Flytta Diskus från ett akvarium till ett annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marinegirl
    Användare
    • november 2016
    • 35

    Flytta Diskus från ett akvarium till ett annat

    Hej.

    Står just nu i begrepp att flytta mina Diskusar från ett mindre akvarium, där de gått tillfälligt, till ett betydligt större, permanent boende. Akvariumet de skall flyttas till har varit igång i nästan ett år, så det är väl ingått, men jag skall byta ut alla växter som har farit väldigt illa under sommaren och ersätta med helt nytt.

    Jag kommer även göra ett större vattenbyte (ca70%) i karet de skall flytta till, jag tänkte göra ren "stödpumpen" (inbyggd biobox, ungefär samma som finns i Juwelakvariumen) men tänkte inte röra huvudfiltret (FX6).

    Nu funderar jag på hur jag skall gå tillväga när jag flyttar Diskusen. I deras akvarium finns även ett 20 tal Kardinaltetror och 12 Corydoras delphax. Dessa skall flytta med diskusarna hade jag tänkt. Hur gör jag ? Här under har jag 3 olika alternativ, vilket blir bäst tror ni ?

    *Ska jag flytta kardinalerna och Corysarna först och avvakta några dagar med diskusen?
    *Skall jag flytta bara diskusen till en början?
    *Ska jag flytta alla på en gång ?

    Akvariumet de skall flytta till är på 630 liter, sand på botten. Inga stenar och inga akvariedekorationer, det kommer inredas med endast växter och rötter.

    Tacksam för svar

    Mvh.

    Ps. Ursäkta, såg först efter att jag hade postat att det finns en egen kategori för Diskus och Scalare, admin får gärna flytta inlägget, så det hamnar rätt Ds
    Senast redigerad av Marinegirl; 18 september 2018, 14:34. Anledning: Ämne postat i fel kategori
    *630 *300 *240 *225 *112 *77
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag hade flyttat alla på en gång, jag hade dock släppt i dom mindre firrarna först.

    Kommentar

    • Marinegirl
      Användare
      • november 2016
      • 35

      #3
      Flyttade först Corysar och Kardinaler, sen koppades diskusen in nån timme senare. De matvägrade de första 2 dagarana, men nu äter de som vanligt igen, både fryst och granulat
      De har även fått sällskap av 10 st. blå neonscalarer (3-4 cm) nu i helgen som var. Det gick också bra
      *630 *300 *240 *225 *112 *77

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Låter som en trevlig mix
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Marinegirl
          Användare
          • november 2016
          • 35

          #5
          Det är väldigt rofyllt och harmoniskt i karet. Mycket nöjd med kombon
          *630 *300 *240 *225 *112 *77

          Kommentar

          Arbetssätt...