Varför försvinner fenorna på mina panda corys och fjärtilsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viggetorr
    Användare
    • september 2019
    • 12

    Varför försvinner fenorna på mina panda corys och fjärtilsciklid?

    Hej,

    För någon månad sedan köpte jag 6 st Corydoras Panda. Kort efter att jag fått hem dem noterade jag att den nedre stjärtfenan saknades på en av dem. Inte långt efter det märkte jag att den ibland totalt verkade tappa balanssinnet och kunde drifta omkring på sidan och upp och ner, och ibland till och med bara ligga helt stilla på rygg. Kort därefter dog den, och sedan en till. Jag har nu sett att alla utan två av de resterande har samma problem med fenor som bara verkar försvinna. Även med Fjärilsciklid hane drabbades ett tag av problemet, men efter frekventa vattenbyten blev det bättre, men kort därefter hittade jag även honom död.

    Vad kan det bero på? Jag byter 25% av vattnet varje vecka, och bör vatten varannan dag under en 10 dagars period när det var som värst.

    Akvariet är på 125 l och är i övrigt glest befolkat.

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Viggetorr; 15 september 2019, 15:41.
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Har du studerat om det kan vara bakteriell fenröta? Ofta får de "ludd" lite här och var då också, samt mer rödlätt färgning av gälarna. Har du koll på nitrithalten i akvariet, annars kan det vara idé att kontrollera den.

    Kommentar

    • Viggetorr
      Användare
      • september 2019
      • 12

      #3
      Jag har kikat noga efter "luddet" som kan tyda på fenröta, men ingen verkar ha något sådant. Däremot har jag noterat att de ser lite extra röda ut runt gälarna.

      Nej, jag har ingen utrustning för att kontrollera det. Jag hoppades att om nitrithalten var problemet så skulle mina frekventa vattenbyten hjälpa, men tyvärr inte.

      Kan du rekommendera någon utrustning för att mäta nitrithalt? Ju fler faktorer (nitrit, nitrat, pH osv) desto bättre.

      Kommentar

      • diccla
        NCS Medlem
        • december 2016
        • 131

        #4
        Ja det kan hjälpa med vattenbyten temporärt om du har ett inkört akvarie men om det är relativt nystartat så är det mycket bättre att tillsätta nitirifikationsbakteriekultur, antingen från någon med ett akvarie som är igång sedan länge, "skitigt vatten" från botten och/eller filter, risken är annars att nitriten snabbt kommer tillbaka efter ditt vattenbyte. Annars köp medel från akvarieaffären med bakteriekulturer, finns flertal produkter. Enklast är att ta med sig vatten till akvariehandlaren och låta testa där (om denne finns i din närhet) annars har jag använt Tetra produkter eller Sera, det finns säkert många fler producenter som gör bra och enkla mätningar möjliga (JBL mfl). Jag köpte för länge sedan ett litet kit med allt möjligt att mäta, t.o.m. syrehalten från Tetra som kom i liten plastväska men vet inte om den finns längre på marknaden. Delar av nitriten kan i värre fall övergå till ammoniak och det är frätande på fenor mm. Har du andra symptom på att det råder en nitritförgiftning i akvariet? Dör fiskar oförklarligt (de kvävs vid akut nitritförgiftning)? Står fiskarna och gungar/vaggar eller kliar sig oavbrutet? Flämtar de vid andningen? Har du mycket klor i vattnet som du byter med så avgasa det (kloren frigörs) innan du häller det i akvariet, enklast genom kraftig strilning i hink, håll en bit ifrån så det verkligen piskar i ytan på hinken, tar lite tid men klor är inte naturligt för fiskarna, och har de redan problem med hud och gälar så ska man inte göra det värre.

        Kommentar

        • Viggetorr
          Användare
          • september 2019
          • 12

          #5
          Akvariet har varit igång i närmare ett år så det borde inte vara problemet.

