En burk sydamerikasoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #31
    Satte in det nya lysöret längst bak. För ögat ser det inte ut att vara stor skillnad, kanske lite klarare ljus (öh, diffust sagt...), men på foto ser man ju lite skillnad. Jag hoppas att växterna blir glada.

    Före:
    Klicka pÃÂ¥ bilden för större storlek  Namn:	        2021 02 25 gammalt ljus liten.jpg Visningar:	0 Storlek:	354.5 kB ID:     	762029

    Efter:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2021 02 25 nytt ljus liten.jpg
Visningar: 557
Storlek: 363,2 KB
ID: 762033
    Senast redigerad av Mikael W; 25 februari 2021, 13:00.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #32
      Det ser vitare ut på det nedre fotot... tycker nog mer om den övre då det ser grönare/varmare ut. Hur som helst är det ett riktigt fint kar.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #33
        Det blir nog "grönare" framgent, om växterna gillar det nya lysröret. Men hygrophilan verkar smälta bort. Kanske den fick kallt på vägen hem från affären. I så fall är det ju bara att köpa ett par nya.
        En annan liten iakttagelse. Echinodorusen hade rundare blad, de håller på att vissna bort och de nya blad som kommer fram nu är mycket mer avlånga. De rundare är väl sådana som har vuxit i luft hos Tropica?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #34
          Tjoho, fick nyligen veta att mina fjärilsciklider är vildfångade. Det ska bli spännande att se hur de blir. Hoppas de börjar växa...
          Vattnet har för övrigt blivit klart och fint. Det är ju nu ca 3 månader sedan jag startade burken, kommer inte exakt ihåg när vattnet blev klart, men inte tog det 3 månader.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #35
            Köpte mig ett par stiliga akvaristhandskar. Coronasituationen gör att det är särskilt motiverat att använda dem.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Handskar liten.jpg Visningar:	0 Storlek:	279.6 kB ID:     	762240

            Köpte också ett par nya Hygrophila difformis i stället för dem som smalt bort, och ett par burkar Micranthemum "Monte Carlo", att ha i förgrunden. Hoppas det blir en bra matta av dem så småningom.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Micranthemum fixad.jpg
Visningar: 479
Storlek: 351,4 KB
ID: 762241
            Senast redigerad av Mikael W; 25 mars 2021, 16:51.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • diccla
              NCS Medlem
              • december 2016
              • 131

              #36
              Handskarna ser väldigt avancerade ut för att jobba i akvariet med, nästan som de veterinären har då de arbetar i bakdelen av större fyrfota djur är tanken att du inte ska överföra virus dit eller det omvända?
              För övrigt ser dina scalare ut att växa på bra och växtligheten likaså

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8596

                #37
                Tackar.
                Tanken är att skydda mig själv mot bakterier. Nu under coronatider måste man ju tvätta händerna stup i kvarten och då jag har torr hy blir det ofta sprickor och småsår på knogarna och fingerspetsarna. Bakterier kunde lätt tränga in den vägen. (Om de inte redan har gjort det....)
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • diccla
                  NCS Medlem
                  • december 2016
                  • 131

                  #38
                  Aha, ja det var ju smart, har själv slutat att ta in akvarievatten i munnen vid vattenbyte och istället använder en enkel manick som hävert istället för att suga

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #39
                    Det lilla kejsartetraynglet växer fint.

                    (När akvariet var nytt, avdelade jag ett ca 10 cm brett fack längst till höger med en mörk plexiplastskiva. (Man kan ana sig till det på bilden i inlägg nr 3.) När jag nu har fin sand i akvariet sker det ibland vid vattenbyte, att en del av springan under skivan öppnar sig så pass mycket, att fisk kan ta sig in i facket. Mestadels är den någon kejsartetra som hittar dit. Det är förargligt därför att det är lite jobbigt att fånga ut dem.)

                    För ca 2 månader sedan upptäckte jag ett litet yngel i facket. Antingen har ett par kejsartetror lekt där inne, eller så har ett litet yngel hittat in dit. Nå, jag lät det växa till sig lite där inne, och nu, då det är ca 2 cm stort, flyttade jag över det. Det verkar klara sig bra med de andra fiskarna, och ser ut att vara stort nog att inte bli uppätet.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Kawasa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 840

                      #40
                      Tjena Micke! Jag har varit borta och missat denna tråd helt och hållet!! Vill bara säga att det var ett riktigt trevligt byte av biotop och miljö! Lite annorlunda jämfört med din stora centralare du hade där förut. Det är ju riktigt snyggt Du har inga funderingar på små jordätare än? Typ: Biotodoma cupido
                      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        #41
                        Hej.

                        Jepp, man måste ju testa något nytt ibland. Lyckligtvis finns det många grönskande grenar på ciklidhobbyträdet.

                        Jaadå, Biotodoma cupido hör faktiskt till mina absoluta favoriter! Så den var definitivt under övervägande. Men Mikrogeophagus ramirezi blir mindre, och jag vill hålla fiskmassan så liten som möjligt, för att få en bra balans så att akvariet kan vara självgående under korta perioder. B. cupido är väldigt timid, det kan hända att scalarerna inte skulle lämna värst mycket mat över till dem.

                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Kawasa
                          Användare
                          • september 2012
                          • 840

                          #42
                          Ja helt rätt, bra att hålla fiskmassan liten till en början och sen se vad man hittar på. Nu så kom jag precis på att jag aldrig haft flaggciklider, de skulle också vara intressanta att ha i ett Sydamerika kar ifall man skulle vilja prova på en sådan biotop kanske? Hahaha sitter och fantiserar extra nu när jag är så gott som akvarielös hemma. Minns när jag hade nyckelhålsciklider förr i tiden, de var riktigt timida och man fick nästan sitta helt stilla i mörkret för att kunna studera dem utan att de blev rädda. De blev så himla snygga när de parade sig
                          Senast redigerad av Kawasa; 19 april 2021, 16:09.
                          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #43
                            Ja, och flaggciklider skulle kanske fungera som sällskap till Biotodoma cupido.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8596

                              #44
                              Ojdå, ett helt halvår har gått. Vad har hänt under tiden då?

                              Scalarerna har vuxit rätt hyfsat, så även gäddorna, eller åtminstone den ena. Funderar på könsfördelningen, enligt vad jag har läst någonstans ska hannen men inte honan ha lodräta ränder på analfenan och stjärtfenan. Mina har dessa ränder bägge två, men till kroppsformen skiljer de sig avsevärt, den större ser mer ut som en hona, dvs klart rundare om buken, och den mindre är klart mer långsträckt. Nå, tiden får utvisa hur det ligger till.

                              Köpte några nya fjärilsciklider hos Akvarielagret under ciklidföreningens stockholmsexkursion förra veckoslutet. De är av ungefär samma storlek som mina gamla, men ser helt annorlunda ut. De gamla ser nästa gröna ut i jämförelse, och är mycket mer utdragna till kroppsformen (ska försöka plåta dem vid tillfälle, för att visa skillnaden.)

                              Växterna har antingen dött i flera repriser (Hygrophila, Limnophila, Micracanthemum) eller för en väldigt tynande tillvaro (Echinodorus, Sagitttaria, Vallisneria) trots att jag satsat rätt mycket pengar på gödsel. Nu gav jag upp till slut. Köpte en CO2-anläggning i måndags. Lyckades till min egen förvåning koppla den och få den att fungera, dvs tekniskt. Återstår att se om den får växterna att fungera också.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • JRB
                                NCS Medlem
                                • januari 2013
                                • 274

                                #45
                                har du färska bilder också?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...