En burk sydamerikasoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mikael W
    svarade
    Hmmm, växterna lever, men de frodas inte. Jag gödslar enligt akvarieaffärens anvisningar. Imorgon ska jag öka ljuset med ett Aquastar 58 W (nu bara 2 * 58 W 840).

    Hmm 2: Cikliderna verkar inte växa. Kanske jag är för otålig. Scalarerna har varit pigga på maten från första början. Gäddorna var timida i början, men de två som överlevde har blivit modigare och äter friskt. Fjärilarna har varit allra blygast, först nu den senaste tiden har de alla fyra börjat komma fram och ta för sig när jag matar.

    Hmm 3: Kejsartetrorna verkar leka inne bland växterna. Då är gäddorna väldigt nyfikna. De letar inne bland växterna och hittar antagligen lyxkaviar.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Lade till några Hygrophila difformis för att öka på växtmassan och bekämpa cyanobakterierna.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Ja, det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Jag köpte fyra, den största var himla mager och dog redan under inkoppningen. En till dog efter ett par veckor, också den såg mager ut och verkade inte äta särskilt ivrigt. Två kvar, de är pigga på maten och lite runda om magen. Får se sedan när de växer, om de är honor båda två. Vet inte om jag vågar komplettera med en ny hane i så fall.

    Lämna en kommentar:


  • Rivulatus
    svarade
    Ser spännande ut, har också en crenicichla men de är helt okej mot andra arter men nästintill omöjliga mot artfränder. Tappade 2 av 5 på två månader av tapajos varianten i ett 200 liter

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    En liten undran: Kommer det röda på ryggen på Pterophyllum scalare, Manacapuru "red back" först vid vuxen ålder? Mina är ju bara barnen ännu.
    Och, inte kräver de väl färgdoping?

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    He he, upptäckte ett litet yngel. Det kan bara vara kejsartetra, cikliderna är ju bara barn ännu.
    Helt omöjligt är det ju inte att något yngel kan klara sig framgent, när växtligheten har vuxit sig tät och snårig.
    (Letade fram och läste med behållning igen Yngve Skoglunds intressanta och trevliga artikel om kejsartetror "enligt naturmetoden", i Tidskriften Akvariet nr 4 1972 ss 199-200.)

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Limnophila sessiflora har redan vuxit upp till vattenytan. Cryptocoryne crispatula däremot verkar växa låångsamt. Klicka på bilden för större version

Namn: Limnophila.jpg
Visningar: 481
Storlek: 348,3 KB
ID: 761766

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    En vecka har gått sedan de kom. Ganska bra färger visar de redan. Ögat verkar lite stort, uppfödaren har kanske snålat med maten. Vi får se om det jämnar ut sig.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P scalare 1.JPG
Visningar: 498
Storlek: 199,2 KB
ID: 761729Klicka på bilden för större version

Namn: P scalare 2 st liten.JPG
Visningar: 485
Storlek: 240,4 KB
ID: 761730

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Samt ett par bilder på Pterophyllum scalare, Manacapuru "red back".

    Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare 1 liten.JPG
Visningar: 492
Storlek: 398,4 KB
ID: 761721Klicka på bilden för större version

Namn: Scalare 2 liten.JPG
Visningar: 474
Storlek: 463,7 KB
ID: 761722

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Och en Crenicichla compressiceps. Ganska blek ännu. Klicka på bilden för större version

Namn: Compressiceps liten.JPG
Visningar: 511
Storlek: 202,2 KB
ID: 761719

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Grävde idag fram min gamla kamera och försökte ta några foton.

    Först en liten Mikrogeophagus ramirezi.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Ramirezi liten.JPG
Visningar: 502
Storlek: 298,5 KB
ID: 761717

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Tur för tetrorna att det är en dvärg-Crenicichla

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Ja, eller åtminstone lite. Nykomlingarna är ännu rätt timida, men de blir åtminstone inte jagade hela tiden. Scalarerna ser finfina ut, de började t.o.m. visa upp lite ränder igår.
    (I bakgrunden kan man suddigt skönja en compressiceps och ett par ramirezi.)

    Klicka på bilden för större version

Namn: P scalare 1.jpg
Visningar: 523
Storlek: 333,7 KB
ID: 761713

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Hoppas ordningen är återställd imorgon annars får du begära pengarna tillbaka fint projekt och ser fram mot uppvuxet tillstånd.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Igår kom cikliderna! Efter vederbörlig inkoppning var de rätt blyga. Bisarrt att se kejsarteror mobba scalarer, och kardinaltetror mobba de andra cikliderna.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...