Brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bagarn73

    Brunalger

    hej har ett stort prob med brun alger alla värden är bra men alger frodas
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av bagarn73
    hej har ett stort prob med brun alger alla värden är bra men alger frodas
    Brunalger brukar uppkomma om man har för svagt ljus.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Aqualux Frontosa
      Användare
      • september 2005
      • 48

      #3
      Testa detta:

      Känner igen dedär......tror jag har ett bra svar på de hele.

      Köp (om du inte redan har) ett ytterfilter, har Eheim 2080 P3 själv till ett 960.
      Låt de stå å tuffa i 2-3 månader med ett förfilter typ filtersvamp på insugen så det inte bökar igen av fiskmat (brukade göra det för mig med räkmix innan jag satte förfilter) . Ge de som sagt 3 månader så lovar jag nästan att de kommer vara rent & bry dig inte om ljuset, tror inte på dedär med för lite ljus.

      Jag har haft 8 rör tända eller 1 tänt...spelar ingen som helst roll förutom att 8 rör & lite längre ljustid ger grönalger, själv vill jag inte ha nåra alger alls utan tycker det är snyggast som de ser ut när man just startade upp burken.

      Har bara mitt tänt 3-4 timmar om dagen & de funkar klockrent....inga brunalger eller grön ...å inga toffs.

      Så de är mitt tipps....ett stort ytterfilter som aldrig görs rent med förfilter på insugen & relativt lite ljustid så får man de förhoppningsvis som man vill ha d.

      Jag har hafft brunalgsproblem till & från i flera år & va trött på att skrubba http://www.youtube.com/watch?v=049ck...eature=related ...detta hela tiden....å allt jag hade gjort fel va ett förfilter på insugen.........
      Söker AQUALUX!!

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
        Känner igen dedär......tror jag har ett bra svar på de hele.

        Köp (om du inte redan har) ett ytterfilter, har Eheim 2080 P3 själv till ett 960.
        Låt de stå å tuffa i 2-3 månader med ett förfilter typ filtersvamp på insugen så det inte bökar igen av fiskmat (brukade göra det för mig med räkmix innan jag satte förfilter) . Ge de som sagt 3 månader så lovar jag nästan att de kommer vara rent & bry dig inte om ljuset, tror inte på dedär med för lite ljus.

        Jag har haft 8 rör tända eller 1 tänt...spelar ingen som helst roll förutom att 8 rör & lite längre ljustid ger grönalger, själv vill jag inte ha nåra alger alls utan tycker det är snyggast som de ser ut när man just startade upp burken.

        Har bara mitt tänt 3-4 timmar om dagen & de funkar klockrent....inga brunalger eller grön ...å inga toffs.

        Så de är mitt tipps....ett stort ytterfilter som aldrig görs rent med förfilter på insugen & relativt lite ljustid så får man de förhoppningsvis som man vill ha d.

        Jag har hafft brunalgsproblem till & från i flera år & va trött på att skrubba http://www.youtube.com/watch?v=049ck...eature=related ...detta hela tiden....å allt jag hade gjort fel va ett förfilter på insugen.........
        du tror inte det har att göra med att du bara har tänt 3-4tim

        Kommentar

        • Zircons
          Användare
          • november 2006
          • 43

          #5
          Håller med aqualux frontosa

          Tjena!!!
          Hade med problem som fan med brunalger kom hela tiden......dom sa att man skulle täcka över karet en vecka o ha de mörkt som graven i karet o de funkade kanon nån vecka sen kom dom tbx.............hade då bara en cirkulationspump som pumpade ett antal tusen liter som ja byggt filterfack till....men så skaffade ja ett eheim ytterfilter till 375:at de pumpade bara 950 eller 1050 liter men har inte sett röken av brunalger sen dess har haft ytterfiltret i 7-8 månader så ja råder dig till ett ytterfilter om du inte har de MVH Danne

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av bagarn73
            hej har ett stort prob med brun alger alla värden är bra men alger frodas
            Har en känsla av att ditt kar är nystartat..? Brukar uppkomma kort efter start och avtar i regel med tiden. Annars är det snarast ett problem gällande dåligt belysta kar som Matz Karlsén skrev. Intensivt ljus ca 12 timmar/dag brukar inverka positivt. Har du dessutom växter så är ju minimal belysning definitivt inte någon bra lösning för dig!

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • patrickeriksson
              Användare
              • oktober 2007
              • 355

              #7
              Diatom alger som vanligtvis är bruna brukar växa så det knakar ett tag i början om man har sand på botten. Det beror på att sand, speciellt bläster sand innehåller väldigt mycket silica (vet inte om det heter samma på svenska). Så fort silican tar slut så avtar tillväxten eftersom algerna inte har nåt att äta. Tålamod är bästa medicinen
              Patrick Eriksson

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av patrickeriksson
                Diatom alger som vanligtvis är bruna brukar växa så det knakar ett tag i början om man har sand på botten. Det beror på att sand, speciellt bläster sand innehåller väldigt mycket silica (vet inte om det heter samma på svenska). Så fort silican tar slut så avtar tillväxten eftersom algerna inte har nåt att äta. Tålamod är bästa medicinen
                Antar att du syftar på kisel? Därav namnet kiselalger...

                Mvh/Andreas

                Kommentar

                • patrickeriksson
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 355

                  #9
                  Ursprungligen postat av A C-son
                  Antar att du syftar på kisel? Därav namnet kiselalger...

                  Mvh/Andreas
                  Tack!
                  Patrick Eriksson

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #10
                    Kiselalger kan bero på för SVAG belysning (ej att blanda ihop med belysningstiden) Svag belysning kan ej kompenseras med mer belysningstid.

