spironucleus, Trichomonas, Bodomonas, Cryptobia och Protoopalina) finnas de som kapslar in sig i tarmväggen under förökningsfasen och i det läget biter inte preparaten på dem. På motsvarande sätt finns det bland gälparasiterna hakmaskar (Gyrodactylidea och Dactylogyridea) som är äggläggande, eftersom preparaten inte kan penetrera äggen så behövs det upprepade behandlingar vart efter dessa ägg kläcks. Om man behandlar en gång så hjälper det för stunden men sedan kommer problemen tillbaka. Man bör därför ha kunskap om hur lång livscykeln är för ägg och parasiter så man behandlar på rätt sätt, först dödas kläckta parasiter sedan gör man en paus utan behandling så äggen kläcks och därefter gör man en ny behandling för att döda de nykläckta parasiterna.

                      Om vi tar Spiro som exempel så äter den sig genom celler i magsystemet och i övriga vävnader och organ. Om spiron äter sig ut genom magsystemet och in i andra vävnader och organ kommer den vita avföringen att upphöra och fisken kommer oftast att börja äta igen, det innebär att de normala symptomen vi är vana vid att se försvinner men man kan räkna med en bakteriellinfektion som följd av detta. I de fall som det blir så här kan fisken som sagt börja äta igen. Det finns celler som kan bli skadade av siroparasiterna som arbetar med att producera protoease och dessa cellers arbete är att bryta ner proteiner och gör om de till nyttiga aminosyror som andra celler kan ta upp Aminosyror är proteinernas byggstenar och det är proteinerna som förser struktur för allt levande. Aminosyrorna ser också till att vitaminer och mineraler gör vad de ska. Även om kroppen tar upp och absorberar vitaminer och mineraler kan de inte vara effektiva om inte nödvändiga aminosyror finns tillhands. Det finns cirka 28 kända aminosyror som kombineras på olika sätt för att skapa hundratals olika proteiner som finns i alla levande ting. Cellerna kan växa tillbaka om fisken klarar detta angrepp men det tar lång tid för cellerna att växa tillbaka och det gör att den slutliga storleken på fisken blir avsevärt mindre. Fisken kan till och med ha varit under behandling med för låga doser av Metronidazole som gör det ännu svårare att behandla infektionen i ett senare läge så fullfölj alltid alla behandlingar.

                      Det här är lite kort om vissa orsaker till vitskit!!

                      Ska vi ta det med Metronidazol och antibiotika också

                      Metronidazole dödar vissa typer av bakterier som lever utan syre, dessa kallas för anaeroba bakterier och har dessutom en effekt mot infektioner orsakade av encelliga organismer (protozoer).
                      Metronidazol är aktivt i 8h sen har dosen halverats så ett vatten byte på 50% krävs om man vill hålla sin dosering av metronidazol använder du då åxo att antibiotikum så behöver du fylla på det också!
                      Frågan är ju också om fisken i överhuvudtaget har en bakteriellinfektion?
                      Flagyl innehåller en liten del socker som fungerar som ett raketbränsle för bakterier så att dosera och använda flagyl i vattnet är inget jag skulle göra utan att vara 100% säker på att man inte har en bakteriell infektion.
                      Metronidazol bryts ner till amoniak/ammonium beroende på Ph och nitrit i akvariet så men det slår inte ut filtret även fast det ser ut så när man tar ett vatten test! Det beror som sagt på att slagprodukterna blir nitrit och amoniak/ammonium.
                      Ska man avända flagyl ska man blanda det i en fodermix för att binda sockret i mixen och oftast hinner fiken få i sig maten snabbt nog för att sockret inte skall sprida sig i vattnet.
                      Sockret kommer tas upp i magen på fisken och spridas ut i blodet och förhoppnings vis tar det med sig medicinen också!

                      Dom antibiotikum som används för mänskligt bruk skall vara aktiva i kroppen upp till 12h sedan har kroppen brutit ner det till slagprodukter som kommer ut via urinet.
                      Det kan jämföras med ett vattenbyte. Hur länge antibiotikan är aktiv i akvariet beror på hur stor bakteriell belastning man har i sitt akvarium. I ett inrett sällskapsakvarium kan den bakteriella belastningen vara väldigt hög och i sådant fall minskas antibiotikans verkan betydligt.
                      Så att ha ett filter kvar i akvariet är ingen bra ide!!
                      Har du däremot ett oinrett akvarium som är noga rengjort så kan det innebära att antibiotikan är aktiv längre och vattenbyten med ny dos antibiotika kan ske med större intervaller.
                      Att veta hur mycket och hur länge man ska använda antibiotikum är väldigt svårt
                      Det finns en mängd olika antibiotikum man kan använda sig av i akvariesammanhang. Eftersom antibiotikum slår mot olika bakterier och på olika sätt så är det att föredra en antibiotika som slår så brett som möjligt, det finns ett flertal sådana men det betyder inte att just den du köpt fungerar mot de bakterier du har problem med. Märker man att antibiotikan man använder inte har fungerat så gäller det att fullfölja kuren (förutsatt att fisken klarar av infektion under tiden) så att man inte får ett resistensproblem i framtiden. Detta pga. att en bakteriell infektion uppkommer nästan alltid som en sekundär infektion. Det innebär att antibiotikan kan slå mot det ursprungliga problemet som t.ex. mot ett parasitangrepp men inte mot den sekundära bakterieinfektionen. En sak till man skall tänka på när man använder sig av antibiotika är att vid varje vattenbyte när man skall tillsätta medicinen igen skall det göras innan man fyller på med det nya vattnet. Detta är också en åtgärd för att inte riskera att bakterierna får en möjlighet att växa till.


                      //Matte_g

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #12
                        Matte

                        Haha Längsta inlägget i år. Visar bara på att diskusnördarna kan sin Metro utan o innan. Till skillnad från troffeordination kör man på diskus 1 g per 100 liter vatten. Och som matte skrev så är halveringstiden 8 timmar så det är snart ute ur karen.
                        Metro är receptbelagt i scandinavien men är man på semester i europa kan man slinka in på en farmacia o köpa det som just Metronidazol utan problem. I Tyskland säljs det 100 % rent under namnet Trimtryl

                        Ps Trots att Metro tillhör antibiotikagruppen så är resistensbenägenheten för detta nästan noll
                        Senast redigerad av kaj.p; 24 februari 2007, 02:40.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                          man vet bara att det med all förmodan har med en bakteriell balans i magsmältningssystemet att göra.
                          Mvh Göran
                          Menar du inte "bakteriell inbalans" ?

                          Metronidazol verkar sämre i ljusa miljöer kan tilläggas, så släck ner medans ni medicinerar.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Matte, är det okej att saxa i ditt inlägg också för att lägga upp i FAQ?
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • malawi375
                              Användare
                              • april 2006
                              • 209

                              #15
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Ps Trots att Metro tillhör antibiotikagruppen så är resistensbenägenheten för detta nästan noll
                              Jupp, det stämmer faktiskt och det är orsaken till att man som veterinär kan tänka sig att skriva ut det till akvariefisk utan att känna att man går emot svensk antibiotikapolicy... Om det sedan verkligen skall kallas antibiotikum tvistar de lärde om...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...