En burk sydamerikasoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #61
    Stilig! det är som med krukväxter... trivs de inte ihop med ägaren så var det inte tänkt så... bättre att satsa på de som gillar miljön och de förutsättningar man har att erbjuda

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #62
      Det är ju alldeles fascinerande det här med alger. Vet någon hur många olika arter det finns i våra akvarier?
      Nu har det kommit en ny, blågrön som växer på stenarna, men lyckligtvis inte på sanden. Den verkar inte växa särskilt snabbt, vilket den förra sorten gjorde.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Alg liten.jpg
Visningar: 294
Storlek: 419,3 KB
ID: 763599
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • lionfish
        Användare
        • augusti 2011
        • 82

        #63
        Jättefint akvarium med en naturlig känsla!

        Jag brukar dosera nitratsalter när cyanobaktrtier ("blå-gröna alger") dyker upp och det brukat hjälpa. De kan fixera kväve och brukar komma vid nitrat-fosfat obalans, det är kanske varför växerna trivdes inte heller?
        Senast redigerad av lionfish; 21 april 2022, 18:14.
        Hälsningar
        Piotr

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #64
          Ursprungligen postat av lionfish
          Jättefint akvarium med en naturlig känsla!

          Jag brukar dosera nitratsalter när cyanobaktrtier ("blå-gröna alger") dyker upp och det brukat hjälpa. De kan fixera kväve och brukar komma vid nitrat-fosfat obalans, det är kanske varför växerna trivdes inte heller?
          Tack!!!
          Ja, algerna ökar förstås naturkänslan.

          Jag tillsätter dagligen flytande gödsel som innehåller bl.a. nitrat, och månatligen gödningstabletter i sanden, samt CO2 då ljuset är tänt. Det går mot det bättre, men det tog förvånansvärt lång tid.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #65
            Nu börjar det arta sig. Kanske. Efter allt joxande med 5 sorters växtgödsel samt CO2, som akvarieaffären rekommenderade, fortsatte algerna att frodas och växterna att tynas. I oktober var jag bortrest 1,5 veckor och när jag kom hem tänkte jag att nu testar vi algmedel (vilket akvarieaffären rekommenderade att jag INTE skulle göra). En kur bet och algerna var borta. Efter ett par veckor började de komma tillbaka så smått, så jag kör nu kur nr 2, och hoppas förstås att det ska bli vid det.

            Växterna däremot ser ut att ha tagit sig (which is nice).

            Klicka på bilden för större version

Namn: 2022 11 27 fixad.jpg
Visningar: 251
Storlek: 165,4 KB
ID: 764182
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • JRB
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 274

              #66
              fint!

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8596

                #67
                Titta på den fina Echinodorus bleheri:n och jämför med hur patetisk den såg ut för ett drygt år sedan (inlägg 49 ovan)! Man skulle inte tro att det är samma planta.

                För övrigt har jag kompletterat de glesnade raderna lite, skaffade 16 nya kardinaltetror och 4 fjärilsciklider. Tänker även komplettera med några nya kejsartetror, men de butiken hade, hade kommit in samma dag, så jag tycker att jag vill vänta lite.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #68
                  Dags för en liten uppdatering. Av de gamla scalarerna har jag tyvärr bara en kvar. De andra har dött en och en under det senaste året (vet inte varför).

                  På ciklidföreningens exkursion till Stockholm förra veckoslutet hittade jag unga exemplar av samma variant. De verkade pigga och krya, så sju fick följa med hem.

                  Oroade mig lite för att den gamle skulle förhålla sig avogt till nykomlingarna. Men den tycks i stället ha fått någon form av föräldrakänslor, den verkar snarare ha adopterat de små. Och de är inte heller rädda för den stora.

