Vilka tetror skulle passa med Geophagus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpe71
    Användare
    • maj 2010
    • 30

    Vilka tetror skulle passa med Geophagus?

    Efter ett tags paus från akvariehobbyn har jag på sistone känt att det varit dags att starta upp något nytt. Då jag tidigare provat på att hålla både Diskus och olika Malawiuppsättningar ville jag nu prova på något annat. Därför har jag nyligen skaffat en grupp på fem Geophagus (köpta som Tapajos red eller orange head, men jag har svårt att se skillnad på vissa av Geophagus-arterna...) som hamnat i ett 375liters, för att testa något nytt denna gång.

    Det jag nu undrar är om någon har något bra tips på någon vacker tetra som stimmar fint, men inte riskerar att bli uppätna av mina Geophagus och eventuellt ett par Scalarer.
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    #2
    Hyphessobrycon eques har blivit min favorit. Riktigt röda och snygga. Stimmar dock inte till 100% hela tiden. Snyggaste tetran tycker jag.
    Hasemania nana är också fin. Speciellt lekmogna hanar. En av de trevligaste tetror jag haft (och skall skaffa igen). Stimmar och busar och ger trevligt liv i akvariet. De vita fenspetsarna ger ett speciellt intryck i akvariet.

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      En personlig favorit är colombiatetror. De stimmar rätt så bra och har hög kroppsform som gör att de inte blir uppätna så lätt.

      Kommentar

      • mpe71
        Användare
        • maj 2010
        • 30

        #4
        Tack för bra förslag!
        Undrar dock om Silvertippstetrorna fungerar. Är de verkligen så mycket större än t.ex. Kardinaltetror? Jag har tittat runt lite själv och fastnat lite för Rödryggad dolsticks-/blödande hjärtatetror, Citrontetror och Rosentetra White fin. Hade dessa passat i storlek? Stimmar de bra?

        Kommentar

        • mpe71
          Användare
          • maj 2010
          • 30

          #5
          Då var beslutet taget! Det blev tio Rödryggade dolkstickstetror! Råkade på stora, fina exemplar i en affär och då blev valet inte så svårt. Passade även på att köpa tio Metallpansarmalar, då det hade riktigt stora exemplar i härligt mörk nyans till bra pris. Känner mig riktigt nöjd med besättningen i karet nu. Tack för tidigare svar som gav tips och inspiration!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Snyggt, jag hade dolkstickor, men samma Geophagus för ett gäng år sedan, men jag hade också Heros red shoulder. Jordätarna är ofarliga för dessa tetro roch det går att ha avsevärt mindre tetror
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • mpe71
              Användare
              • maj 2010
              • 30

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Snyggt, jag hade dolkstickor, men samma Geophagus för ett gäng år sedan, men jag hade också Heros red shoulder. Jordätarna är ofarliga för dessa tetro roch det går att ha avsevärt mindre tetror
              Tack...hur pass mycket mindre tetror hade du då? Innan jag skaffade Geophagus-gruppen hade jag stoppat i några Kardinaltetror för att köra in karet. Två dagar efter jag stoppat i Geophagusen fanns alla tetrorna kvar och jag tänkte att det verkade fungera. Jag köpte 10 st till...och ytterligare två dagar senare var alla uppätna...dyrt fiskfoder!!!

              Jag hade ju tyckt att det vore snyggt att ha någon annan stimmande fisk i mer spolformad form också, t.ex. Kardinaltetra då. I den lokala affären hade de riktigt fina och stora exemplar av Koppar-/Silvertipstetror (såg tydligt större ut än Kardinalerna)...någon som tror det hade funkat? Eller är det bara dumt att ens försöka?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Rosentetor, brillianttetror fungerar. Inte kardinaler de bli mums
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Jonny
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 231

                  #9
                  Slår ett slag för Citrontetrorna också
                  Snygga, går bra med de flesta Geophagus och stimmar helt ok

                  Kommentar

                  Arbetssätt...