Bolivansk fjärilciklid: Hjälp med sjukdomsdiagnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • physicalremoval
    Användare
    • april 2019
    • 2

    Bolivansk fjärilciklid: Hjälp med sjukdomsdiagnos

    Hej.
    Köpte för två och en halv vecka sedan mina första ciklider sedan jag var i yngre tonåren. 4st bolivanska fjärilciklider. Akvariet startades upp för lite mer än en månad sedan och har huserat ett dussin kardinaltetror. Någonting är fel med de ciklider jag har, ska försöka ge en så bra bild av det som möjligt:

    Inhandlade bolivanerna från Hornbach, gjorde ingen större exteriör besiktning och att välja fiskar själv var det inte läge för.
    Väl hemma acklimatiserade jag dem med pipettering/drop. Akvariet hade gått ett par veckor med ett dussin kardinaltetror. Kardinalerna mådde väl och åt med god aptit.
    En vecka senare har bolivanerna inte börjat äta, sporadiskt kunde jag se dem plocka sand som andra jordätare gör. Antydan till insjunken buk. Kunde också se att någon av dem ibland skrubbade sig. Ingen nitrit, spår av nitrat. Ammonium har jag ingen mätmetod för. Några googlingar ledde mig till att tro att det kan vara gälmaskar, så jag plockade ur kardinaltetrorna till ett annat akvarium (under nitratcykling, förlåt för anglicismen) och medicinerade med JBL Gyrodol, upprepade detta i söndags då det rekommenderades. Kunde inte se någon förbättring.

    Kläckte artemia och matade med i tisdags, en av bolivanerna har fått lite aptit och plockar dessa ur bottensanden.

    Igår kväll syntes det att en av dem var på gång att ge sig, den fisken var död när jag kom hem från jobbet idag. Nu är en till på väg att trilla av pinnen, men nu ser jag något, vita prickar, nästan som små svampkolonier, på fjällen ovan gälarna bakom ögonen. Bifogar bilder.

    Skulle gärna vilja ha er hjälp att förstå mig på. Är de vita prickarna en effekt av den svaga hälsan eller är det en sjukdom som först nu ger yttre tecken? Vad är det isåfall för sjukdom, ich/vita pricksjukan? Svamp? Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20190502_183843.jpg
Visningar: 163
Storlek: 482,0 KB
ID: 759122
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20190502_183853.jpg
Visningar: 145
Storlek: 500,1 KB
ID: 759123

    All hjälp uppskattas
    Mvh Martin
    Senast redigerad av physicalremoval; 02 maj 2019, 19:12.
  • physicalremoval
    Användare
    • april 2019
    • 2

    #2
    Hej. En uppföljning:
    Samtliga är borta nu. Har inte kunnat se några tecken på vita-prick eller svampangrepp sedan den första vek hädan. De sista tynade bort på några veckor. Kan inte utesluta att fiskarna var dåliga från början. Köptes in på Hornbach, har varit tillbaka för att titta och de som är kvar ser inte särskilt pigga ut nu heller, tråkigt. Jag är fortfarande intresserad av bolivanska fjärilar, någon som känner till om det finns en bra uppfödare/återförsäljare i Sverige?

    Mvh Martin

    Kommentar

    Arbetssätt...