Svamp, eller något annat ? (BILD)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marinegirl
    Användare
    • november 2016
    • 35

    Svamp, eller något annat ? (BILD)

    Min ena Oscar har fått något som kan likna avskav på nacken och bak mot ryggfenan. Inga andra fiskar är drabbade, och han är pigg och kry, äter och rör sig som vanligt.
    Är det något jag måste behandla, eller ska jag avvakta ?



    *630 *300 *240 *225 *112 *77
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Hej Marinegirl, har du någonsin sett dina Oskars vara på luven på varandra? Hur många har du? Och är det både honor och hannar? Mitt första intryck är att det ser ut som fysiska skador som uppstått vid bråk eller skada vid flykt.

    I värsta fall så kan det vara HITH, Hole in the head disease, händer med Oscars ibland:

    Hole in the Head Disease is probably the most feared disease amongst people who keep Oscar fish. Hole in the Head Disease is not always fatal if caught early


    https://www.google.se/search?q=hole+...w=1920&bih=966


    Senast redigerad av Kawasa; 14 februari 2018, 11:45.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Marinegirl
      Användare
      • november 2016
      • 35

      #3
      Jag har 2 som är kring 30 cm och en som är kring 15. HIH var det första jag tänkte på, men jag kan ganska säkert säga att et är det inte

      Jo, de är i luven på varandra i mellan varven, men inga allvarliga sammandrabbningar. Det sas att det är en hane och en hona när jag fick dem (har bara haft dem i nån månad) men jag kan inte säga med säkerhet att det är så. De har inte lekt eller visat på lekbeteende i varje fall.

      Jag har en del redmoore rötter i karet, och jag har sett att han gärna försöker komma åt mat som hamnar under/mellan rötterna, så det kan ju vara så enkelt att det är avskavd. Tror inte han kompis eller någon av de andra fiskarna har varit på och bitit. Har inte sett några sånna tendenser, förutom att han ibland tjafsar med den andra större.
      *630 *300 *240 *225 *112 *77

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Hur har det gått med dina Oskars?
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Marinegirl
          Användare
          • november 2016
          • 35

          #5
          Det går bra. De har läkt, förmodligen var det avskav efter att ha försökt ta sig inunder rötterna
          *630 *300 *240 *225 *112 *77

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Vad skönt! Då stämde mitt första intryck av bilderna som jag misstänkte
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Marinegirl
              Användare
              • november 2016
              • 35

              #7
              Japp , så var det nog
              *630 *300 *240 *225 *112 *77

              Kommentar

              Arbetssätt...