Crenicichla compressiceps!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tellsak
    NCS Medlem
    • augusti 2013
    • 38

    Crenicichla compressiceps!

    Har lyckats få lek på Crenicichla compressiceps!

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        C28DF673-588E-4AA2-AD86-4017EFF5C40C.jpg Visningar:	0 Storlek:	453.6 kB ID:     	764319

    Men vilka ilskna små j*vlar. Det hela började att jag köpte en fet hona på Akvarielagret, som visade sig var en fet, men långt ifrån en slö hanne. Kompletterade med ett par som åkte på pisk.

    Tänkte om och kastade ner hannen + en annan hona i ett mindre akvarium med Colombiatetror och fjärilsciklider. Honan åkte på pisk men smet undan och gömde sig bakom pumpen.

    Tog ut henne och försökte igen om några dagar… Pisk! Upprepade processen några gånger, pisk, pisk…. Och sen såg det bra ut…… i 15 minuter, pisk!

    Prövade att mata först innan jag släppte ner honan och eftersom hannen hade bråkat med vart enda fisk om maten var stackaren säker helt slut när honan kom i.
    Men nu gick det bättre, men det är väl inte så konstigt man kör ju själv med samma sak här hemma. En liten flyttning av fokus för att inte frugan ska märka att man kommer hem med nyinköpta fiskar. Väl i akvariet är de ”safe by numbers”

    Klicka på bilden för större version

Namn: E2C75D2E-6690-45AD-8DBC-311A2CA54006.jpg
Visningar: 186
Storlek: 212,5 KB
ID: 764320

    Efter 2 veckors matande så hade de snott en malgrotta och bosatt sig i.


    Ska bli spännande att se hur det blir framöver. Råder väl inga tvivel om att föräldrarna inte är kapabla att ta hand om sina yngel. Frågan är väl bara hur många övriga fiskar som överlever.

    Men jag tror jag har funnit knepet, att hålla föräldrarna mätta. Enda problemet är att de verkar ha en ämnesomsättning som en fiskmås!!!
    Senast redigerad av Tellsak; 05 januari 2023, 01:54.
    ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

    En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Grattis! Arten har varit guld-valör vid odling men vet inte om den fortsatt är klassad så i SARF:s odlingskampanj nu för tiden.
    Du har ju nästan satt samman en liten artikel till Ciklidbladet i texten ovan, fyll ut med lite mer information och iakttagelser samt sänd in till vår redaktör Christian Alfredsson, han tar tacksamt emot alla bidrag

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Hur stort akvarium har du dem i?
      Ser du skillnad på könen?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Fränt, hur tuffa är de under leken?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Tellsak
          NCS Medlem
          • augusti 2013
          • 38

          #5
          Guld-valör?!? Dessa borde vara Elite så ilskna som dessa är

          Ja, jag får sätta ihop några artiklar så fort barnen blir lite större och mer självgående. Då ser jag verkligen fram emot att sitta och skriva artiklar i min skinfotölj framför mitt kommande kar med jordätare i. Just nu är jag bara glad för att få tillgång till akvariehobbyn igen.

          Nu har gäddcikliderna fullständigt tagit över ett 120L akvarie…. Och jag trodde att jag skulle kunna säga att jag ser skillnad på könen, men med tanke på att jag trodde hannen var en hona så ska jag kanske inte uttrycka mig i frågan . Jag lägger upp en bild i stället.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 3FC4AE33-77B7-45F0-8FF8-0FCD6E11EBE4.jpg
Visningar: 193
Storlek: 160,7 KB
ID: 764307Hona överst och hannen under.
          ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

          En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

          Kommentar

          • Tellsak
            NCS Medlem
            • augusti 2013
            • 38

            #6
            Jag märkte ingen skillnad under leken, eller rättare sagt jag märkte inte ens av leken. Såg att hannen dansade, vibbrerade några gånger framför henne och att de höll sig nära en malgrotta. Dagen efter lyste jag in i grottan och såg att de satt rom i taket.
            ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

            En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

            Kommentar

            • diccla
              NCS Medlem
              • december 2016
              • 131

              #7
              Elit ges bara till den första som lyckas med lek, degraderas till guld efter det om det är en "kinkig" art.

              Kommentar

              • Tellsak
                NCS Medlem
                • augusti 2013
                • 38

                #8
                Nu tillbaka till ynglen. Jag tog upp halva gruppen och la den i en flytande yngelbox som jag hade hemma. Försäkrade mig om att inte ynglen var för små för att ta sig ut genom springorna.

                Klicka på bilden för större version

Namn: B49850AE-28D1-4CB0-843F-69B2EE2D4346.jpg
Visningar: 198
Storlek: 172,3 KB
ID: 764311

                För jag har betydligt bättre chans att driva upp ynglen själv, tänkte jag.
                Efter en utomhusaktivitet med grabben kom jag och kollade till ynglen och ser bara ett yngel kvar i kanten. Min blick gick direkt till den misstänkte, min fru som satt i soffan….

                -”Vad har du gjort med mina yngel”? , frågade jag
                Hennes min sa allt. Jag förstod rätt snabbt att det inte var frun som var skyldig. Hon hade inte rört fiskarna och kommer troligtvis aldrig heller att göra det, någonsin!

