Diskus tråkigt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusitl
    Användare
    • december 2004
    • 15

    #16
    Mård ok ok, va bra....det e så svårt det här med fiskar för det finns undantag för allt....jag skulle ju gärna vilja ha ett par discus som trivs mer i ett inrett kar än ett kalt....när du slamsuger, blir det kar grumligt då?
    holla at yaa...

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • februari 2004
      • 2447

      #17
      Hej!

      När jag hade discus (375 liter) hade jag fullt med inredning i.
      1900 l/h (2st innerfilter)
      bytte 25% vatten / vecka och dammsög gruset/sanden samtidigt lite lätt.
      Jag kunde handmata dem redan efter 1,5 veckor.

      Anledningen till att jag slutade var att när jag hade bytt bort mina 2 stora par royal red mot 10 andra ungdjur så blev dom väldigt skygga. Dom hade vuxit upp i helt tomma kar, så sen när dom kom ner i mitt välinredda kar så blev dem väldigt benägna om att gömma sig bakom allt. De ledde till att dom inte käkade så mkt. Å sen åkte på nån sjukdom, så 5st dog dag efter dag =(
      Men sjukdommar kan ju alla sortes firrar åka på, så nu skall jag inte avskräcka dig!

      Kan göra dig lite mer sugen med att visa lite bilder på mina fd kar å fiskar:

      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #18
        Hej!

        När jag hade discus (375 liter) hade jag fullt med inredning i.
        1900 l/h (2st innerfilter)
        bytte 25% vatten / vecka och dammsög gruset/sanden samtidigt lite lätt.
        Jag kunde handmata dem redan efter 1,5 veckor.

        Anledningen till att jag slutade var att när jag hade bytt bort mina 2 stora par royal red mot 10 andra ungdjur så blev dom väldigt skygga. Dom hade vuxit upp i helt tomma kar, så sen när dom kom ner i mitt välinredda kar så blev dem väldigt benägna om att gömma sig bakom allt. De ledde till att dom inte käkade så mkt. Å sen åkte på nån sjukdom, så 5st dog dag efter dag =(
        Men sjukdommar kan ju alla sortes firrar åka på, så nu skall jag inte avskräcka dig!

        Kan göra dig lite mer sugen med att visa lite bilder på mina fd kar å fiskar:

        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • marcusitl
          Användare
          • december 2004
          • 15

          #19
          Laesk

          ÖVERDRIVET GRYMT...

          Var fick du tar på de där blue diamond...? är dom dyra?
          är det nån import eller finns de i nån affär i skåne trakten?
          Såg att den sanden du har är grov. Jag fick ett tips om att man kan använda finare sand då smutsen endast lägger sig på "ytan" av sanden och sen rullar ihop sig vilket underlättar städningen.... Fungerar detta ?


          mvh / marcus
          holla at yaa...

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #20

            tack!
            Köpte dem i affär i borås. 350kr st 8-9cm
            Men om jag hade vart du så hade jag försökt köpa av nån privatperson. Då får du de 30-50% billigare!
            Om du inte har de jätte långt till varberg så vet jag en odlare där, Kaj.P kallar han sig här på forumet. Trevlig prick =)

            Jo finkornig sand är 10ggr smidigare! Men då hade jag inte fått upp ögonen för den Nu kör jag bara finkornig sand!
            Jo de är sant att skiten lägger sig på sanden som gör det mer lättstädat!
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • drd
              Användare
              • december 2004
              • 1112

              #21
              Tjena!!


              Om du inte bestämt dig för diskus ännu så gå in på min zoon sida o spana dig trött på mina inredda diskusakvarium så kan jag garantera att blir du inte sugen på diskus när du ser dom så är du blind =)=)

              // Matte
              // drd

              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • oktober 2004
                • 531

                #22
                Hej Marcusitl!
                Diskus är inte alls tråkiga tvärtom en av dom mest personliga ciklider som finns. Dom är så vackra i sig att man inte behöver någon direkt inredning.Du talar om grottor?!Skaffa Malawi istället då.MVH Ann-Mari
                bryggan

                Kommentar

                • Mats Bruér
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 47

                  #23
                  Eller gå hit och läs och kolla så mycket du vill.......

                  Mats Bruér
                  www.discusklubben.dk
                  720 l diskus
                  540 l diskus

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #24
                    Alla har vi olika krav på fisken. I bra vatten och trevlig miljö blir diskus inte skygg. Men har du en kommer du att få problem. De skall vara i grupp.

                    Sand/Grus eller inte bestämmer du helt själv fungerar mycket bra med diskus i växtakvarium. Även om jag inte själv har det längre. Det där beror lite på hur man startat sitt akvarium. Så här såg en av mina diskustankar ut för ett par år sedan. Idag har jag scalarer i samma tank.


                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 285

                      #25
                      HejMarcus!

                      Nää särskilt skitigt och grumligt blir det inte..men jag rengör relativt ifta så att det aldrig hinner bli särskilt smutsigt över huvudtaget...

                      Absolut tycker jag att du ska köpa discus! De är väl värda det lilla extra besväret.
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...