Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • mars 2024

    Crenicichla-tråd 2005

    Jag har lite snöat in på Crenicichla trots att jag bara har ett litet, litet par av notophthalmus. Mina går tillsammans med 7 L-malar i en ganska liten burk. Dom har växt kraftigt sen jag köpte dom i september –04, ja åtminstonde hanen. Säkert ökat fyra ggr i volym och vuxit ifrån honan kraftigt.

    Vi hade ju en tråd under 2004, spännade att höra hur det går för er andra? Har t.ex. din undgått att bli CA mat Anli?
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Jodå... min lilla "johanna" går i ett 220 just nu med en jättegammal Parachromis loisellei dam, och hon är inte så aktiv .
    Gädddan lurar i en stengrotta och simmar ut och snor hikaripellets då och då. Jag gör inte om försöket med att stoppa i en liten Xingu1 i 720 literskaret med trimac å co. Det funkade ett par veckor, crenicichlor är bra på att vara försiktiga och gömma sig. Men till slut gjorde den nog ett misstag, ty den försvann spårlöst .
    Nej denna skall få växa till sig ordentligt innan det är dags. Tror att den kommer att funka bra med centralarna.
    Skall försöka få tag på fler Johannor, eller något motsvarande av intresse.

    Anders L

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Min nya Xingu 1 på 12 cm har kommit i det "stora" karet nu och det är intressant att se den röra sig. Det är nästan som en sång; "Jag kan simma framåt, jag kan simma bakåt". Det var längesen jag såg en backa så rakt som han gör. Laban och Synspilorna har förövrigt inget emot honom längre. De var lite griniga i början men han är för snabb för dem.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Har ni några tips för odling av gäddciklider?
        T.ex. kräver de mjukt vatten? Bildar de stabila par eller tar honan hela ansvaret för ägg/yngel? Behöver de triggas med temperatursänkning? Lägger de äggen i grotta eller öppet?

        Har kollat på nätet, och det finns gott om odlingsrapporter, men ganska litet om grundläggande saker som om de är parbildande eller om de bara tål varandra precis när äggen skall läggas.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Det fanns en bra artikel i ciklidbladet för några år sen, skall leta upp den när jag kommer hem.
          Anders L

          Kommentar

          • Thorichtys
            Användare
            • april 2002
            • 56

            #6
            Vad jag vet så är de flesta större arter parbildande och relativt stabila. Tidigare hade jag ett par Belly Crawler. De hängde ihop som ler och långhalm, i vått och torrt. Jag flyttade dem mellan akvarier, ändrade om i inredningen osv. Inget kunde få dem att bli sura på varandra. De lekte några gånger, varav två resulterade i yngel. De gånger leken misslyckades syntes ingen aggression mellan de två. Tyvärr lyckades honan hoppa ut ur ett hål i täckglaset och dog. De gick aldrig i ett akvarium större än 150 liter.
            Jag har nu C. compressiceps, som är en dvärgcrenicichla (ca 7 cm är hanen) och de vägrar att vara ett par om de inte leker. Tyvärr har leken aldrig resulterat i yngel för mig, trots att det sägs vara rätt lätt.
            Båda arterna har lekt på ett likartat sätt, ungefär som apistos. De leker i en låg grotta, som honan gräver in sig själv i. Mina har kommit ut ett fåtal gånger för att äta. När ynglen blivit frisimmande kan man lugnt säga att de är grymma försvarare av sin avkomma.
            Magnus

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Som Anli säger så publicerades en artikel i någon av 2003 års Ciklidblad. Jag läste den härom kvällen och det var den som fick mig att åka och köpa min favorit i mitt akvarium just nu. Tyvärr blev det inget par som jag helst av allt hade velat ha men det duger med en hane så länge. Det kanske blir fler någon annan gång.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ja, grabbar hur går det för er och era gäddor? Min växer väldigt snabbt.

                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ooh, snygg! Ser ut som om den håller på att byta till vuxen dräkt?

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Robin

                    Ja, grabbar hur går det för er och era gäddor? Min växer väldigt snabbt.

                    Ultracool! Kommer att bli hur ball som helst!
                    Min lilla Johanna ligger fortfarande i sin grotta och snappar pellets och levande mygg. Som han/hon äter så lär den snart också se så där läcker ut (iofs så ser xingu Ir läckra ut som små oxå).
                    Jag har anmält mitt intresse för en grupp Xingu III, hoppas det korrekt information som min handlare har fått. Skulle var på väg in till Svedala. Vill verkligen försöka få till ett par (har ju mest en massa ströfiskar i mina kar)
                    Anders L

                    Kommentar

                    • VF
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 99

                      #11
                      Oj oj xingu III,dom ligger tvåa på min vilja ha lista direkt efter Crenicichla cametana.Är det Erling som har dom på g?
                      VF// Mats

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av VF

                        Oj oj xingu III,dom ligger tvåa på min vilja ha lista direkt efter Crenicichla cametana.Är det Erling som har dom på g?
                        Japp, men än så länge bara ett löst rykte... men vi hoppas förstås!
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Det är dåligt med bilder på era fiskar tycker jag..
                          Fick precis håva upp min sista sajicahane då gäddan som är dubbelt så stor bitit av stjärtfenan och var på god väg att äta upp hela fisken.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Christer T

                            #14
                            Ja mina är ju då i miniformat, hanen sådär 10-12 cm. Här är några rykande färska bilder. Ursäkta bildkvaliten, repig burk och ålderstigen kamera är inte helt lätt att lura. http://web.telia.com/~u87528552/crenicichla.htm

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Cametana har ju funnits i Sverige (samt sp. belly crawler). Sjalv har jag ett lekpar av C. menezesi som jag fatt yngel av ett par ganger. I huset dar jag bor inneboende just nu sa simmar ett utparat Xingu 1 par. Dessa beter sig som hantelciklider ungefar och ar valdigt snalla. Valdigt forvanande faktiskt.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...