Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Sugen igen.

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Pettap
    svarade
    Du menar nog Multisarna. De flesta blev mat dessvärre Det är ca 10 stycken kvar men de blir inga yngel tror Multipunktatusarna och Petricolorna rensar på nätterna. Ditt Dickfeldi par är kvar.

Kommentera:

• FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap Visa inlägg
    kul att du hittar tilbaka till den ljusa sidan Håller med dig helt Malawi är en fina men grötiga. Du får väl komma förbi och kika så kanske du får lite insperation. Har precis införskaffat 3 st Tanga ålar. Dina gamla fiskar simmar fortfarande i burken.
    //Peter
    Ja de ska bli skoj det här!

Än sålänge ligger ju projektet ganska långt fram i tiden men själva planeringen är nästan de mest spännande och viktiga för mig, när allt sen är på plats är de ju bara matning och vattenbyten som kvarstår...

Ja jag hade ju fasen velat se ditt kar, några kubik större än mitt förstås...

Hur fasen klarade sig similisarna när du hade större fisk i karet? Att dom inte blev mat är ju helt galet.

Kommentera:

• Pettap
    svarade
    kul att du hittar tilbaka till den ljusa sidan Håller med dig helt Malawi är en fina men grötiga. Du får väl komma förbi och kika så kanske du får lite insperation. Har precis införskaffat 3 st Tanga ålar. Dina gamla fiskar simmar fortfarande i burken.
    //Peter

Kommentera:

• FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund Visa inlägg
    Ungefär som troffar
    Haha, förstår vad du menar! Men jag kan tänka mig en svärmande färgklick bara jag har en massa annan intressant fisk som smyger runt ibland stenarna också!

Kommentera:

• Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd Visa inlägg
    Ja så är det, men jag finner dom tämligen ointressant i beteende tyvärr... Känns mest som en stökig mängd färg som simmar runt runt runt...
    Ungefär som troffar

Kommentera:

• riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_} Visa inlägg
    Jag fick intrycket att Malawi är väldigt aggressiva av sig. Tröttnade på aggressionen till slut.
    Jag har dock sett att Malawi minskat rejält i butikerna här i Malmö. Det finns inte samma stora utbud längre.

Snäcklekare är roliga, men hur litet akvarium kan man ha dessa i? Hade varit roligt att prova något nytt.
    30-40 liter borde räcka (kanske mindre) för ett par av de mindre snäckskalslekande arterna.

Kommentera:

• {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd Visa inlägg
    Ja så är det, men jag finner dom tämligen ointressant i beteende tyvärr... Känns mest som en stökig mängd färg som simmar runt runt runt...
    Jag fick intrycket att Malawi är väldigt aggressiva av sig. Tröttnade på aggressionen till slut.
    Jag har dock sett att Malawi minskat rejält i butikerna här i Malmö. Det finns inte samma stora utbud längre.

Snäcklekare är roliga, men hur litet akvarium kan man ha dessa i? Hade varit roligt att prova något nytt.

Kommentera:

• FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_} Visa inlägg
    Frågar du mig så tycker jag att Malawi har mycket färggrannare fiskar än Tanganyika.
    Själv har jag börjat bli sugen på Aulonocara igen.

Kommentera:

• {_AquA_}
    svarade
    Frågar du mig så tycker jag att Malawi har mycket färggrannare fiskar än Tanganyika.
    Själv har jag börjat bli sugen på Aulonocara igen.

Kommentera:

• westafrica
    svarade
    Sugen igen.

Va tar du dig till pöjk?! Nejmen... Va ska du göra av alla dina fina fiskar (((((

Glöm att jag skrev något läste inte allt! Hoppas du hittar kar till sydamerikanerna!

Kommentera:

• FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe Visa inlägg
    Låter spännande!
    Ursprungligen postat av Joakim Birgersson Visa inlägg
    Blir kul att följa. Vad sägs om gula Jullar. orange Leulupi. röd Tropheus och så Hästnosar med blåa prickar. Färgglatt Tanganyika! Med massor attityd och beteende funkar väl med ålen också?
    Ursprungligen postat av johho Visa inlägg
    Färgglada Tanganyika är ju i första hand Troffar. Men det är inte alla som är intresserade av dem. Cyprichromis leptosoma (finns alltid någon hos Nol) finns det ju en uppsjö av färg i. Och kan man bara acceptera de gråa honorna så är det absolut ett alternativ med featherfins.
    Borde funka bra tillsammans med Calvus och Elipsfern också.
    Tankar kring det?
    Ursprungligen postat av jhes Visa inlägg
    Tanganyika e ju inte så färgglada, men vill du inte ha en grupp som ger yngel, så kör "male only" tex. Ventralis, Leptosoma mfl fet röd hane av Petourochromis.sp. red som burkboss
    Ahh underbart att logga in och de har ramlat in svar och reflektioner.

Ja till att börja med får jag väll säga att det är ett långsiktigt projekt.

Skall få tag på ett bra 720-840 till mina sydamerikaner först vilket jag hoppad få gjort till sommaren iaf.

Men de är alltid kul att ligga steget före, vill hellst slippa göra felköp och ha en bra planering ifrån början denna gången.

Jag tycker Tanganyika har massa färg och de kommer sambon också tycka sålänge hon inte får syn på ett Malawi kar och lär sig vad det är för då är de kört!

Tror dessutom att Tanganyika skänker hela min familj mer glädje med varieteten på fiskarnas utseenden och beteende.

Åter till fiskarna:

Jag är definitivt inte främmande för Tropheus!

Står mellan En grupp Tropheus Moori eller en grupp Leptosoma...

Det enda jag kan känna för troffar är att dom skäl hela uppmärksamheten i karet...

-Vad är featherfins för grupp?

En firre jag också upptäckte i artregistret är:

Ctenochromis horei , skulle den kunna bli ett inslag?

Finns många fina Petrochromis men de verkar vars ett krångligt inslag i en sällskaps burk.

Kommentera:

• jhes
    svarade
    Tanganyika e ju inte så färgglada, men vill du inte ha en grupp som ger yngel, så kör "male only" tex. Ventralis, Leptosoma mfl fet röd hane av Petourochromis.sp. red som burkboss

Kommentera:

• johho
    svarade
    Färgglada Tanganyika är ju i första hand Troffar. Men det är inte alla som är intresserade av dem. Cyprichromis leptosoma (finns alltid någon hos Nol) finns det ju en uppsjö av färg i. Och kan man bara acceptera de gråa honorna så är det absolut ett alternativ med featherfins.
    Borde funka bra tillsammans med Calvus och Elipsfern också.
    Tankar kring det?

Kommentera:

• Joakim Birgersson
    svarade
    Blir kul att följa. Vad sägs om gula Jullar. orange Leulupi. röd Tropheus och så Hästnosar med blåa prickar. Färgglatt Tanganyika! Med massor attityd och beteende funkar väl med ålen också?

Kommentera:

• DaRe
    svarade
    Låter spännande!

Kommentera:

Sparar...
X