Mina Geophagus Tapajo Orange (Red) Head lägger ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Mina Geophagus Tapajo Orange (Red) Head lägger ägg

    HEJ!

    Ja, det är sant. De lägger äggen just nu i när jag skriver!

    De har tagit en stor mangroverot i besittning.

    TIPS från ngn?
    Viktigt med nattbelysning så de kan freda äggen?

    VAD HÄNDER när de kläcks!??!?!?
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Bli nu inte besviken om det misslyckas första gången för de kommer att fortsätta att jobba på det.

    Har du malar i karet? Malar=problem. Jag anser inte att du behöver nattbelysning.

    När äggen kläcks, eller börjar kläckas så tar de upp dem i munnen. I det läget slutar jag helt att mata under några dygn efetsom jag sett dem spotta äggen för att äta ett par gånger.

    När sedan äggen är kläckta så håller de dem i munnen tills de känner sig trygga och då spottar de ut dem så de kan äta. I mitt fall har yngelvården delats helt 50/50 mellan föräldrarna.

    Om man vill spara yngel så är det ganska lätt. När man tar av täckglasen så tar de in sina yngel i munnen. Man fångar då upp en av föräldrarna och släpper den i en hink, då spottar de i regel ut alla yngel på direkten. Jag har aldrig varken varit med om eller hört talas om att man behöver tvinga dem att släppa dem.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ricard
      Användare
      • augusti 2003
      • 476

      #3
      HEJ FREDRIK!

      Kul att det var du som svarade på dessa frågor...

      Ang. malar så har jag ngr L-varianter och låter därför ljuset vara tänt då jag utgår från att lekparet fredar sina ägg..?

      Ang. att enkelt lyft atäckglaset och håva in dem känns som en våt dröm. Alltså, 200x60cm och en hel del volym gör det hela mkt svårt. Släpper de ynglen om de blir stressade/pressade?
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Om du vill ha så pass kraftig nattbelysning att fiskarna ska skydda sina ägg så krävs det en veckolång vaka från deras sida. Det har jag aldrig testat men det låter riktigt jobbigt. Jag rekomenderar det inte.

        Beträffande täckglaset så förstår jag dig inte?..volym? Menar du att det är besvärligt att avlägsna täckglaset från en 720:a?
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • augusti 2003
          • 476

          #5
          [] Jag menar att så fort håven åker i så är alla fiskar nere under rötterna eller modulerna och på så vis mer eller mindre omöjliga att få ur burken om man inte tar ur 80% av vattnet...

          Är det annorlunda när de har ungar? Står de på sig mer då och försvarar sig mot håven..?
          Släpper de ynglen om de blir stressade/pressade?

          EN annan sak: har jag orange eller red head? []
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Tyvärr så gömmer de sig oftast på samma vis om de har larver/yngel. Jag har alltid massor av rötter och stenar som jag tar ur, tar bara någon halvtimma att tömma allt (sedan kanske en timma att sätta allt på plats igen). Givetvis känns sådant olika beroende på vad man är van vid. Jag tömmer och fyller några kar på inredning varje vecka och funderar nog inte så mycket på det.

            Beträffande Orange eller red så finns det inget fastslaget. Du kan kalla dem precis vad du vill eftersom arten ännu inte är vetenskapligt beskriven.



            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #7
              De döööör!

              Ja, i fredags när jag gjorde delvattenbytet så stängde jag av den ena pumpen i mitt 720:e. Denna pump (1260) ger ytvattenrörelse=syresättning.
              Efter avslutat vattenbyte så satte jag aldrig igång den utan glömde bort det. När jag på lördagmorgonen (igår) kom upp, så låg hela min jordätargrupp och sola magen... PANIK!

              Räddade halva gruppen men här är resultatet av min försumlighet:

              5 st. av dennes kompisar gick ur tiden: http://www.zoonen.com/res/user/53710...pa_orig_SE.jpg

              Dennes livskamrat som såg exakt likadan ut: http://www.zoonen.com/res/user/53710.../a_orig_SE.jpg

              Usch! Detta är deppigt värre - har ngn lite tröst..?
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Ajajaj... har ingen tröst, men medkänsla... låt det bara inte knäcka jordätarintresset, ta lärdom och gå vidare. Är väl det enda att göra...

                /Hasse

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Tråkigt Ricard! Jag sympatiserar verkligen med de känslor du har nu...

                  Men hur kunde de vända upp buken trots att du hade en viss cirkulation? Är de så känsliga?

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    #10
                    citat: Men hur kunde de vända upp buken trots att du hade en viss cirkulation? Är de så känsliga?
                    Ja du käre vän... Om jag visste det så skulle jag vara profesor eller så...

                    citat:Ajajaj... har ingen tröst, men medkänsla... låt det bara inte knäcka jordätarintresset, ta lärdom och gå vidare. Är väl det enda att göra... /Hasse
                    Ja, Hasse det är bara att bita ihop och gilla läget... Ush!
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Mycket tråkigt att höra men jag måste instämma med Stefan. I en 720:a borde de klara ett par dygn helt utan cirkulation. Det var inte så att värmen också var av och det blev kallt?
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • LadyTiera

                        #12
                        oj, jag beklagar verkligen, vilket chockinlägg, trodde jag skulle få fortsätta att läsa om äggen och yngel, och sedan stort och rött; DE DÖR!

                        jag blev lite mer vaken iaf.

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                          Mycket tråkigt att höra men jag måste instämma med Stefan. I en 720:a borde de klara ett par dygn helt utan cirkulation. Det var inte så att värmen också var av och det blev kallt?
                          HEJ FREDRIK!

                          Ja, det där med syre/cirkulation är ju en tes som inte på ngt sätt är styrkt med ngr bevis. Det var inte nitrit, det är det enda jag vet, då jag gjorde tester på vattnet. Flyttade över hela gruppen till ett 160l. som jag tursamt nog hade igång. Pga det akuta läget så flyttade jag dem från 720:e via hink till 160l. utan ngn form av koppning eller temp.tillvänjning. Trots denna "omilda" behandling så mådde de på ngr minuter bättre. Satte mig sedan och gjorde som professor Baltazar (kommer ngn ihåg honom?) och funderade på vad det kunde vara... Upptäckte då att cirkulationen inte var igång... Men, har ni andra tankar så välkomna med de teorierna i denna dystra historia...

                          [B)][u]Mvh.</u>

                          ps. temp. +28C
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • september 2003
                            • 660

                            #14
                            vad fruktansvärt tråkigt, har varit med om en liknande incident en gång, efter ett delvattenbyte hade jag glömt att dra ur doppvärmaren, vilket gjorde att den gick sönder och mina lekpar av scalarer blev kokta.
                            Hoppas att du inte tappar sugen utan kommer igen.
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • figge
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 112

                              #15
                              Läste tråden här och tycker verkligen synd om dej, sicken otur!! Men jag tänkte spinna vidare lite på ämnet. Jag har för första gången fått yngel på mina tapajos ja mina första yngel över huvudtaget om man inte räknar med guppy. En VF och en F1, de vårdar ynglerna i munnen sen några dagar tillbaka.
                              Tycker ni att jag skall försöka få över ynglerna till en nytt kar (20liter) så fort som möjligt? eller skall jag vänta tills de själva är frisimmande?
                              Startade upp en artemia odling igår, finns det någon annan mat man kan ge dom om odlingen skulle gå fel?
                              Alla tips mottages gärna

                              mvh
                              Fredrik






                              Kommentar

                              Arbetssätt...