Trådfensacara samt råd om ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanneN
    Användare
    • oktober 2005
    • 82

    Trådfensacara samt råd om ytterfilter

    Hej!

    Jag har ett 450L Juwel där jag för tillfället har 5st electric blue acaras och 15 briljanttetror och 2st Rineloricaria lima (dock den röda varianten L010a) Kommer att komplettera med 1 till electric blue acara så jag får ett jämnt antal. De jag har nu har faktiskt visat sig vara tre hanar och två honor så två par har redan bildats.

    Till saken hör att jag skulle vilja ha en sort till och har kollat och läst massor om trådfensacaran som jag tycker är otroligt fin är dock lite orolig då de enligt vad jag läst gräver mycket, låter dom växter vara ifred? Har mycket växter och vill fortsätta ha det, är det någon här som haft trådfensacara som vill ge lite input?



    I dagsläget har jag bara Juwels inbyggda filterhörn vilket känns att fungera ganska bra men tycker det är lite klen cirkulation och skulle då vilja ha ett ytterfilter alternativt komplettera med en streamer. Hur mycket cirkulation är att rekommendera? Jag är van saltvattensvärlden där det i princip är "ju mer desto bättre"

    // Daniel
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det blir rätt mycket fisk i ett 450, med 6st blå acaras. Kan du behålla bara 2 par av dem? Och då går det nog att skaffa 1 par trådfensacaras.
    Jag har inte själv haft dem, men du kan läsa lite här:
    Acarichthys heckelii. Müller & Troschel 1849. Typlokal: Okänd.. Handelsnamn: Trådfensacara, Threadfin Acara.

    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DanneN
      Användare
      • oktober 2005
      • 82

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Det blir rätt mycket fisk i ett 450, med 6st blå acaras. Kan du behålla bara 2 par av dem? Och då går det nog att skaffa 1 par trådfensacaras.
      Jag har inte själv haft dem, men du kan läsa lite här:
      Acarichthys heckelii. Müller & Troschel 1849. Typlokal: Okänd.. Handelsnamn: Trådfensacara, Threadfin Acara.
      Jag har faktiskt funderat i liknande banor, att försöka sälja/ge bort den ensamma fisken och sen ha de två paren kvar, och sen låta de fyra vara akvariets blickfång som jag tänkt från början.
      tankarna om två trådfensacaror har kommit i efterhand, eller kanske två Geophagus Sveni alt tapajos.

      Tycker att blå acaras är otroligt fina och de blir ju rätt stora som vuxna så det kan gott och väl räcka!

      Är dock lite missnöjd med insatsen som mina l010a gör, trodde de skulle vara effektivare

      Satt faktiskt senast igår och kikade på medlemskapet men annat kom ivägen, kanske hinner lösa det under dagen

      Kommentar

      • Lousy93
        Användare
        • juni 2022
        • 17

        #4
        Jag har tapajos och har haft sveni. De äter inte växter, kan hända att de gräver upp växter som inte rotat sig men det är för att de gräver i närheten. Som ovanstående talare säger behåll 4 acara och skaffa 2 geophagus. De gräver inte i den benämningen som vissa ciklider, utan silar bottenmaterialet. De kräver dock att du har sand. De håller botten mycket fin, äter matrester, rör om i underlaget osv.

        Kommentar

        • DanneN
          Användare
          • oktober 2005
          • 82

          #5
          Ursprungligen postat av Lousy93
          Jag har tapajos och har haft sveni. De äter inte växter, kan hända att de gräver upp växter som inte rotat sig men det är för att de gräver i närheten. Som ovanstående talare säger behåll 4 acara och skaffa 2 geophagus. De gräver inte i den benämningen som vissa ciklider, utan silar bottenmaterialet. De kräver dock att du har sand. De håller botten mycket fin, äter matrester, rör om i underlaget osv.

          Vad kul att höra! Jag var egentligen ute efter en grupp Tapajos eller Sveni innan jag skaffade acaras men det är tydligen omöjligt att få tag i "här uppe"...
          Jag har startat ett akvarium till och tänkte flytta över den femte för att göra plats åt Geophagus sveni eller Tapajos alternativt en Acarichtys Heckelii.
          Hoppas på att få tag på en Sveni eller Tapajos

          Kommentar

          • Lousy93
            Användare
            • juni 2022
            • 17

            #6
            Ja tråkigt nog kan det vara svårt att få tag i. Här nere i Skåne så har alltid södra sandby Ciklid Hobby flertalet geophagus arter inne. Vet även att ciklid shoppen i tommelilla brukar ha. Lycka till i ditt sökande, grymt fina fiskar

            Kommentar

            • DanneN
              Användare
              • oktober 2005
              • 82

              #7
              Ursprungligen postat av Lousy93
              Ja tråkigt nog kan det vara svårt att få tag i. Här nere i Skåne så har alltid södra sandby Ciklid Hobby flertalet geophagus arter inne. Vet även att ciklid shoppen i tommelilla brukar ha. Lycka till i ditt sökande, grymt fina fiskar
              Även om jag är beredd att åka bra långt för att hämta fisk så blir Skåne lite väl långt
              Kollat av med de grossister och leverantörer jag känner till men ingen verkar kunna få hem Geophagus Sveni/Tapajos för stunden.

              Kommentar

              Arbetssätt...