                    Kiselalger kommer som ett brev på posten med nystartade kar (brukar infalla kraftigt tillväxt ungefär samtidigt som man kan förvänta sig förhöjda nitrit/nitrat -värden). Kiselalgstillväxt sker främst i hårt vatten. Kiselalger främjas av hård belastning på karet.

                    Har du växtlighet skall du belysa i ca 12 tim/dygn, det innebär att algtillväxten kommer att hämmas (förutsatt att växterna frodas)

                    Med tiden brukar kiselalgerna ge sig "självmant" när det gäller nystartade kar, man kan tänka på att inte överutfodra bara så man inte spär på problemet
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ancistrus eller Otocinclus är grymt effektiva mot brunalger/kiselalger. Verkar vara deras stapelföda om de får välja själva. Några sådana i karet bör alltså ge fin effekt.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        [QUOTE=Hagge;712562]Kiselalger kan bero på för SVAG belysning (ej att blanda ihop med belysningstiden) Svag belysning kan ej kompenseras med mer belysningstid.

                        Tja, Kiselalger kan väl ändå inte bero på för svag belysning? Det är väl snarare som så att de kan tyckas föredra svag belysning iom att de blir mer långvariga pga långsammare processer? Så vitt jag vet "lever" väl kiselalger av fotosyntesen... De kommer att frodas så länge de har tillgång till näring och ljus. Antar att om man väljer att gå ner i belysningstid och stoppar assimilationen så drar man bara ut på eländet eftersom de ändå inte kommer att avta innan "bränslet" minskar...Stark belysning och mkt belysningstid borde väl vara effektivast om man vill att de skall bränna ut sig snabbt?
                        Rätta mig om jag har fel!

                        Mvh/Andreas

                        Kommentar

                        • Aqualux Frontosa
                          Användare
                          • september 2005
                          • 48

                          #13
                          Ursprungligen postat av tezz
                          du tror inte det har att göra med att du bara har tänt 3-4tim
                          Tro mig.......de har INTE med ljustiden att göra

                          Jag har testat allt som går ....å allt som går att köpa för pengar me....ytterfiltret gjorde allt när de väl fungerar som de ska.
                          Söker AQUALUX!!

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 432

                            #14
                            [QUOTE=A C-son;712576]
                            Ursprungligen postat av Hagge
                            Kiselalger kan bero på för SVAG belysning (ej att blanda ihop med belysningstiden) Svag belysning kan ej kompenseras med mer belysningstid.

                            Tja, Kiselalger kan väl ändå inte bero på för svag belysning? Det är väl snarare som så att de kan tyckas föredra svag belysning iom att de blir mer långvariga pga långsammare processer? Så vitt jag vet "lever" väl kiselalger av fotosyntesen... De kommer att frodas så länge de har tillgång till näring och ljus. Antar att om man väljer att gå ner i belysningstid och stoppar assimilationen så drar man bara ut på eländet eftersom de ändå inte kommer att avta innan "bränslet" minskar...Stark belysning och mkt belysningstid borde väl vara effektivast om man vill att de skall bränna ut sig snabbt?
                            Rätta mig om jag har fel!

                            Mvh/Andreas
                            För att förtydliga: SVAG belysning kan FRÄMJA (är det ett lämpligare ordval?) uppkomsten av kiselalger i ett kar, och de är en av de alger som "trivs" i svag belysning (därmed inte sagt att de inte kan frodas även i stark belysning).

                            Med stark beysning och god växtlighet brukar dock inte kiselalgerna få något utrymme för att frodas! Det är då troligare att andra typer av alger (främst grönalger) uppträder! Detta resonemang gäller då företrädesvis om man har växtlighet i karet....

                            Alldeles riktigt att STARK belysning och god växtlighet brukar råda bot på problemet... och det var vad jag ville ha sagt även om jag kanske var otydlig! 12-14tim belysningstid, förutsatt att belysningen är tillräcklig och man har växtlighet. Det var också därför jag kommenterade att belysningstid ej kan kompensera en för svag belysning!
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              [QUOTE=Hagge;712714][QUOTE=A C-son;712576]

                              För att förtydliga: SVAG belysning kan FRÄMJA (är det ett lämpligare ordval?) uppkomsten av kiselalger i ett kar, och de är en av de alger som "trivs" i svag belysning (därmed inte sagt att de inte kan frodas även i stark belysning).

                              "FRÄMJA" är ett ungefär lika lämpligt ordval som en del av mina egna...

                              Med stark beysning och god växtlighet brukar dock inte kiselalgerna få något utrymme för att frodas! Det är då troligare att andra typer av alger (främst grönalger) uppträder! Detta resonemang gäller då företrädesvis om man har växtlighet i karet....

                              Har ursprungsfrågeställaren "god växtlighet"? Om växterna trivs och utvecklas starkt brukar inte några alger "frodas" speciellt mkt, det ligger ju i sakens natur! Hursomhelst så brukar brunalgerna ersättas av andra alger i vilket fall som helst efter en tid, i bästa fall av vanliga grönalger...

                              Alldeles riktigt att STARK belysning och god växtlighet brukar råda bot på problemet... och det var vad jag ville ha sagt även om jag kanske var otydlig! 12-14tim belysningstid, förutsatt att belysningen är tillräcklig och man har växtlighet. Det var också därför jag kommenterade att belysningstid ej kan kompensera en för svag belysning!

                              Nej, jag tycker inte att du var direkt otydlig och naturligtvis har du helt rätt i att "belysningstid ej kan kompensera en för svag belysning".
                              Vid svag belysning så har de flesta algerna (alla?) en fördel gentemot flertalet växter. (inte bara brunalger)
                              Mitt resonemang hade intensiv (stark) belysning som utgångspunkt då jag föreslog en längre belysningstid för att snabba på (förkorta) brunalgernas övertag.

                              Mvh/Andreas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...