Sällskap till påfågelciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ylvala
    Användare
    • april 2017
    • 16

    Sällskap till påfågelciklider

    Hejsan,

    äntligen blir det av, ett nytt akvarium är på gång och där i ska jag ha oscar. Akvariet är ännu inte införskaffat, men det blir antingen 720 liter eller 925 liter.

    Hade först tänkt ha en oscar men har inte riktigt bestämt än, funderar på två. Hört att de kan må bra av sällskap men vill såklart undvika bråk.

    kruxet är mest vilka fiskar som går ihop och inte. Jag har två nästan fullvuxna heros severus, ett par och dom tänkte jag ha med påfågeln. Jag är även sugen på antingen ett par av jack dempsey eller guldsöm, men jag vet inte hurvida dom fungerar med hantlarna.
    Blir inte riktigt klok när jag söker efter information, verkar vara väldigt delade meningar, så kom gärna med era erfarenheter.

    Är svag för hantelcikliderna, så om möjligt skaffar jag två till, i så fall blir det fyra hantlar, en eller två påfåglar och ett par av jack dempsey eller guldsöm. Tror ni att det fungerar? Vet att hantlarna är lite lugnare än dom andra cikliderna, men hoppas att det kan gå ändå. Kom gärna med tips och erfarenheter!
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Mina erfarenheter av påfåglar är att de i regel är snälla men hungriga... alltså inga eller få revirbråk, däremot äter de allt som går in i munnen och de har stora munnar. Jag har haft Oscar med stenhårda Labiatus och Vieja bifasciata som verkligen tagit revir men de klarar sig hyfsat bra genom att glida undan även om några också gått åt till slut. Provar nu med att låta mindre varianter få växa upp ihop med Chokladciklider (Temporalis), Hantlar, (Heros Notatus) samt Triangelciklider (Uaru). Samtliga är små förutom en Oscar på 15 cm och det går fint hittills
    .
    Den större Oscarn är en överlevare från ett terrorvälde med V.Bifasciata där den klarade sig via att ödmjukt visa strupen samt även spela död ibland. En anledning till att den inte äter de små är att den har en missbildad käke som gör att den ej kan gapa tillräckligt för att helt enkelt få in dem i munnen, i början provade han allt men det blev bara till krafsanden på ryggarna och det verkade som att de aldrig ens såg den som ett hot utan han fick hållas tills han tröttnade... Missbildningen hade den redan i affären och jag förbarmade mig över den då jag valde den, tänkte att den gott kan få bo hos mig och käka pellets...

    Jag kände att jag tröttnade på mobbande CA för även ifall det är action så gillar jag inte när andra tar stryk och nu hoppas jag att harmonin därför fortsätter med mina lugnare SA

    Kommentar

    • ylvala
      Användare
      • april 2017
      • 16

      #3
      Okej, skönt att dom inte är så aggressiva då. Om man skulle ha ett par jack dempsey/guldsöm som kan vara elaka, tror du att oscarn skulle ta stryk av det? Om det blir för stressigt för dom eller så.
      Tänker att hantlarna som är så lugna kanske blir stressade om det är revirhävdande fiskar i men de är så stora och har blivit visade respekt hittills, iaf när jag hade dom med blå ciklider som bokstavligen inte gjorde något annat än att jaga och bråka med andra.

      Intressant det där med påfåglar som spelar döda. Har hört om det förr, är det ett vanligt beteende?

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Jag har aldrig haft Jack Dempsey, Guldsömmar hade jag som en Labiatus-hanne tog kål på så det är svårt att säga för mig hur de är när de s.a.s är på toppen av hierarkin... Vet inte om det är vanligt att de spelar döda men det funkade för den i.a.f, vi sa till varandra att just den som är missbildad visar sig överleva är intressant och tyder på starka drag. Kanske har den anpassat sig utefter sitt tillstånd...

        Kommentar

        • Skitjeepen
          NCS Medlem
          • december 2013
          • 156

          #5
          Jag hade Oscars med Guldsömmar för många år sedan det gick bra tills Rivalatusarna lekte, då blev det fiskpudding tyvärr

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Påfågelcichlider är ganska individuella. Enstaka individer kan vara ganska aggressiva. Vildfångade exemplar kan vara mycket oförutsäjbara. Men det gäller ju egentligen alla cichlider - alltså att dom är oförutsägbara. Plötsligt händer oväntade saker - det är väl därför de aldrig blir tråkiga. 4-8 individer av samma art brukar oftast vara mycket lugnare än två.

            Kommentar

            • JRB
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 274

              #7
              Påfåglar är intressanta och roliga profiler absolut!

              Kommentar

              Arbetssätt...