Ännu en Sydamerika-burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Ännu en Sydamerika-burk

    Efter många akvarieresor med toppar och dalar och den ständigt hägrande hägrande tanken om -drömburken bara jag vet att jag inte kommer flytta/jag har råd att bränna 20k på nått så onödigt som ett akvarium!

    Nåja den dagen kom till slut och nu får jag beskåda mina 2600-liter dagligen från vardagsrummet där pjäsen är innbyggd i väggen.

    Det hela började med ett jättelik renovering av vårat lilla hus som skulle få en större utbyggnad, och jag skred till verket! Jag sålde in det hela med -min dröm, tänk vad gäster ska ojja sig när dom ser det etc.. Tanken var först att bygga eget men insåg snabbt att tiden fanns inte så av en slump dök det upp ett 75 mil söderut som visserligen var 1000-liter mindre än tänkt men "offrade" mig för att det skulle bli av.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200908_100034.jpg
Visningar: 295
Storlek: 293,6 KB
ID: 762122Anekdok är att vi var tvungen att ta ner en vägg för att få upp det på golvet i huset som är halvbyggt.

    In kom det och hur tusan inreder man ett 2600-liters akvarium med en ej obegränsad budget? Lyckades få köpa i princip en hel akvarieaffärs utförsäljning på grus a 300kg. Sen kollade jag med en annan affär om rötter men alla större rötter var man tvunget att köpa osett.. kändes sisådär men då kom ägaren på att han hade ett gammalt äppelträd som blåst omkull på tork på baksidan. Kändes mycket med ett helt träd men det svalde mina 230x127x90cm galant. Torrbygge på g och silikon som försäkring mot trädmisiler Klicka på bilden för större version

Namn: received_405163857295287.jpeg
Visningar: 330
Storlek: 49,9 KB
ID: 762124Fick pussla ett bra tag innan jag blev nöjd.

    I med gruset sen vid Lucia och veckan innan julafton åkte firrarna i. Även där så unnade jag mig det jag alltid velat ha och arterna i nuläget är 1+1 f0 K.umbriferum "Timbo Lake", 1+2 f2 M.festae, 3 st. F1 C."atabapo red" och två singlar av severum och polleni även om jag inte sett de 5 sista särskilt mycket på sistone.. Målet är att få umbriferum och festae att funka ihop och än så länge verkar det gå vägen.

    Är hur nöjd som helst med karet även om jag kämpar lite med alger som sig bör i ett nytt kar men känns som min overhead sump på 100 liter bör klara biffen över tiden. Avslutar med lite bilder på karet i skrivandets stund.
    Klicka på bilden för större version

Namn: PSX_20210310_194201.jpg
Visningar: 318
Storlek: 212,3 KB
ID: 762126 Helbild

    Klicka på bilden för större version

Namn: PSX_20210310_203342.jpg
Visningar: 312
Storlek: 322,0 KB
ID: 762128
    Kronoheros umbriferum "Timbo Lake"

    Klicka på bilden för större version

Namn: PSX_20210310_203811.jpg
Visningar: 313
Storlek: 257,8 KB
ID: 762130 Hane av Mesoheros festae

    Ciklidhälsningar från Rivulatus!
    Bifogade filer
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Kul att förverkliga en dröm! Det ser fint ut med yngel och allt

    Kommentar

    • orpi
      NCS Medlem
      • februari 2020
      • 40

      #3
      Grattis! Ser riktigt bra och imponerande ut.

      Kommentar

      • diccla
        NCS Medlem
        • december 2016
        • 131

        #4
        Härligt med dessa gigantiska tankar.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Grattis! Det ser riktigt fint ut. Jag ser särskilt fram emot att få se hur M. festae kommer att bli i detta stora akvarium. Hoppas att akvariestorleken räcker för dem.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          Arbetssätt...