                (Hur ska jag uttrycka mig här? Frun och jag är inte riktigt överens om hur otroligt rolig, spännande, underbar och givande den akvaristiska världen är. Men vi jobbar på att hitta en samsyn där… )

                Tillbaka till akvariet, jag sökte runt och försökte se om ynglen smitit ut genom någon spricka som jag missat. När jag ser hur en av fjärilscikliderna glider fram till utkanten och suger ut det sista ynglet genom springorna…….. *slurp* (jag kan nästan svära på att jag hörde ett belåtet ”Maahh” efter att han svalde)

                Sekunderna går och jag känner hur blodtrycket stiger, och inre bilder framträder av vår elvisp med turbofunktion liggande i kökslådan….. *djupt andetag*.
                Självbehärskningens insikt infinner sig och det sunda förnuftet tar över. El och vatten hör ju inte ihop så vi släpper den tanken.

                Jag går och tar en macka i köket och när jag är tillbaka ser jag gäddcikliderna har drivit upp alla fiskar till ytskiktet och resten av ynglen har hela botten och mellanskiktet för sig själva.

                Case Closed, och jag som trodde jag kunde ta hand om ynglen bättre än föräldrarna. De är trotts allt Gäddciklider!
                ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                Kommentar

                • Tellsak
                  NCS Medlem
                  • augusti 2013
                  • 38

                  #9
                  Ursprungligen postat av diccla
                  Elit ges bara till den första som lyckas med lek, degraderas till guld efter det om det är en "kinkig" art.
                  Absolut, är helt med på det. Bara en liten ironisk formulering från min sida, som stor del av min text är.
                  ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                  En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                  Kommentar

                  • Tellsak
                    NCS Medlem
                    • augusti 2013
                    • 38

                    #10
                    Ok, om vi ska vara lite seriösa en kort stund så märkte jag något. Att dessa Gäddciklider är tokkänsliga för vattenbyten, nästan värre än rödmunstetror.

                    Jag bytte 10% vatten vilket är ingenting men hannen tuppade av. Han la sig på sidan och jag trodde det var kört för honom men det roliga var att honan då bet honom i analfenan och simmade runt med honom i munnen. Tills han kvicknade till och då släppte hon honom. Har aldrig sett detta beteende förut. Någon annan som iaktagit det?

                    Det kan inte vara temperaturen för det skilde knappt en grad. Utan måste vara ph men jag har bara haft i 3-4 boklöv i akvariet. Men de kan väl knappast påverka 120liter vatten så mycket?
                    Det var ju i och för sig julhelg. Kan vattenverket gjort något med vatten så de ska slippa åka in på jour under julhelgen?

                    ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                    En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                    Kommentar

                    • Tellsak
                      NCS Medlem
                      • augusti 2013
                      • 38

                      #11

                      Lägger in lite fler bilder



                      Klicka på bilden för större version

Namn: 1F63FC94-57A1-4099-816E-9B681E5B25D7.jpg
Visningar: 162
Storlek: 823,4 KB
ID: 764315 Klicka på bilden för större version

Namn: 2915B066-B8B0-4C4E-BDF7-B7568E718612.jpg
Visningar: 178
Storlek: 134,4 KB
ID: 764316 Klicka på bilden för större version

Namn: B60370C1-325B-4F87-9610-5FD2323968A3.jpg
Visningar: 187
Storlek: 149,0 KB
ID: 764317 Klicka på bilden för större version

Namn: B9F5B114-D552-4529-ADA5-D42E999C3E3D.jpg
Visningar: 187
Storlek: 202,2 KB
ID: 764318

                      ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                      En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8597

                        #12
                        Jag har någon gång hört (läst?) att hanen har mörka lodräta ränder på analfenan, vilket honan saknar. På dina ser detta ju ut att stämma (på fotot i inlägg 5 ovan). De jag har har haft, eller sett i akvarieaffärer, har alla haft ränder på analfenan. Men kanske jag bara har haft otur.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Tellsak
                          NCS Medlem
                          • augusti 2013
                          • 38

                          #13
                          Ja, det stämmer nog Mikael tror du har en poäng där.
                          Lite ruttna bilder med det var det bästa jag fick till tyvärr.


                          Honan:

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 548334F4-3997-44C3-BEB4-F791538C3A31.jpg
Visningar: 150
Storlek: 214,3 KB
ID: 764343



                          Hannen:

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 8662D02D-487C-4875-B172-1FCAD0CDE06B.jpg
Visningar: 154
Storlek: 219,6 KB
ID: 764342
                          ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                          En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                          Kommentar

                          • Tellsak
                            NCS Medlem
                            • augusti 2013
                            • 38

                            #14
                            För övrig har honan gömt sig bakom en sten och kommer bara fram vid matning. Hon käkar och sen drar tillbaka fort som tusan. Så jag hoppas att det finns kvar några yngel där, men jag ser inga.
                            ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                            En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                            Kommentar

                            • Tellsak
                              NCS Medlem
                              • augusti 2013
                              • 38

                              #15
                              6st yngel identifierade!
                              ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                              En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...