hur får man tag på diskusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasK
    Användare
    • maj 2002
    • 25

    #31
    Måste ge mig in i denna diskussionen jag med.
    Min efrarenhet av det senaste inköpsstället som Jonne och Nyby köpt ifrån är kanon. Jag köpte 2 st 3 tums discusar för någon månad sedan (vid förra importen) och de växer bättre än någon annan fisk jag köpt förrut, dessutom är de riktigt snygga. Ser fram emot att få hem min nya beställning från Jonne som just nu går i karantän!

    /Andreas
    Andreas
    ------------------------
    http://www.discusklubben.se
    http://froil.mine.nu/andreas/

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #32
      Då måste både jag micke och bo haft väldig otur i våran sändning vi tog från dig.
      Vad det beträffa problem med mina troffa från småland har det aldrig varit några problem så det ar du nog diktat ihop själv.
      Men om jag förstå dig rätt så tar du fisk från okända expotörer av diskus som du inte provat.
      Har man otur och tar samimport samtidigt den gången så kan man ju få skräpfisk.
      För det kan ju både vara på vinst och förlust men det är klart du behöver ju inte stå till svars till kunden om den fått 50 dåliga diskusar.
      Mitt råd till killen som letar köp där du känner att du får förtroende för säljaren.

      Kommentar

      • marcusitl
        Användare
        • december 2004
        • 15

        #33
        ok ok....men kan man inte ha några ciklider av nått slag tillsammans med discus?....sen en fråga till...kan nån förklara det här med karantän...?
        holla at yaa...

        Kommentar

        • Jonne
          Användare
          • april 2003
          • 120

          #34
          Till Lennie: Jag har bara tagit ifrån kända discusodlare tillsammans med Nyby & Planteimporten. Dom har ju sina kontakter & har tagit från dessa flera ggr utan problem. Det kanske kan vara så att du inte kan vänja in fiskar som kommer utifrån? Om man inte kan det då får man vänta efter karantän & då blir det lite dyrare fiskar. Men vill man spara några kronor så är man med på samimport & själv tar hand om karantänen om man kan det.

          Till Marcus: Karantän är när man medicinerar mot olika sjukdomar vid import. Du kan ha lite olika dvärgciklider typ, Apistogrammor & fjärilciklider som gör sig bra med discus.
          www.discusklubben.se

          Kommentar

          • marcusitl
            Användare
            • december 2004
            • 15

            #35
            hmm ok??? men asså...om jag köper en discus, har den redan varit i karantän då, så jag slipper sköta det?
            holla at yaa...

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #36
              Till Jonas du skriver ju själv att det händer att du får dålig fisk och att du inte tar fisk där igen.
              Samt att du skriver att man inte vet förens man provat åter igen kan man ju ha otur och få dålig fisk den gången du prova eller ??
              Med andra ord så tar du ju inte alltid från kända ställen.
              Om det är en seriös handlare så ska fisken gått i karntän i 3-4 veckor tycker jag.
              Det är inget svårt att anpassa import fisk till vårat vatten man behöver inte vara expert

              Kommentar

              • Jonne
                Användare
                • april 2003
                • 120

                #37
                Metop i Tjeckien är känd. Siam blue green i Thailand. Simontorp i Sverige, & den fisken är inte alltid helt ok. Så det kvittar varifrån man tar in fisk så är det alltid någon som dör.

                Marcus: Fisken ska ha varit i karantän om inget annat anges.
                www.discusklubben.se

                Kommentar

                • Jonne
                  Användare
                  • april 2003
                  • 120

                  #38
                  Här är ett bra forum om discus: http://www.discusklubben.dk/index.php
                  www.discusklubben.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...