Dvärgciklid/en mindre ciklid till 240 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    Användare
    • mars 2018
    • 32

    Dvärgciklid/en mindre ciklid till 240 liters

    Hej!
    Jag och maken har nyligen inhandlat ett Juwel Rio 240.
    Akvariet är mer eller mindre färdig inrett. Saknas bara lite växter som vi fortfarande väntar på.
    Men till det roliga men ändå svåra. Vilka som ska få flytta till oss.
    Vad tror ni om mitt förslag på befolkning? För mycket? Borde jag ta bort en art?

    Fakta om karet:
    PH: Ligger på ca 7 i karet ännu så länge.

    Fiskar

    Förslag på befolkning:

    Nannacara anomala 1 par eller apistogramma cacatuoides
    Hyphessobrycon eques 20 stycken
    Carnegiella strigata 10 stycken
    Panaqolus maccus 2 stycken
    Corydoras julii 10 stycken

    Växter
    blandade snabbväxande
    återkommer med namnen


    Inredning
    Sand, finkornig från biltema.
    Rötter
    löv (kommer med tiden.

    Tekniken
    Innefilter som medföljde akvariet
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen till forumet!

    Jag har inte så mycket att säga angående fiskvalet men du får gärna lägga upp lite bilder!

    Kommentar

    • LindaAlgo
      Användare
      • mars 2018
      • 32

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: 20180407_065708.jpg
Visningar: 200
Storlek: 478,1 KB
ID: 756158 Det kan jag göra. Måste bara ta några nya bilder när karet tänds. Men lägger in en gammal bild så länge.
      Senast redigerad av LindaAlgo; 07 april 2018, 06:59.

      Kommentar

      • NNygard
        Styrelsemedlem
        • december 2016
        • 14

        #4
        Tror nog uppsättning skall fungera.

        Men nåt att beakta är att apistogramma och corydoras är inte den bästa combon pga. apistogrammans aggressivitet vid lek och corydorornas envishet/dumhet när det gäller mat och att bägge är bottenorienterade.

        Har själv tillfälligt några corys och apistogramma i ett något större kar (130x46cm) och tycker synd om honan som stressas av corysarna när de bökar efter mat och apisto honan försöker jaga bort dem från sina yngel. Corysarna tycks inte lära sig att hålla sig borta fast de blir attackerade (de har inte tatt nån skada ännu, men har hört att de kan få ögonskador/bli dödade av apiston). Jag tror inte corysarna jagar ynglen, men dom är på dem när man matar/punktmatar vilket då leder till att ynglen inte blir långlivade. I och för sig lär tetrorna också göra eventuella yngel kortlivade



        Kommentar

        • LindaAlgo
          Användare
          • mars 2018
          • 32

          #5
          Har fått dit de sista växterna nu med. Haft lite problem med alger men det börjar ordna sig nu.

          Nnygard: Jag har hört med att det inte är den bästa kombon. Är inte ute efter att dra upp yngel i första hand.
          Men vill inte skapa problem i onödan heller.
          Känner mig väldigt osäker på hur jag ska göra.

          Kommentar

          • NNygard
            Styrelsemedlem
            • december 2016
            • 14

            #6
            Jo, det är ett litet dilemma då båda arterna är väldigt intressante engligt mig. Men som sakt problemet kommer först vid lek men om man inte är intressarad av få yngel är ju problemet "endast" eventuella skador/dödsfall på corysarna som kan uppstå (vissa arter är säkert aggressivare än andra så det kan ju kanske funka helt okej).

            Några alternativ:
            - Kör med corysarna och skaffe ett eget kar för dvärgciklider (lek / uppvaktningen / yngelvård är ju charmen med dvärgciklider i mitt tycke ändå)
            - Kör bara några hanar av olika dvärgciklider för att undvika lek/bråk (men då tappar man ju hela charmen...)
            - Otocinclus istället för corys? Otocinclus har funkat bra ihop med apistogramma för mig och då lär dvärgarna klara bättre av att försvara ynglen även om malarna (romtjuv?) och tetrorna (yngeltjuv) kan göra det svårt för dem.

            Snyggt kar förrestän.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              Användare
              • mars 2018
              • 32

              #7
              Ursprungligen postat av NNygard
              Jo, det är ett litet dilemma då båda arterna är väldigt intressante engligt mig. Men som sakt problemet kommer först vid lek men om man inte är intressarad av få yngel är ju problemet "endast" eventuella skador/dödsfall på corysarna som kan uppstå (vissa arter är säkert aggressivare än andra så det kan ju kanske funka helt okej).

              Några alternativ:
              - Kör med corysarna och skaffe ett eget kar för dvärgciklider (lek / uppvaktningen / yngelvård är ju charmen med dvärgciklider i mitt tycke ändå)
              - Kör bara några hanar av olika dvärgciklider för att undvika lek/bråk (men då tappar man ju hela charmen...)
              - Otocinclus istället för corys? Otocinclus har funkat bra ihop med apistogramma för mig och då lär dvärgarna klara bättre av att försvara ynglen även om malarna (romtjuv?) och tetrorna (yngeltjuv) kan göra det svårt för dem.

              Snyggt kar förrestän.
              Jag har ett tomt 54 liters akvarium som jag skulle kunna ha dvärgcikliderna i också. Eller så skaffar jag corys där. Sa jag att jag har svårt att välja?

              En annan möjlig kombo för 240 liters akvariet är:

              Nannacara anomala 1 par
              Apistogramma trifasciata 1 par vs 1 hane plus 2 honor
              Nannostomus beckfordi 15 stycken
              Panaqolus maccus 2 stycken
              Otocinclus ?


              Tack så mycket! Är inte helt nöjd men det blir bättre och bättre.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Blev jättebra med växterna! Visst är det svårt att välja, kanske är därför man sitter här med 12 burkar igång i lägenheten

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  Användare
                  • mars 2018
                  • 32

                  #9
                  Haha jag förstår dig. Känner att de som jag vill ha inte riktigt passar ihop. Så jag blir nojig. Hade inte så här svårt att välja förra gången jag var aktiv.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    Användare
                    • mars 2018
                    • 32

                    #10

                    Ställer Apistogramma viejita högre krav än övriga apistogrammor? Eller skulle ni kunna tänka er att rekommendera den till en nybörjare på apistogrammor.
                    Har strax under 7 i PH i det tilltänkta karet på 240 liter samt en del rötter och mycket växter. Samt att jag har catappa-löv i det. Sällskapet är kolglödstetror. Sen kommer det att tillkomma någon av dvärgpansarmalar.

                    Borde jag skaffa 1 plus 2 eller går det att ha 1 plus 1 med?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...