          Jag har haft ett flertal fiskar (fjärilsciklider, panda corys, apisto cacatuoides, guldmollys) som dött utan uppenbara orsaker. Händer även att vissa av dem gnider sig mot botten som om något kliade. Givet att frekventa vattenbyten inte verkar hjälpa, vad hade du rekommenderat?

          Kommentar

          • diccla
            NCS Medlem
            • december 2016
            • 131

            #6
            Ta med ett vattenprov till din akvariebutik och berätta vad som händer med dina fiskar och be dem mäta upp nitrit, nitrat, pH och hårdhet. Alla dessa parametrar ska ju passa den fisk som du väljer att ha i akvariet, nitrit ska ju normalt vara 0 och nitrat det som växterna tar upp och som du med dina byten av vatten sänker till rimliga värden. pH och hårdhet är de ingångsvärden som ditt vatten har och om du byter relativt frekvent ändras dessa inte så mycket av din inredning om du inte har hela botten täckt med t.ex. kalkstenssand som höjer pH och hårdeheten eller en mängd rötter som sänker pH, men testa vattnet från akvariet först.
            En del metaller om de finns i högre koncentrationer i vatten tar död på fiskar, men är svårare att analysera och inget en normal akvarieaffär klarar av. Är det kommunalt vatten kan du fråga på kommunen om vattenvärden där du bor, men har du eget vatten måste du själv bekosta en analys, vet inte på rak arm vad den kostar men någonstans 1000-2000:-. En sådan analys bör man ju ha gjort om man använder det till dricksvatten så man själv inte riskerar någon förgiftning.

            Kommentar

            • Viggetorr
              Användare
              • september 2019
              • 12

              #7
              Tack, ska göra det! Bytte från mitt ganska grova Rådagrus till en finare sand och upplever att det har gjort situationen mycket bättre redan!

              Kommentar

              • Håkan Olsén
                NCS Medlem
                • augusti 2009
                • 90

                #8
                Hallo
                Jag har haft ett liknande problem med att Apistogramma och schackbrädesciklider dör utan synbar anledning. Det är ett akvarium på 375 l och de har delat akvarium med diverse tetror och några Ancistrus samt Mikrogeophagus altispinosus. Rikligt med växter biologiskt filter och UV. Samtliga har vuxit väldigt snabbt, men efter ett tag har den ena efter den andra försvunnit, någon har jag sett andas kraftig. Den sista schackbrädescikliden avled för ca. 1 månad sedan. Det visade sig att inga döda fiskar kunde ses då Ancistrus städade bort dessa! Under denna tid upptäckte jag två dolkstyngstetror som började få problem med stjärtfenan vilket gjorde att jag tog till JBL Ektolfluid Plus 250 mot fenröta, den ena fisken repade sig den andra togs bort. Men dödligheten bland cikliderna fortsatte, Apistogramma och schackbrädes. Mikrogeophagus klarade sig. I lite despiration tog jag till JBL Furanol Plus 250 mot bakterieinfektioner och därefter JBL Denitrol för att ersätt bakterierna som slogs ut. Med detta gick det inte att klara de sista cikliderna, Apisto och schackbr. Har mätt nitrit- och nitrathalten som var <0.01 mg/L respektive 20 mg/L, samt koppar <0.1 mg/L när jag upptäckte att det var något problem. Efter JBL Furanol innan tillsats av Ektolfluid, var nitrithalten <0.01 och nitraten 5 mg/L. De kvarvarande Mikrogeophagus verkade ok tills nyligen då ett otäckt sår uppenbarade sig under ryggfenan (började med en kluven ryggfena) och därefter avled den. Efter detta tog jag till Waterline mot hole in the head för att klara de som var kvar. Så är läget just nu. Har varit i kontakt med akvarieaffären som sålde fiskarna till mig och som hävdar att detta har orsakats av att det varit för kallt i vattnet, har just nu 25.5 C, varmare under sommaren. Är det möjlgit? Jag frågasätter den förklaringen. Vi har 8 tyska hårdhetsrader i Uppsala.

                Kommentar

                Arbetssätt...