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20230327_121157 (2).jpg Visningar:	4 Storlek:	198.8 kB ID:     	764628

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20230327_160829 (2).jpg Visningar:	0 Storlek:	167.6 kB ID:     	764629
                  Den gamle till vänster och tre av nykomlingarna till höger.
                  Senast redigerad av Mikael W; 31 mars 2023, 12:11.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #69
                    Ojdå, det har gått en hel del tid sedan senast...
                    Dags för en uppdatering. Växterna ser ut funka fortfarande, men allsköns alger får man fortsättningsvis kämpa med.
                    Den gamla scalaren dog på hösten, men de nya (6 kvar) ser ut att växa och må bra. De är alltid framme vid rutan och försöker se ut som om de aldrig har fått mat.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20240103_vy.jpg
Visningar: 62
Storlek: 140,7 KB
ID: 765393
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8596

                      #70
                      Akvarieaffären hade tidigare inte så bra fjärilsciklider, men nu hade de fått in några, som såg friska och krya ut, så jag passade på att komplettera. (På första bilden kan man se den kvarvarande gamla lite längre bak. Den går mera i gult än de nya, men man får ju se om det är en bestående skillnad.)


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20240124_ramirezi liten.jpg
Visningar: 57
Storlek: 794,6 KB
ID: 765395 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20240124_ramirezi 2 liten.jpg
Visningar: 53
Storlek: 786,2 KB
ID: 765396
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #71
                        Härlig tråd!! Och vilken uthållighet med cyano. 5 år och kämpar på fortfarande

                        Du fick ett tips för två år sedan som alltid funkar. Men jag tror att det blev missuppfattat. När man pratar om fosfat nitrat obalans så handlar det om att återställa denna balans. Då är det inte 5 olika gödningar som gäller utan 4. All form av fosfat tillsats måste strypas tills man fått ordning på det. Den långsiktiga balansen är 10ggr mer nitrat än fosfat. Vid de förutsättningarna växer aldrig cyano. Men när man bekämpar cyano kan man gå så nära noll fosfat som det går. Om du inte redan har så skaffa tester.

                        När det gäller co2 så hjälper det definitivt att växa växter snabbare, men det gör också näringsupptaget snabbare vilket kan vara knepigt för nybörjare. Lite som att byta en bubbla mot en formel 1. Det går snabbare men risken att köra i diket ökar

                        Ingen av dina växter kräver extra co2 tillsats för att trivas. Jag rekommenderar att du tar bort den tills du lyckats få bukt med cyano och lärt dig det där med hur näringsbalansen funkar i just ditt kar. När du väl fått ordning på det så är det bara att sätta sig i racerbilen, tuta och köra. En varning dock, rätt näringsbalans och co2 brukar resultera i att man måste gallra och slänga växter nästan varje vecka.

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #72
                          Ursprungligen postat av tropfrog
                          All form av fosfat tillsats måste strypas tills man fått ordning på det. Den långsiktiga balansen är 10ggr mer nitrat än fosfat. Vid de förutsättningarna växer aldrig cyano. Men när man bekämpar cyano kan man gå så nära noll fosfat som det går.
                          Tack för tipset. Ett av gödslen jag har använt innehåller faktiskt också fosfat. Jag får testa att pausa det, och ta ett annan utan fosfat så länge.

                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #73
                            Justera po4 till max 1ppm med hjälp av vattenbyten. Skaffa dig en påse ren kno3 och justera nitrat uppåt till 10ppm. Bibehåll nitratnivån genom mätning och justering med kno3 och se hur växterna suger upp resterande fosfat och konkurrerar ut cyanon.

                            Det är enklare än vad det låter med vattentest och pmdd kalkylator.

                            Lyckatill

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #74
                              Dubbelpost
                              Senast redigerad av tropfrog; 31 januari 2024, 12:56. Anledning: Det blev dubbelpost

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8596

                                #75
                                Scalarerna är nu ett drygt år gamla. De har vuxit och börjar visa upp lite snygga färger.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: P scalare 2024 03 22 2.jpg
Visningar: 10
Storlek: 189,7 KB
ID: 765748
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...