Apistogramma Panduro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Apistogramma Panduro

    Hej!
    Skaffade ett par a. Panduro och de går med smyckestetror och en ancistrus.
    Det känns lite tomt i karet, trots rötter och växter.
    Jag hörde om panduros ilskna beteende vid yngelvård, men är det verkligen så illa?
    Hur stort revir har de?
    Kan jag ha ett par andra dvärgciklider (vilka?) eller en grupp fjärilciklider i samma kar?
    Bottenyta är 125cm x 40cm
    Om inte satsar jag på ännu fler växter
    Bifogade filer
    Senast redigerad av ewa; 08 januari 2018, 19:56.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har inte haft dem, men visst tycker jag att två olika arter borde gå i det akvariet, men ta helst någon från en annan grupp. Jag har försökt ange vilken grupp de olika tillhör allt eftersom, annars rekommenderar jag länken på sidan om släktet
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #3
      Tack, ska läsa på lite mer.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        Användare
        • mars 2018
        • 32

        #4
        Nyfiken som jag är. Hur gick det? Jag har hört att det ska gå bra om man tar en apistogramma-art med en annan kroppsform.
        Jag är ungefär samma sits.

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #5
          De går ensamma ciklider, men bråkar med med corydoras , så de ska ut när jag hittar nytt hem åt de.
          Tänker satsa på fredliga fiskar, och som ciklid frälst vill ha någon sort som funkar.
          De jagar endast corydoras, tetrorna lämnas ifred, och det blev inga skador på fiskar.
          Ena stunden äter de sida vid sida med fina färger för att i nästa stunden ” släcka färger” och bli gråfägade och gå till attack.
          Blev rekommenderad att ha de med l. dorsignea ( stavning) som är mer robust ciklid men fredlig.
          I större akvarier funkar de säkert.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            Användare
            • mars 2018
            • 32

            #6
            Vad synd att du känner så.
            Mitt apistopar vaktar lite grann men upplever det mer som håll er borta från mitt område. Och sen lämnar de andra fiskarna i fred. Även nu under leken och i ett mindre kar.
            De är elakare mot varandra då.
            I mitt 240 liters med ungefär samma mått som ditt så har jag inte kommit så långt, då min hona dog.

            Kommentar

            Arbetssätt...