Apistogramma Hoignei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Apistogramma Hoignei

    Finns det någon som vet något om denna trevliga och vackra lilla fisk! Jag köpte den utan att veta något om den. Åtminstone tror jag att det är den, för det är den enda som liknar mina i bildarkivet. Jag hade 4 st, men nu har jag tre kvaar på grund av en otrevlig rovfisk. De går nu i ett 450 liters kar som det snart skall i Discus i.
    Jag hoppas det finns någon som har erfarenhet av denna fisk eftersom det finns extremt lite information på nätet.

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson
  • patlun

    #2
    Hej Magnus!

    Jag har ingen egen erfarenhet av Ap. hoignei, men här är lite kort info i alla fall.

    Arten kommer från Venezuela. Den är lugn och fredlig, men behöver ändå hyfsat stora akvarier som är inredda med finkornig sand och mycket gömställen. Vattnet ska vara mjukt och svagt surt och som med alla Apistos är det vikigt att det är rent.

    Modern tar i normal fallet hand om all yngelvård som kan pågå i mer än 10 veckor om man har tur.

    För bilder och mer info måste jag rekommendera boken "Cichlid Atlas vol 1" av Uwe Römer ISBN:3-88244-056-2.

    // Patrik

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Tack för hjälpen!
      Detta är ungefär vad jag sjäv har iakttagit med mina Apistosar, är detta en ovanlig fisksort eller, eftersom det är så svårt att få tag på information. Jag hoppas att jag kan ta ett kort på den vackraste hanen så att jag kan få hjälp att identifiera om det verkligen är Hoignei!
      Mer information mottages tacksamt!
      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Hittade ytterligare bilder på nätet via Fishbase, det är inte Hongnei, utan Macmasteri.
        Skall söka mer info om denna istället!
        Tacksam för erfarenheter om denna fisk också!!!
        Tack ändå!

        // Magnus

        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Det är kul att svara på sina egna inlägg!
          Tydligen kan det lika gärna vara en Ap. Viejita.
          Det är nu läge för någon riktig Apistogramma expert att göra entré på forumet och förklara skillnaden mella dessa arter eftersom de uppenbarligen verkar blandas ihop.

          //Magnus

          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Svanis

            #6
            Har du varit inne på ApistoSwedens hemsida? Om inte, sök bland NCS länkar,privatpersoner så hittar du det. De har ett forum som enbart handlar om dvärgciklider! Lycka till!

            Kommentar

            • patlun

              #7
              Hej Magnus!

              Kul att du kommit på vad det är du har. Som sagt kolla http://www.och.nu/apistosweden/ och gå gärna med i maillistan. En annan bra plats (på engelska) är The krib (http://www.thekrib.com/) Gå in på "Apistogramma and other Dwarf Cichlids" och börja läsa. Där finns hur mycket som helst.

              Vill du ha en ordentlig identifikation på fiskarna är det bäst att du tar ett par bilder och lägger ut någonstans så att man kan se dem.

              Lycka till

              // Patrik

              Kommentar

              • Andreas
                Användare
                • april 2002
                • 9

                #8
                Jag har läst lite i Cichlid Atlas vol 1.
                Vet någon vart man kan få tag på Hoignei, Hongsloi och MacMasteri.
                Är det Åled som gäller eller finns de närmare GBG?

                MVH

                Kommentar

                • Pär J.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 219

                  #9
                  Hej hongsloi och macmasteri brukar man kunna se ibland i butiker med lite olika dvärgciklider då de här till den vanligare hälften av apistogrammor.
                  Utan att ara expert på Göteborgs zoobutiker så är ju alltid Zoomässan i Kungsbacka ett ypperligt ställe att spana i dvärgciklider.

                  Vill passa på att slå ett slag för ApistoSweden http://och.nu/apistosweden

                  /Pär Jansson

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej Andreas. Kolla Herculus i Gbg och Nolsciklid Hobby.

                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    Arbetssätt...