Vildfångade fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Vildfångade fjärilsciklider

    Är det vanligt att vildfångade fjärilsciklider växer dåligt. Skaffade 4 i december, de var då ca 1,5 cm, och på dryga fyra månader har de inte vuxit alls, tycker jag. Vad jag kan se äter de nog, fast lite kinkiga verkar de vara, spottar ut många gånger innan de sväljer.
    Kan de ta skada av transporten från Sydamerika via grossisten i Tyskland och hit, de kanske inte matas under den långa resan? Tål så unga fiskar att vara utan mat så länge? Eller är det sannolikare att de har parasiter i bagaget?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Jag hoppas verkligen inte att det rör sig om parasiter. Matar du dem med levande foder eller annat förresten? Levande foder kan trigga de mest aptitlösa firrar att hugga, sen när de har ät vanan inne, så kan man kanske sakta introducera annat..
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      De får olika frysfoder (cyklops, dafnier, artemia, röda mygglarver, svarta mygglarver) på morgonen och flingor på kvällen. En gång köpte jag levande vita mygglarver, de uppskattades nog, men jag känner att jag är alltför lat för att hålla på med levande.)
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Hoppas att allt går bra, skulle vara kul att se lite bilder på rackarna sen
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        Arbetssätt...