litteratur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • januari 2003
    • 931

    litteratur

    Det verkar finnas hur mycket litteratur som helst om afrikanska ciklider, men har någon tips på böcker om ciklider från sydamerika vore jag mer än tacksam. Jag har sökt runt lite, men inte hittat sådant jag har varit intresserad av. Alla tips mottages tacksamt!
  • henrikrock
    Användare
    • november 2003
    • 97

    #2
    aqualogerna om sydamerikanska ciklider som finns med i bonuserbjudandet är fantastiska! Ingen text, men otroligt mycket bilder.
    1an innehåller bla crenicichla och geophagus
    2an innehåller dvärgcikliderna
    3an innehåller centralamerikanare och lite annat smått å gott.

    Rekomenderas varmt

    Henrik

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • juli 2004
      • 428

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av henrikrock

      aqualogerna om sydamerikanska ciklider som finns med i bonuserbjudandet är fantastiska! Ingen text, men otroligt mycket bilder.
      1an innehåller bla crenicichla och geophagus
      2an innehåller dvärgcikliderna
      3an innehåller centralamerikanare och lite annat smått å gott.

      Rekomenderas varmt

      Henrik
      Vadå ingen text?

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av nils42

        Det verkar finnas hur mycket litteratur som helst om afrikanska ciklider, men har någon tips på böcker om ciklider från sydamerika vore jag mer än tacksam.
        Jag har ett bra tips på en bok om S.Am dvärgciklider :
        S.Am ,Dwarf Cichlids : Apistogramma,Crenicara,Microgeophagus,(Biotoecus,) Jag använder själv endast Aqualogen till att finna/titta på fiskar ; då det är sparsamt med text om de olika firrarna där ! Hälsn. Mr.Fish

        Kommentar

        • henrikrock
          Användare
          • november 2003
          • 97

          #5
          Det är nästan ingen text. De olika arterna beskrivs med symboler som förklarar krav på föda, vattenvärden, akvariestorlek osv. De är utomordentliga för att hitta olika arter och för att få lite snabbinfo om dem. Vill man ha mer djupgående kunskap får man gå vidare till andra böcker.

          Henrik

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • juli 2004
            • 428

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av henrikrock

            Det är nästan ingen text. De olika arterna beskrivs med symboler som förklarar krav på föda, vattenvärden, akvariestorlek osv. De är utomordentliga för att hitta olika arter och för att få lite snabbinfo om dem. Vill man ha mer djupgående kunskap får man gå vidare till andra böcker.

            Henrik
            Ok! Tack.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Linke och Staecks ciklidböcker är bra (senaste upplagorna bara på tyska) (American cichlids 1 & 2/ Amerikanische cichliden 1 & 2)
              Cichliden Atlas är bra (i Aquarium atlas serien, Mergus ger ut den tror jag). Tar upp Apistogramma och liknande. Tror att den bara finns på tyska.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • mars 2003
                • 527

                #8
                Cichliden Atlas lär finnas på engelska också, men jag har inte hittat den. Skulle köpa den direkt, den verkar vara fullproppad av intressant läsning. Nu försöker jag traggla mig igenom den tyska utgåvan.
                En favorit är Thomas Weidners "South American eartheaters" om bland annat Geophagus, Satanoperca och Gymnogeophagus.
                mvh Daniel
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                Arbetssätt...